Az érzelmek mindemellett a döntéshozatal legfontosabb mozgatókerekei közé tartoznak. Kutatási eredmények is alátámasztják, hogy az érzelmeket megcélzó kampányok a leghatékonyabbak a marketing világában.
Mindez azt jelenti, hogy ideje figyelmedet az érzelmekre ható marketingmódszerekre összpontosítani, még ha ez egy éles eltérést is követel meg a hagyományos, bevett szokásoktól.
Az érzelmi célzás nem újdonság, hiszen számos márka már évek óta sikeresen alkalmazza kampányai során, de valamiért a mainstream marketingben csak most kezd igazán elterjedni. Az érzelmi marketingstratégiák több előnyt is kínálnak a hagyományos, logikára épülő marketinggel szemben.
Vizsgáljuk meg közelebbről is ezt az érzelmi kérdést…
Tudományos érvek az érzelmi célzás mellett
Az emberek döntéseit gyakran befolyásolják érzelmeik, ami természetesen a fogyasztói döntésekre is vonatkozik. Az érzelmek szerepét Antonio Damasio idegtudós kutatásainak eredményei is alátámasztják.
Munkája során Damasio olyan önkénteseket vizsgált, akik agykárosodásuk miatt képtelenek voltak érzelmeket érezni. Minden tekintetben teljesen hétköznapian viselkedtek, egy kivétellel – nem tudtak döntéseket hozni. Külön érdekesség, hogy habár képesek voltak logikusan elmagyarázni, hogy mit kellene tenniük, még a legegyszerűbb, kétopciós döntések is kifogtak rajtuk. Szó szerint döntésképtelenek voltak.
Ezek az eredmények egyértelműen arra utalnak, hogy az érzelmek nélkülözhetetlenek a döntéshozatalhoz, ami azt jelenti, hogy az érzelmi célzás stabil, tudományos lábakon áll.
Az emlékezetes élmények szerepe
A különböző segédeszközökre és módszerekre egyértelmű szükség van az online marketingben, de az érzelmek megcélzásáról sem szabad megfeledkezni, hiszen így érheted el, hogy márkád kiváló vásárlói élményeket nyújtson ügyfeleid számára.
Kiváló példa erre a Hershey kampánya, amiben a márka a csokisziruppal kelt boldogságérzetet a követőkben. Stacie Stauffer, a Hershey vezető márkamenedzsere elmondta, hogy a márka célja az emberek „érzelmi tartalékaira” hatni, és hogy a Hershey márkanév a boldogság egyik szinonimájává váljon számukra.
Az érzelmi célzás, mint stratégia
Az érzelmi célzás segít fellendíteni az értékesítések számát, hiszen fokozza az ügyfelek vásárlási szándékát, és több nyilvánosságra tehetnek szert vele a márkák.
Az ilyesfajta célzás olyan pszichológiai pontokra hat, amelyek vásárlásra ösztönzik az embereket. Lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy az ügyfelekre a leghatékonyabb érzelmekkel hassanak, a megfelelő kontextusban és megfelelő üzenettel.
De térjünk vissza a vásárlási szándékra, pontosabban annak fokozására. A Coca Cola célja is ez volt, amikor jelmondatát „Nyílt boldogságra” változtatta, továbbra is olyan képeket felhasználva kampányaiban, amelyek boldog együtt töltött pillanatokra ösztönzik az embereket.
Az érzelmekre ható hirdetések lényegesen (84%-kal) hatékonyabbak, mint az informatív, vagy logikus hangvitelűek. Ezt több kutatás és felmérés is alátámasztja. (például a Fractl jelentése is).
A jelentés továbbá kiemelte, hogy az ilyen kampányok lényegesen több médiafigyelmet is kapnak, amibe persze a közösségi média is beletartozik.