1. Rendezetlen webhelyszerkezet
A gyors navigáció érdekében elengedhetetlen, hogy webhelyed tartalmait egy logikus rendszerben prezentáld látogatóidnak. Egészségügyi webhelyed technikai SEO-ja itt kezdődik: a szerkezet kialakításánál.
Ez megannyi orvosi/klinikai webhelyről hiányzik, így sem a felhasználók, sem a keresőmotorok nem tudják, hogy pontosan mi hova tartozik, és mely tartalmak melyekkel függnek össze. A szerkezetbe nem csak a tartalmak logikus csoportosítása, hanem a közöttük történő navigáció is beletartozik, tehát a gomboknak és egyéb hivatkozásoknak is olyan helyeken kell elhelyezkedniük, ahol az átlag felhasználók számítanának ezekre.
2. Hiányzó landing oldalak
Egészségügyi webhelyed technikai SEO auditja során felfedezheted többek között, hogy néhány fontos landing oldal is hiányzik a tartalomkínálatból. Ez még a nagyobb egészségügyi márkák webhelyén is meglepően gyakori probléma – valami, amiben nem érdemes a nagyokról példát venni.
Felhasználói élmény (UX) és technikai SEO szempontjából is hátrányos az ilyen oldalak hiánya, ezért ellenőrizd, hogy szerepelnek-e webhelyeden, és, hogy tartalmilag is megfelelőek-e. Íme a legfontosabb oldalak:
- Főoldal
- Szolgáltatásokat, kezeléseket, egészségügyi programokat, stb. bemutató oldalak
- Elérhetőségek & kapcsolatfelvételi oldal
- Blog
- „Rólunk” oldal: itt az orvosok és egyéb szakemberek arcképe, bemutatkozója, szakmai gyakorlata, illetve képesítései kell, hogy megjelenjenek
3. A fő témák hiányzó melléktartalmai
Gyakori SEO hiba a webhelyeken a sekélyes tartalom. Az ilyen tartalmak csupán minimális információt kínálnak az adott témában, tehát nem igazán értékesek a felhasználók számára. Amikor azonban ezek a tartalmak egész egyszerűen nem is léteznek egy egészségügyi webhelyen, az már komoly technikai SEO problémákat vet fel.
Amikor webhelyeden kialakítod a fő tartalmakat, ezekhez melléktartalmakat kell létrehoznod. Tegyük fel, hogy egy fogorvosi praxisról beszélünk, és az egyik fő szolgáltatásod a fogszabályozás. Ehhez készítesz egy általános oldalt, ami nagyvonalakban beszél a fogszabályozás témájáról, majd több mellékoldalban részletesebben kifejted az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.
Ezek a mellékoldalak további optimalizálási (és rangsorolási) lehetőségeket kínálnak egészségügyi webhelyed számára, illetve mind a felhasználóknak, mind a keresőmotoroknak segítenek megállapítani, hogy pontosan miről is szól webhelyed.
4. Túloptimalizálás
Habár a tartalmak hiánya árthat a SEO-nak, az optimalizálással sem szabad esni. A túloptimalizálásnak számos formája van, mint például a kulcsszavak vagy a linkek halmozása. Ezek a módszerek már rég kimentek a „divatból”, de még mindig vannak olyan taktikák, amikkel az emberek megpróbálják kijátszani a keresőmotorokat (pl. túl sok H1 használata).
Az egészségügyi webhelyeken súlyos és gyakori probléma, hogy egyszerre több oldalt is megpróbálnak azonos kulcsszavakra optimalizálni. Ez úgynevezett kulcsszókannibalizációhoz vezet, ami ronthat webhelyed keresőteljesítményén.
5. Helytelen URL formátum
Egy egészségügyi webhely technikai SEO-ját az URL címek szerkezete is befolyásolja. Az URL-ek akkor a leghatásosabbak, ha tömörek, olvashatók, és megjelenik bennük az adott oldal megcélzott kulcsszava. Ez nem csak a felhasználóknak segít megállapítani az oldal témáját (mielőtt még rákattintanának egy linkre), hanem a keresőmotoroknak is.
Kerüld tehát a többszintes alkönyvtáras szerkezeteket, illetve a látszólag véletlenszerű, számokból és írásjelekből álló címeket.
6. Lassú webhely
A gyorsan működő webhelyeket nem csak a felhasználók használják szívesebben, hanem a keresőmotorok is nagyobbra értékelik őket. Ha tehát webhelyed oldalai, illetve azok tartalmai lassan töltődnek be, azzal súlyosan csökken a felhasználói élmény, és ezzel a rangsorolás is.
A Google többféle eszközt is kínál weboldalaid sebességének megállapítására – a PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=hu) például még tippeket is ad, hogy hogyan gyorsíthatnál lassú oldalaidon (habár ezeket egyenként kell ellenőrizned). A Google Search Console felületén szintén áttekintheted az oldalteljesítménnyel kapcsolatos problémákat.
Ellenőrizd ezt rendszeresen, és törekedj arra, hogy a leggyorsabb webhellyel várd látogatóidat, és a keresőmotorokat is! Íme néhány további tudnivaló a webhelyedsebesség és a SEO kapcsolatáról.
7. Az egészségügyi Schema hiánya
A Schema egy adatjelölési szabvány, amivel plusz információkat adhatsz meg weboldalaid tartalmáról a keresőmotoroknak. Ez több szempontból is hasznos, például lehetővé teszi, hogy a Google részletesebb találatokat jelenítsen meg webhelyedről, amik jobban felkelthetik a kereső felhasználók figyelmét (még ha nem is a legelső találatként jelennek meg tartalmaid).
Sajnos sok egészségügyi webhely nem is ismeri a Schemát, vagy a strukturált adatjelölést, amit ez a szabvány lehetővé tesz. Itt azonban többet is olvashatsz a strukturált adatokról!