Az alábbiakban arról lesz szó, hogy milyen trendek befolyásolják majd a 2021-es digitális egészségügyi marketing menetét.
A digitális egészségügyi marketing helyzete a COVID-19 járványban
Mielőtt belekezdenénk a trendek tárgyalásába, érdemes elgondolkodni rajta, hogy milyen helyzetben van jelenleg a digitális egészségügyi marketing.
Milyen szerepet tölt be a marketing a digitális egészségügyben a jelenlegi vírushelyzetben?
Az alapvető cél az, hogy egy összefüggő, egységes páciensélményt, illetve páciens-utazást nyújts ügyfeleidnek, méghozzá a szolgáltatások teljes spektrumában.
Például kínálj online vagy alkalmazáson belüli időpont-foglalási lehetőségeket, küldd ki digitálisan a leleteket, kínálj online kommunikációs lehetőségeket pácienseid számára, és így tovább.
Tedd fel magadnak a kérdést: hogyan érheted el pácienseidet a különböző modern, digitális marketingplatformon keresztül? Hogyan biztosíthatsz egy olyan márkás páciensélményt, ami nem csak első osztályú ellátást kínál, hanem végig is vezeti betegeidet azokon a lépéseken, amelyeken keresztül rátalálhatnak praxisodra.
Milyen változásokat hozott az ügyfélélményben a COVID-19, és hogyan érdemes alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz?
A személyre szabott élmények szerepe
A cégeknek jobban oda kell figyelniük, hogy személyre szabottabb és releváns élményeket nyújtsanak ügyfeleik számára. A COVID-19-nek köszönhetően fokozódott mind az ügyfélélmények mennyisége, mind az ezek során tapasztalt súrlódás mértéke. A cégeknek jobban oda kell tenniük magukat, hogy megfeleljenek ügyfeleik (vagy épp pácienseik) igényeinek. Például érdemes bevezetni a szöveges üzenetekkel történő kommunikációt. Ez szolgálhat például gyors kommunikációs csatornaként ahelyett, hogy lecserélné mondjuk az email marketinget.
Az ügyfelek véleményeinek szerepe
Egyre több ügyfél érdeklődik a korábbi ügyfelek visszajelzései iránt, mielőtt meghozna egy komolyabb vásárlói döntést – főleg az egészségével kapcsolatban. A Google egyik tanulmánya szerint a felhasználók 60%-a ellenőrzi a Yelp értékeléseit, mielőtt egyáltalán ellátogatna egy orvoshoz.
2021 digitális egészségügyi marketing trendjei
Lássuk, hogy melyek lesznek azok a digitális egészségügyi marketing trendek, amelyeknek meghatározó szerepük lesz 2021 során.
1. A telemedicina terjedése. A COVID-19 berobbanása előtt mindössze a páciensek 10%-a használta, mostanra azonban ez az arány már 80% fölé emelkedett. Fontos tehát, hogy egészségügyi szolgáltatóként a digitális közegben is jelen légy márkáddal.
2. Egyértelmű, naprakész kommunikációra lesz szükség. Az elmúlt év egészen megváltoztatta a páciensek elvárásait az egészségügyi szolgáltatókkal szemben, akiknek már-már fogyasztókként kell tekinteniük ügyfeleikre. Az emberek naprakész alkalmazásokat, kommunikációt, egyértelmű szolgáltatásokat és az árazás részletes leírásait várják el – egy igazi fogyasztói élményt.
3. A páciensek által írt online értékelések és vélemények sokkal fontosabbakká válnak. Ahogy a digitális egészségügy egyre fejlődik, egyre fontosabbá is válik elnyerni a páciensek/felhasználók bizalmát is. Ezt első sorban a korábbi ügyfelek által megfogalmazott visszajelzések biztosítják majd, amelyek ráadásul a keresőmotorokban (pl. Google) való teljesítményt is befolyásolhatják.
4. Fontosabbá válik a keresés is. Mivel az emberek ma már szinte kizárólag az interneten keresnek maguknak orvost és egyéb egészségügyi szolgáltatókat, nélkülözhetetlen, hogy jól teljesíts a Google-on és más keresőmotorok találati oldalain is. A fellelhetőség minden eddiginél fontosabb az egészségügyben. Ehhez többek között igényes, szakmai tartalmakra alapuló egészségügyi SEO-ra lesz szükséged.
5. Érd el ott pácienseket, ügyfeleket, ahol vannak. Az utóbbi években több új médiaplatform is megjelent, és ha ideális pácienseid ezeken töltik legszívesebben az idejüket, akkor neked is itt kell megpróbálnod elérni őket. Ismerkedj meg a különböző platformok adottságaival, az élő közvetítés funkciókkal, és egyéb olyan eszközökkel, amelyeken keresztül kommunikálhatsz ügyfeleiddel.
A Nagy Adat szerepe a 2021-es digitális egészségügyi marketing stratégiákban
1. Integrált adatelemzések
Manapság temérdek páciensadat áll a marketingesek rendelkezésére, azonban ezeket az adatokat nincs igazán lehetőségünk integrált eszközökkel elemezni, hogy teljes mértékben hasznosíthassuk is őket. Érdemes tehát csak az igazán fontos adatokat begyűjteni, és ezeket elemezni, ábrázolni, leegyszerűsítve ezzel az adatfeldolgozás menetét.
2. Első fél által végzett adatgyűjtés és adathasználat.
Mivel az online adatgyűjtést már böngésző és operációs rendszeri szinten is korlátozzák egyes szervezetek, egyre fontosabbá válnak az első fél által begyűjtött adatok, illetve azok elemzése. A statisztikák szerint ezek a korlátozások afféle pánikbefektetésekbe kergették a marketingesek egy nagy részét az első fél általi adatgyűjtés területén.
Tippek a digitális egészségügyi cégek kommunikációjának fejlesztésére
1. Alkalmazz integrált kommunikációt. Integráld márkád platformjába mind a kommunikációt, mind pedig a médiumot. Az utóbbi időben számos új platformot kezdtek el használni a páciensek (virtuális konzultációk, stb.), ezért érdemes integrálni a médiaplatform esszenciáját a kreatív platforméval.
2. Fogd egyszerűre. Az emberek többsége nem részesült semmilyen egészségügyi oktatásban, sok orvos mégis úgy beszél pácienseivel, mintha egy kollégájával diskurálna éppen. Sajnos ugyan ez megjelenik az online kommunikációban is, és az emberek rengeteg hasznos, fontos információról maradhatnak le csak azért, mert nem értik, hogy miről van szó. Fogalmazz tehát érthetően, hétköznapi kifejezésekkel, és ne nehezítsd meg még jobban egyébként is nehéz helyzetben lévő pácienseid dolgát.
3. Fogalmazz emberközpontú üzeneteket. Tartalmaid elkészítésekor ne feltétlenül egy páciensként szólítsd meg ügyfeleidet, hanem mint embereket. A praxisodról, vagy egészségügyi márkádról kialakult képet nagyban befolyásolja, hogy milyen érzelmeket váltanak ki tartalmaid az olvasókból. Mindezzel továbbá azt is bizonyíthatod, hogy valóban megérted pácienseid problémáit.