A SEO és a CRO lehetséges ütközési pontjai
Sokak szerint a SEO szakemberek feladata nehezebb, hiszen nekik a Google-nek és a felhasználóknak is meg kell felelniük, míg a CRO-ért felelős marketingeseknek csak a felhasználók érdekeit kell szem előtt tartsák. Mindezek ellenére van néhány hatékony CRO stratégia, amiktől a SEO szakemberek a fejüket fogják (és persze fordítva).
Tartalomcsere
Tartalomcsere alatt azt érjük, hogy a webhely bizonyos tartalmai egy adott változó szerint kicserélődnek a felhasználó számára. Ezek lehetnek apróságok (például a nyelv automatikus beállítása a felhasználó tartózkodási helye alapján), vagy nagyobb dolgok is (egy oldal tartalmának teljes megváltoztatása).
Mint azt bizonyára tudod, az aktivitások és konverziók ösztönzése érdekében nagyon fontos a webhelyélmény személyre szabása. Sok CRO szakember eltérő címeket, tartalomrészleteket és egyéb elemeket kínálna a felhasználók számára. Ezek a taktikák azonban súlyos fejfájást okozhatnak a keresőoptimalizálásért felelős kollégáknak.
A különféle dinamikus elemek, amelyek nem fix tartalmakként vannak helyen a webhelyeken, hanem folyamatosan megváltozhatnak, problémákat vetnek fel. Ilyenek lehetnek például az URL átirányítások, vagy a tartalomban megjelenő képek teljes cseréje.
Ez persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy nem éri meg foglalkozni a személyre szabással. De a SEO szakembereknek tisztában kell lenniük a forgó tartalmakkal és képesek kell legyenek elvégezni a megfelelő változtatásokat, hogy elkerüljék a SEO büntetéseket.
A tartalomcsere általában az alábbi esetekben elfogadható SEO szempontjából:
- A kulcsszavak változatlanok maradnak
- Az oldal fő célja változatlan marad
- Az oldal betöltési ideje változatlan marad
A tartalom átrendezése, mikroakciók és CTA csere
A tartalmak átrendezése bizonyos esetekben segíthet aktivitásra ösztönözni a felhasználókat és több konverziót előidézni. Ennek még SEO szempontjából is lehet haszna a keresőszándék kielégítése céljából.
A tartalmak elrendezésének tesztelésekor az alábbiakra kell odafigyelni:
- A teszt legyen statikus és ne dinamikus
- Figyelj oda a rangsorolásra
Alkalmazhatsz továbbá többféle mikroakciót is. Ezek olyan apró animációk, mozgó elemek vagy épp változó színek, amelyeket a felhasználó interakciói idéznek elő. Ezeket mind SEO, mind pedig CRO szempontjából érdemes lehet implementálni.
Ugyan ez vonatkozik a felhívások (CTA-k) lecserélésére, vagy a különböző CTA elemek, illetve a CTA elhelyezésének megváltoztatására. A CTA elsődleges célja rávezetni a felhasználókat a konverzióra, ezért ha néhány változtatás javít ezen, akkor megéri meglépni őket.
URL tesztelés és hőtérképek
A legtöbb CRO tesztelő platform kínál szétosztott (split) URL tesztelést. Az ilyen tesztek lényege, hogy a forgalmat bizonyos szempontok alapján eltérő oldalakra küldöd. Ha belegondolsz, ez is a személyre szabás egyik formájának tekinthető.
Mindezzel csak az a baj, hogy a szétosztott URL teszteléshez legalább két különböző verzióra van szükség ugyan abból az oldalból. SEO szempontjából ez probléma, mert ilyenkor ez a két oldal ugyan arra a kulcsszóra próbál majd meg rangsorolni, és kulcsszó kannibalizáció alakulhat ki. A legegyszerűbb megoldás megadni a Google-nak, hogy melyik verziót kezelje elsődlegesként (ezt nevezzük kanonizálásnak).
Ha hőtérképen szeretnéd követni a felhasználók interakcióit oldalaidon, akkor az alábbiakat kell szem előtt tartanod:
- Csak mérsékelt mértékben alkalmazz hőtérképes tesztelést, mert ezek a módszerek komoly sávszélességet igényelnek, és lassítják a weboldalak betöltését.
- Korlátozd a hőtérkép futásának időtartamát, majd tiltsd le a scriptet a webhelyen.
- Késleltesd a script végrehajtását a Google Címkekezelőjében.
Kísérletezés mobilos és asztali böngészőkben
Egyes cégek eltérő élményeket kínálnak a mobileszközökről és asztali számítógépeken böngésző látogatóknak. Ezt a Google azonban nem szereti, és azt szeretné, ha felhasználók ugyan azt az élményt kapnák, függetlenül attól, hogy milyen eszközről látogatják meg a webhelyet. Ehhez egy reszponzív webhelyre lesz szükség.
A legfontosabb elemek mindig az oldalak fő tartalmai – egyes designelemek elhelyezése és mérete persze jobb, ha illeszkedik az adott kijelző méreteihez.
A Google már évek óta egy mobilos felhasználó szemszögéből vizsgálja a webhelyek használhatóságát, illetve a rangsorolást is ez alapján állapítja meg. Ez nem meglepő, hiszen ma már többen érik el az internetet okostelefonjukról, mint asztali számítógépekről vagy laptopokról.
Az egyik legfontosabb SEO kritérium, ezért, még ha kompromisszumok árán is, de meg kell felelni neki!
A SEO és a CRO összeegyeztetése
Ha egy váratlan változtatással megnehezíted munkatársaid dolgát, akkor biztos lehetsz benne, hogy ezzel csak feszültebbé teszed munkakörnyezetedet. A SEO és CRO szakemberek azonban nem kell, hogy egymás ellenségei legyenek, és egyéni céljaik is összeegyeztethetők egymással, ha az alábbi feltételek megvalósulnak:
- Erős kommunikáció
- Közös fő cél
- A tesztelés mindig szem előtt kell tartani a SEO szempontokat
A webhelysebesség tesztelése nagyszerű példa arra, hogy hol találkozhatnak egymással a két csapat érdekei. Ha például egy CRO szakember tesztelése során megállapítja, hogy a sebesség javítása a konverziós aránynak is jót tenne, akkor biztos lehetsz benne, hogy a SEO szakemberek örömmel támogatják majd a webhely gyorsítását, hiszen a Google a sebességet is figyelembe veszi a rangsoroláskor.
Kompromisszumok a közös sikerek érdekében
Sem a SEO, sem pedig a CRO nem számítanak szentírásnak. Mindkét tudományágnak azonos fő célja van: több fizető ügyfelet szerezni a cég számára a felhasználói igények kielégítésével.
Egyik oldal sem várhatja el, hogy minden vitában az övé legyen az utolsó szó. Ha például egy tartalom címe SEO szempontjából nem tökéletes, de jobban konvertálna, akkor legalább légy hajlandó adni neki egy esélyt.
Szintén gyakori lehetőséget kínálnak a kompromisszumra az oldalak egyedi tartalmai. A SEO szakemberek gyakran több tartalmat szeretnének, hogy jobban rangsorolhassanak. Ez azonban nem feltétlenül felel meg a CRO szakemberek terveinek, akik a felhasználói élményt próbálják optimalizálni, és nem akarják minden oldalon egy kisregénnyel fogadni a látogatókat. Ilyen esetben többféle módszer is segíthet:
- A tartalom felosztása összefüggő, logikusan felépített címsorokkal
- Tartalomjegyzék a cikk tetején
- „Visszaugrás az oldal tetejére” hivatkozások a tartalomban
- Becsült olvasási idő a cikk elején
A kutatási módszerek kombinálása
Habár a SEO és CRO szakembereknek megvannak a maguk kutatási módszereik, mindkettő sokat segíthet a célközönség megismerésében. Legyen szó a kulcsszókutatásról vagy a felhasználók teszteléséről, az így szerzett információk sokkal hasznosabbak, ha a csapatok megosztják őket egymással, hiszen így mindkét oldal egy szélesebb képet kap célközönségéről.
íme néhány tipp ehhez:
- Osszátok meg egymással a kvalitatív információkat, úgymint az webhelyen történő aktivitást és a felhasználói viselkedést.
- Közösen vizsgáljátok át a versenytárs-elemzések eredményeit és próbáljatok rámutatni a közös lehetőségekre.
- Több szempontból is vegyétek figyelembe a különböző tölcséreket, és próbáljátok megtalálni a kereszteződéseket.
Együttműködés az ütemterveken
A SEO és a CRO csapat bizonyára rendelkezik saját ütemtervekkel, amik segítenek megállapítani a legfontosabb feladatok sorrendjét a szükséges erőfeszítés és a lehetséges üzleti hatás összemérésével.
Mindkét oldal számára hasznos lehet, ha ismeri a másik csapat prioritásait, például épp milyen új tesztekre vagy kivitelezésekre készülnek, és hogy ezek milyen hatással lesznek a másik oldalra. Ez segít felkészíteni a csapatokat a változásokra és megoldani az összeférhetetlenségeket, mielőtt problémákat okoznának.