Mielőtt belevágnánk abba, hogyan is tudsz egy teljes, és hatékony, konverzió- azaz vevőszerző marketing stratégiát felépíteni, nézzük meg, hogyan tudod mérni jelenlegi marketinged teljesítményét. Gyakorlott marketingesként már biztosan tudod, mi az a konverzió, és valószínűleg nézegeted is a Google Analyticsben, hogy mikor melyik marketing eszközöd az eredményesebb a konverzió szerzésben. Van azonban az Analyticsben két olyan menüpont is, mely sokkal többet mond el online marketing stratégiád tevékenységéről, mint a pusztán csak végső konverziókat mutató „Célok/Áttekintés” oldal. Itt biztosan ki szoktad nyitni a „Forrás” almenüt, és megnézed, honnan jöttek a konverziók. Az alábbiakban egy étterem konverziós forrásait látod.
A fenti képen láthatod, hogy az étterembe 23 asztalfoglalás érkezett „Direkt” forrásból, azaz úgy, hogy a leendő vendég beírta az étterem webcímét a böngészőjébe és foglalt. Azt gondolnád, de jó, ismeri már az éttermemet, és közvetlenül foglal, nem is kell marketing. Azonban ha többet böngészed az Analyticset, és megnyitod a Konverziókon belül a „Több csatornás útvonalak” menüpontot és ott a „Legjobb konverziós útvonalak” almenüt, láthatod, mennyi mindent tett meg a vendég weboldaladon, mielőtt asztalt foglalt. Íme a fenti étterem ezen menüpontja:
Láthatod, hogy ugyan tényleg volt több direkt foglalás is, mely a jó PR munkád, és éttermed hírnevének eredménye, de volt egy csomó vendég, aki először beírt valami kifejezést a Google-be, megtalálta az étterem weboldalát, megismerte azt, megtetszett neki, megjegyezte a nevét, weblapjának címét, és később direktben visszatért, és foglalt. Bármennyire is úgy tűnik a felületes szemlélőnek, aki csak a végső konverziókat nézi, hogy sok direkt foglalás érkezik, a valóságban ezekhez a foglalásokhoz szükség volt a Google-re, a keresőoptimalizálásra. Itt láthatod, miről is beszélek:
De van olyan is, aki a fizetett Google hirdetést találta meg, rákattintott, megismerte, megkedvelte, visszatért:
Láthatod ugyanezt a folyamatot iúgy is, hogy a közösségi médiából indult ez a folyamat. Találkozott az étterem egy posztjával, amit megosztott valaki, rákattintott, megismerte, megkedvelte, később visszatért és foglalt. Íme:
A vevői folyamatok és a konverziós útvonal elemzésére vannak azonban az Analyticsnél is fejlettebb, több információt nyújtó szoftverek, melyek részletesen, oldalanként mutatják, melyik oldalainkat nézte meg a vevő, mikor és mennyi időt töltött el a honlap nézegetésével, mielőtt bekonvertált. A lényeg azonban az, hogy most már megállapíthatjuk, a vevők az esetek nagy részében nem egyből, azonnal vásárolnak weboldaladon.