Ezek lesznek 2019 legfontosabb e-kereskedelmi trendjei
9 online marketing trend, amelyek az e-kereskedelemben 2019-ben dominálni fognak. Nagy segítség webáruház marketingesek számára az alábbi, gyakorlati útmutató.
Az e-kereskedelem mára már szinte az egész bolygót lefedi. A digitális áruházak korát éljük, és habár továbbra is rengeteg hagyományos üzlet működik sikeresen, egyre nehezebb olyan emberekkel találkozni, akik soha nem vásároltak semmit az interneten.
A gazdasági szakemberek előrejelzései szerint 2019-ben világszinten durván 2 trillió dollárnyi értékben kelnek majd el áruk az interneten. Elég meggyőző üzletnek hangzik?
Egyre több online üzlet, vagy „webáruház” nyílik meg az interneten, és mind a meglévő, mind a leendő webáruház-tulajdonosoknak tisztában kell lenniük a legújabb és feltörekvő technológiákkal és trendekkel, ha lépést szeretnének tartani ezzel a folyamatosan fejlődő területtel.
Cikkünkben azokra az aktuális, vagy terjedő e-kereskedelmi trendekre világítunk rá, amelyeket 2019-ben nem éri majd meg figyelmen kívül hagyni!
1. A chatbotok és a mesterséges intelligencia
A chatbotok nem számítanak újdonságnak, azonban a szakértők szerint minden évben a marketing-költségvetés egyre nagyobb részét fordítják a fejlesztésükre. A chatbotok már ma is számos online üzletben helyettesítik az eladókat és az ügyfélszolgálatosokat, ráadásul rengeteg hasznos információt segítenek begyűjteni az ügyfelekről, amiket aztán az üzlet üzemeltetői felhasználhatnak.
A chatbotok lehetnek egyszerű, vagy akár mesterséges intelligenciával ellátott eszközök is, amelyek képesek megérteni akár az emberi beszédet is, és egyre több dolgot megtanulni az ügyfelek vásárlási szokásairól és preferenciáiról.
Az így begyűjtött információk alapján a mesterséges intelligenciával ellátott chatbotok képesek megállapítani azt is, hogy mely marketingmódszereket lenne érdemes alkalmazni a maximális hatékonyság érdekében.
2. Keresőoptimalizálás fizetett hirdetések helyett
Statisztikák szerint ma már az emberek 20-25%-a használ hirdetésblokkolót, azaz ad blockert. Ez az arány egyre tovább növekszik, bár a legnagyobb újságok (pl. Forbes) igyekszik ezek ellen harcolni, oly módon, hogy nem engedi tartalmait olvasni, ha hirdetés blokkolót használsz. Ha a display hirdetéseknél ez valamelyest megoldást is jelenthet, a Google találati listát azonban egyértelműen megtisztítják a hirdetés blokkolók. A témában több cikket is írtunk, olvasd el ezeket is:
- Organikus kontra CPC találatok – Mi termel átkattintásokat 2019-ben?
- Mi várható a keresőoptimalizálás területén 2019-ben?
Jó ideje terjesztik a keresőoptimalizálásról azok, akik nem értenek hozzá, hogy a SEO halott. A SEO erősebb és ütősebb fegyver, mint valaha volt, csak több szaktudást igényel. Ma már nem elég a linkek halmozása, a meták megírása, sokkal szofisztikáltabb technológiák vezetnek eredményre. De az eredmény elsöprő.
3. Influencer marketing
Ma már a csapból is az influencer marketing folyik. Sokan teljesen mást értenek ez alatt. Egy jó infulencer kampány sokrétű, összetett és jól szervezett. Nem kell azonnal elrohanni Dancsó Péter vagy a Pamkutya média ügynökségéhez, és sok milliót kidobni egy drága celebre. Rengeteg, náluk olcsóbb, és a célcsoportot jobban elérő közösségi befolyásolót is találsz, ha jól utána nézel. A mikro influencerek gyakran potom pénzekért nagyon szép eredményeket tudnak produkálni. Ha jól csinálod az influencer kampány a keresőoptimalizálásodat is segíteni fogja. Olvasd el ezekről alábbi cikkeinket is:
- Amit a linképítésről egy marketingesnek mindenképpen tudnia kell 2019-ben
- Egy sikeres közösségi influencer marketing kampány 6 alapvető lépése.
4. Az online és offline kereskedelem harmóniája
Az e-kereskedelmi marketing egyre inkább kezd átterjedni az offline szektorra is. Sok vásárló például szívesebben veszi át személyesen egy közeli üzletben online rendelt termékét ahelyett, hogy házhoz szállíttatná azt.
A modern platformok lehetővé teszik a különböző rendszerek együttes használatát, elérhetővé téve azokat az interneten, de megadva a lehetőséget arra, hogy az ügyfelek saját belátásuk szerint cselekedjenek. Meglepően fontos ilyen opciókat kínálni, hiszen az ügyfelek értelemszerűen azt az alternatívát választják majd, ami a legkényelmesebb vásárlói élményt biztosítja számukra.
5. Ügyfélközpontú hozzáállás
Sokkal kellemesebb élmény egy olyan üzletben vásárolni, ahol az embert ismerik – tudják, hogy mit szeret, mit vásárol gyakran, és így tovább. A személyre szabott online felhasználói (webáruházak esetén vásárlói) élmények lehetővé teszik, hogy az ügyfelek egy online üzletben is így érezzék magukat.
A webáruházban végzett műveletek elemzésével a rendszerek képesek alkalmazkodni a felhasználók preferenciáihoz, és olyan termékeket/szolgáltatásokat javasolhatnak nekik, amelyek iránt jó eséllyel érdeklődnének. Ez a módszer különösen újonnan bemutatott termékek és szolgáltatások népszerűsítésére kiváló.
A begyűjtött adatok alapján akár személyre szabott, névre szóló, mégis teljesen automatizált promóciós emailek is kiküldhetők a vásárlóknak.
A technológia fejlődésével a különböző személyre szabást kínáló eszközök tárháza is bővül. Nem csak a műveletek és korábbi vásárlások alapján ajánlott termékek segíthetik a vásárlást – egy feltöltött fényképbe például be lehet illeszteni egy bútordarabot, hogy vizualizálni lehessen, hogyan mutatna az egy szobában, vagy egy arcképet, hogy jól állna-e az adott személynek egy kalap, vagy egy szemüvegkeret.
6. Többcsatornás kommunikáció
Sok felhasználó használ több eszközt vásárlói utazása során – egyesek például egy okostelefonon böngészgetnek, amikor ráakadnak egy termékre, de végül asztali számítógépükön rendelik meg azt (vagy éppen fordítva).
A többcsatornás marketing egyre népszerűbbé válik, méghozzá nem véletlenül – az emberek több közösségi hálózaton is jelen vannak, ezeket pedig több eszközről is használják. Ezért olyan fontos kihasználni a közösségi hálózatok által kínált kereskedelmi lehetőségeket – például a közvetlen vásárlásokat, vagy az üzenetküldő alkalmazásokban elérhető rendeléseket.
7. Vásárlás okostelefonon
Az okostelefonos vásárlás manapság egyszerűbb, mint valaha. Még csak nem is muszáj, hogy az embernél ott legyen a bankkártyája, hiszen a különböző alkalmazások ezt a terhet is leveszik a modern vásárló válláról.
Egyes becslések szerint a vásárlók egyharmada vásárol okostelefonok segítségével, és biztosra vehetjük, hogy ez az arány egyre inkább az okostelefonok irányába mozdul majd. Ha nem szeretnél lemaradni ezekről az ügyfelekről, akkor webáruházadnak saját mobilalkalmazásra lesz szüksége.
8. Hangalapú keresés
Az okostelefonok elterjedésének és az okostelefonos keresés népszerűségének köszönhetően egy új trend, a hangalapú keresés is megjelent. Szintén becslés ugyan, de 2020-ra várhatóan minden második keresés hangalapú lesz majd.
Ezt a webáruházak üzemeltetőinek is figyelembe kell venniük – fel kell készülni a hangalapú keresések elterjedésére, méghozzá minél előbb.
9. Tartalommarketing
A webhelyekre feltöltött jó minőségű, érdekes tartalmak kiváló eszközei az érdeklődő forgalom bevonzásának. Ezeknek a tartalmaknak mindenek mellett segíteniük kell az olvasókat a termékválasztásban. Manapság ez egyre fontosabb a vásárlók bizalmának megnyeréséhez.
