Van hatása az inflációnak a marketingre?
Az infláció többféleképpen is kihat a marketingre.
Először is, az infláció befolyásolaj a hirdetések árait. 2022-ben többe kerülnek a kattintások, mint az előző évben. Ez részben lehet azért, mert a koronavírus enyhülésével újra költekezni kezdtek a hirdetők, és ezzel megerősödött a versenyhelyzet, részben pedig azért, mert általánosságban nőttek a mind költségek, mind pedig a költségkeretek.
Továbbá, amikor a költségvetés nagy részét céged más területeire fordítod, hogy átvészeld az inflációt, akkor könnyen lehet, hogy szűkösebb keret marad majd a marketingre. Azonban a hirdetési költségkeretek is kibővültek, aminek részben az infláció is lehet az oka.
Végezetül, az infláció a vásárlók költekezését is korlátozhatja, ami alacsonyabb bevételt jelent céged számára.
Ezek a tényezők mind megnehezítik a marketinget, de egyben fontosabbá is teszik, hogy közvetlenül népszerűsítsd márkádat ügyfeleid számára. Igazi 22-es csapdája.
Jogosan merül fel tehát a kérdés:
Hogyan maradhat jövedelmező egy cég az infláció során?
Az alábbi taktikák segítenek majd átvészelni az inflációt, illetve sikereket elérni a nehéz időszakban.
1. Vizsgáld meg és kezeld szigorúan költségeidet és haszonkulcsaidat
Ehhez többféle módszert is alkalmazhatsz:
Bontsd le és tanulmányozd aprólékosan költségeidet és haszonkulcsaidat
Első lépésként részletesen meg kell vizsgálnod kiadásaidat. Nézd meg, hogy egy-egy terméked és szolgáltatásod hogyan befolyásolja profitjaidat. Egy könyvelő szoftver sokat segíthet ebben. Ne sajnáld az időt erre a feladatra!
Légy kreatív
A költségek stabilizálása érdekében például csökkentheted a kínált termékek és szolgáltatások számát. be tudsz zárni a hét legkevésbé forgalmasabb napján? Önkiszolgálóvá tehetsz valamit, ami korábban egy alkalmazottat igényelt volna? Jó példa erre QR-kódos fizetés éttermekben, vagy a kedvezményes ár azoknak, akik elmennek a rendelésükért a helyett, hogy házhoz kérnék azt.
Egyszerűsíts, automatizálj folyamatokat
Gondolkodj el rajta, hogy hogyan csökkenthetnéd egy összetettebb feladat lépéseit. Megoldhatsz valamit a technológia segítségével, amihez korábban egy alkalmazott kellett? Vagy felhagyhatsz valamivel úgy, hogy alig legyen érezhető a változás?
Tedd produktívabbá alkalmazottjaidat
Fontos, hogy még az inflációs marketing során is megőrizd alkalmazottjaid produktivitását, de nem szabad, hogy mindez az elégedettségük kárára menjen. Egy alkalmazott elvesztése komoly kiesést jelent majd céged számára, ezért kínálj nekik bónuszokat, jutalmakat és egyéb értékes ösztönzőket, hogy megőrizd a motivációjukat.
Mellőzd a pazarlást
Légy rendkívül szigorú a költekezéssel kapcsolatban. Mik azok a dolgok, amik „jó, ha vannak”, de meglennél nélkülük? Vannak olyan eszközök, amiknek nem igazán veszed hasznát? Le tudnál mondani havi előfizetésekről és szolgáltatásokról?
Nézz bele könyvelő szoftveredbe és vizsgáld meg bankszámlakivonataidat is. Legrosszabb esetben újra bevállalsz majd egy költséget, ha rájössz, hogy szükséged van rá.
Ha teheted, tartsd meg a meetingeket valamilyen online eszköz segítségével, hogy megspórold az utazási költségeket csapatod számára.
Ne mellőzd azonban az olyan kiadásokat, amelyek mellőzése árthat ügyfeleidnek vagy alkalmazottjaidnak.
Keress más beszállítókat
Meglehet, hogy találsz egy olcsóbb beszállítót is a mostani drágább opció helyett.
Halmozd fel most a készleteket
Ha biztos vagy benne, hogy az árak tovább emelkednek majd, akkor érdemes most feltölteni készleteidet a legfontosabb fogyócikkekből, hogy a későbbiekben ne érjen olyan súlyos csapásként a drágulás.
2. Keress aktívan új ügyfeleket
Az inflációra jellemző változékonyság új lehetőségeket is tartogat magában. Újabban egy alacsonyabb árú szolgáltató vagy, aki egy másik ügyfélszegmenset próbál megcélozni?
Most lesz nagy szükséged egy hatékony marketingstratégiára. Azonosítanod kell azokat a módszereket, amelyekkel olcsón vagy akár ingyen érhetsz el új lehetséges ügyfeleket.
A Facebook versenyek és Instagram nyereményjátékok például egy minimális keretből segítenek új embereket elérni.
Érdemes továbbá nagyobb hangsúlyt fektetni a helyi SEO-ra is, hogy olyan ügyfeleket célozhass meg, akik nem szeretnének messzebbre utazni a termékekért és szolgáltatásokért, hanem a közvetlen közelben keresnek maguknak lehetőségeket.
Ha valamikor akkor az infláció során kell a legtöbbet foglalkozni a marketinggel, hiszen nem engedheted meg magadnak, hogy ügyfeleket veszíts el.
3. Számold össze készpénzedet és tartozásaidat
Az inflációban nincs értelme készpénzben tárolni a vagyont, hiszen a készpénz értéke folyamatosan csökkenhet. Érdemes tehát más eszközöket keresni, amik segítenek megőrizni vagyonod értékét.
Továbbá, habár a tartozásokkal mindig érdemes óvatosan bánni, egy inflálódó piacon érdemes lehet megtartani ezeket a tartozásokat, hiszen ilyenkor a tőkeérték is csökken.
4. Emelj az árakon
Habár az áremelés sosem ideális megoldás fogyasztói szempontból, átmenetileg segíthet enyhíteni az infláció terhét céged számára.
Ne ijeszd el ügyfeleidet hirtelen bevezetett, egységes áremelésekkel. Emeld fokozatosan és megfontoltan áraidat, és első sorban azokon a területeken változtass, ahol a legkevésbé lesz észrevehető.
Nézd meg, hogy mit csinálnak versenytársaid ugyan ebben a helyzetben, és fontold meg ezt is, mielőtt döntést hoznál. Tartsd észben, hogy milyen jellegű ügyfeleket szolgálsz ki, és hogy mennyire érzékenyek kínálatod árára.
Mindemellett tájékoztasd őket az áremelés miértjéről, hiszen valamivel megértőbben fogadják majd a változásokat, ha átlátszóan és őszintén megmagyarázod, hogy miért döntöttél így.
5. Jutalmazd meg meglévő ügyfeleidet
Egy meglévő ügyfél megtartása sokkal költséghatékonyabb, mint egy új megszerzése. Jutalmazd meg tehát meglévő ügyfeleidet, hogy az infláció során is kitartsanak márkád mellett.
Létrehozhatsz például egy hűségprogramot, amivel kedvezményeket szerezhetnek, ha többször is tőled vásárolnak. E mellett jutalmazd meg azokat is, akik másoknak ajánlják márkádat (itt az ösztönző szintén lehet valamilyen kedvezmény, vagy más jelképes ajándék, ami értéket képvisel ügyfeleid számára).
Ne feledd, hogy ügyfeleid is megérzik az infláció hatását!