Frissítsd az olyan régi tartalmakat, amik még érvényesek
Kezdjük egy példával. A Yoast blogon van egy cikk a meta leírásokról, ami folyamatos frissítést igényel, hogy releváns maradjon. Biztosítanunk kell, hogy mindig naprakész maradjon a Google frissítéseivel, amik a meta leírások kezelését variálják. Néha úgy tűnik, hogy egy kicsit hosszabbak lehetnek, és néha újra visszatérnek a régi terjedelmükhöz.
A bejegyzés segít az íróknak és szerkesztőknek a meta leírások megfogalmazásában, még akkor is, ha az információk időnként megváltoznak. Habár a cikk maga egy úgynevezett oszloptartalom, tartalmát rendszeresen frissíteni kell, hogy lépést tartson a legújabb szabványokkal.
Könnyedén készíthetsz új, érétkes tartalmakat régi bejegyzéseidből, ha frissíted és újra aktuálissá teszed őket: valami régit bujtatsz új köntösbe, ha úgy tetszik. Például lecserélhetnéd a tartalom régebbi részeit frissítettekkel, vagy foghatsz három régi blogbejegyzést ugyanarról a témáról, hogy egybeolvaszd őket egy új cikké. Ha ezt a módszert választod, ne felejtsd el átirányítani a régi bejegyzések URL-jeit az új bejegyzésre egy 301-es átirányítás segítségével. Erről lejjebb bővebben is szót ejtünk.
Töröld az irreleváns bejegyzéseket vagy oldalalkat
Jó eséllyel vannak olyan régi bejegyzések vagy oldalak webhelyeden, amikre már nincs szükséged. Gondolunk itt az olyan termékekről szóló blogbejegyzésekre, amiket már egy ideje nem árulsz, és többé nem is tervezel értékesíteni, vagy egy bejelentésre egy olyan eseményről, ami már rég lezajlott, esetleg olyan régi oldalakra, amin alig, vagy semmilyen tartalom nem szerepel – ezek az úgynevezett vékony tartalmú oldalak.
Ez csupán néhány példa, de biztosan tudod, hogy milyen bejegyzésekről és/vagy oldalakról van szó. Ezek a régi tartalmak nem kínálnak semmilyen értéket, és előreláthatólag nem is fognak többé. Ilyen esetben vagy jelezheted a Google-nak, hogy felejtse el ezeket az oldalakat, vagy újrahasznosíthatod az URL-jeiket valami más célra.
Természetesen a régi tartalmak törlése alatt nem azt érjük, hogy rányomsz a „törlés” gombra, és kész is. Ha csak ennyit csinálsz, akkor a tartalom a törlés után még akár hetekig megjelenhet a Google találatai között. Az URL-nek továbbá linkértéke lehet, amit nem lenne érdemes veszni hagyni.
Szóval mit érdemes lépni ilyenkor? Két lehetőséged van:
Használj „301-es átirányítást” a régi bejegyzésről egy kapcsolódóra
Amikor egy URL-nek még van értéke, mert például több minőségi hivatkozás is mutat az adott oldalra, akkor érdemes hasznosítani ezt a linkértéket úgy, hogy az URL-t egy kapcsolódóra irányítod át. Egy 301-es átirányítással azt jelzed a keresőmotoroknak és a látogatóknak, hogy van egy jobb vagy újabb verziód ebből a tartalomból valahol máshol a webhelyeden. A 301-es átirányítás automatikusan átküldi az embereket és a Google-t erre az új oldalra.
Tegyük fel, hogy van egy régi bejegyzésed egy konkrét kutyafajtáról. Ezt a bejegyzést törölnöd kell, szóval a következő logikus lépés az lenne, hogy átirányítod a bejegyzést egy újra ugyan erről a kutyafajtáról. Ha nincs új bejegyzésed róla, akkor válaszd a legközelebbi hasonló kutyafajtáról szóló bejegyzést. Ha ez sem létezik webhelyeden, akkor átirányíthatod az ilyen bejegyzések kategóiraoldalára (pl. „Kutyafajták”), és ha ez sem lehetséges, akkor irányítsd át a kezdőlapra. Ez utóbbi például talán a háziállatokról szól. Ez afféle utolsó megoldás, és valószínűleg vannak jobb opciók is a webhelyeden.
Egy 301-es átirányítás beállítása nem nehéz feladat, de a Yoast SEO Premiummal pofonegyszerű.
Jelezd a keresőmotoroknak, hogy a tartalom szándékosan tűnt el
Ha nincs releváns oldal webhelyeden, amire átirányíthatnál, jó ötlet jelezni a Google-nak, hogy úgy, ahogy van, felejtse el azt a bejegyzést, amit egy „410 Törölve” állapotkóddal tehetsz meg. Ez az állapotkód azt jelzi a Google-nak és a látogatóknak, hogy az oldal nem csak úgy eltűnt, hanem okkal törölted azt.
Amikor a Google nem talál egy bejegyzést, a szerver általában egy „404 Nem található” kódot ad vissza a keresőmotor robotjának. A Google Search Console az ilyen oldalakra szintén 404-es feltérképezési hibát jelez majd. A Google idővel rájön majd, hogy mi a helyzet, és az URL idővel eltűnik majd a keresőtalálati oldalakról. De ehhez idő kell neki.
A 410 hatékonyabb olyan értelemben, hogy azt jelzi a Google-nak, hogy az oldal örökre eltűnt, és sosem tér majd vissza. Szándékosan törölted, kész. A Google gyorsabban reagál erre, mint egy 404-esre.
Vannak régi tartalmaid, amiket el kell intézned?
A régi tartalmak rendezése tartalom-karbantartási rutinod része kell, hogy legyen. Ha nem ellenőrzöd rendszeresen régi bejegyzéseidet, akkor előbb vagy utóbb garantáltan problémákba ütközöl majd. Elképzelhető, hogy helytelen információkat kínálsz a látogatóknak, vagy saját rangsorolásodnak ártasz azzal, hogy túl sok oldal szól ugyan arról a témáról, növelve ezzel a kulcsszó kannibalizáció veszélyét, amit később rengeteg munkával jár kijavítani. Éppen ezért nézd át régi bejegyzéseidet, és döntsd el, hogy mit csinálj velük: frissíts, egybeolvassz, vagy törölj!
Sok szerencsét webhelyed megtisztításához!
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a yoast.com-on: https://yoast.com/update-or-delete-old-content-on-your-site/