A YouTube-ot 2005-ben alapították, és rövid időn belül olyan népszerű lett, hogy egy évvel később a Google fel is vásárolta, így azóta minden további fejlesztés és növekedés a keresőóriás oltalma alatt történt.
A YouTube fontos szerepet játszott a videók, mint fő tartalomformátumok elterjesztésében. A platformnak köszönhetően ma már bármelyik márka vagy felhasználó korlátlan mennyiségű videót tölthet fel vagy tekinthet meg az interneten.
Annak érdekében, hogy felhasználói kényelmesen és gyorsan rátalálhassanak a számukra releváns videókra, a YouTube egy algoritmus fejlesztett ki, amely a legjobb találatok összeválogatásáért felel minden egyes keresésre. Éppen ezért minden egyes csatornának, amely szeretné, hogy videóit több felhasználó láthassa, optimalizálnia kell feltöltött tartalmait. De mi ez az algoritmus pontosan, és hogyan működik? Mutatjuk!
Mi az a YouTube SEO?
Mindenekelőtt magyarázzuk meg, hogy mit takar a „SEO” szó.
A SEO („search engine optimization”), vagy keresőoptimalizálás olyan technikákat foglal magába, amelyek célja, hogy egy tartalom magasabb pozícióban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között, és így több forgalmat szerezhessen. Minél magasabb pozícióban jelenik meg egy tartalom a keresőtalálati oldalakon, annál többen figyelnek fel rá, hiszen az emberek hozzászoktak, hogy a legelső találatok között mindig megtalálják azt, amit épp keresnek.
A SEO magába foglalja többek között a programozást, a designt, a tartalomkészítést, illetve a más webhelyekkel kötött kapcsolatok karbantartását is.
Amikor SEO-ról beszélünk, az esetek többségében a Google-ra való optimalizálásról van szó, elvégre ez a világ legnagyobb keresőmotorja. A Google célja, hogy mindig a lehető legjobb minőségű találatokat jelenítse meg a felhasználók kereséseire. SEO során tehát arra kell törekedned, hogy a Google a te tartalmaidat tekintse a legjobb minőségű találatoknak.
A Google ennek érdekében egy algoritmust fejlesztett ki, amely képes felismerni, hogy mely weboldalak nyújtják a legkiválóbb felhasználói élményt (tartalom, navigáció, biztonság, technikai háttér és egyéb szempontokból). Mindemellett, az algoritmus szintén felismeri a rossz minőségű, spamjellegű, kiskapukat használó weboldalakat is.
A fentiek alapján könnyebb elképzelni, hogy mit takar a YouTube SEO kifejezés.
Nem csak a Google, a Bing vagy a Yahoo! számítanak keresőmotoroknak. Az internet tele van olyan webhelyekkel, amelyek valamilyen keresőfunkciót is kínálnak a felhasználóknak – ilyenen például a közösségi platformok, illetve a webáruházak is, amelyeken más felhasználókat, vagy termékeket lehet keresni.
A YouTube-on a felhasználók videókat és csatornákat kereshetnek, ehhez pedig a platform egy saját keresőmotort kínál.
Mivel a YouTube már hosszú ideje a Google tulajdona, a videós platform keresőmotorja is rendkívül fejlett, és szintén azokat a találatokat igyekszik felsorolni, amik a legjobb élményeket nyújtják a felhasználóknak – csak itt éppen videókról van szó, nem pedig weboldalakról.
A YouTube algoritmusa
Akárcsak a Google, a YouTube is egy algoritmussal válogatja ki a legjobb (videós) találatokat a felhasználók kereséseire.
Amikor egy felhasználó rákeres egy kifejezésre a YouTube-on, a platform algoritmusa egy másodperc töredéke alatt felméri az összes videót és csatornát, majd összeválogatja ezek közül, illetve relevancia szerint rangsorolja (sorba rendezi) őket a felhasználó számára. Az algoritmus számos szempontot figyelembe vesz, hogy megállapítsa, mi számít releváns találatnak az adott felhasználó számára.
A felhasználók keresési és böngészési előzményei fontos szempontok a találati oldalak személyre szabásához (akárcsak a Google-on), azonban a YouTube algoritmusa a feltöltő csatornák aktivitását és optimalizálását is figyelembe veszi a rangsoroláskor.
Ha például egy YouTube videó címében, címkéiben és leírásában is releváns a kereséshez, akkor jobb eséllyel jelenik majd meg, mint egy olyan videó, ami kevésbé passzol a keresett kifejezéshez.
Ha egy YouTube csatorna összességében sok hozzászólást és „tetsziket” kap videóira, akkor jobb pozícionálásra számíthat, mint azok a csatornák, akik kevesebb aktivitást váltanak ki nézőikből.
Mindez azért működik így, mert a YouTube tudja, hogy ezek a videók és csatornák kínálnak pozitív élményeket a nézőknek. Ezek a csatornák ragadják meg a nézők figyelmét, és tartják őket minél tovább a platformon.
Ha visszaemlékszel, a Google is pozitív élményeket kínáló tartalmakat igyekszik felsorolni a keresőtalálatai között. Mivel a YouTube a Google tulajdona, nem meglepő, hogy egyes Google keresésekre néhány YouTube videó is megjelenik a találati oldalakon.
Éppen ezért, ha YouTube videóidat megfelelően optimalizálod, nem csak a YouTube-on, hanem a Google-on keresztül is új nézőket, illetve feliratkozókat szerezhetsz csatornád számára.