A járvány csillapodását követően biztosan rengeteg fogyasztó visszatér majd a boltokba, és folytatja tovább korábbi vásárlási szokásait, mintha semmi sem történt volna. Sokan lesznek azonban azok is, akik egészen máshogy állnak majd a vásárláshoz, és a márkáknak fel kell készülniük ezekre a maradandó változásokra, hogy eleget tehessenek ügyfeleik új igényeinek. De miért olyan fontos ez? Azért, mert lesznek olyan vásárlók, akik a jövőben is kizárólag csak az interneten lesznek hajlandók beszerezni bizonyos termékeket, ezért sok márka rengeteg lehetséges ügyféltől eshet el csupán azzal, hogy nem kínál házhoz szállítást (vagy legalább is nem kedvezőn).
Ezek alapján tehát ha webáruház indításába kezdenél, annak épp most van itt az ideje! Ha pedig szeretnéd, hogy a kezdetektől szakértői segítséget kapj a marketing területén, IDE kattintva veheted fel velünk a kapcsolatot – és már webáruházad megtervezésénél is segítünk!
Habár sok ilyen változás valóban csak átmenetinek tűnhet, rengeteg új szokás alakul ki és szilárdul meg az emberekben, ahogy a járvány egyre tovább nehezíti a boltba járók dolgát. Ezek a szokások nem fognak olyan egyszerűen elmúlni, miután sikerül visszaszorítani a vírust. Miután a világ végre biztonságosabbá válik, sok márka képtelen lesz azonnal visszatérni korábbi üzleti és marketingtevékenységeihez. Csak akkor maradhatnak majd versenyben, ha megfelelnek ezeknek az újonnan kialakult elvárásoknak.
Az ügyfelek jutalmazása
A márkáknak két fontos jutalomkategóriát kell beiktatniuk járvány utáni üzleti tervükbe: érzelmi jutalmakat és kézzelfogható jutalmakat.
Az érzelmi jutalmak – nem meglepő módon – az emberek érzelmeire, érzéseire hatnak, és biztonságérzetet vagy sikerélményt nyújtanak a vásárlóknak, ösztönözve ezzel őket arra, hogy egy adott viselkedéshez ragaszkodjanak. Ezek az érzések, érzelmek hosszú, tartós kapcsolatokat is megalapozhatnak az ügyfelek és a márkák között.
A kézzelfogható jutalmak ezzel szemben fizikai és megszámlálható előnyök, amelyekből a vásárlók a márkával való együttműködésből részesülhetnek. A élelmiszerek online megrendelése például azt az előnyt kínálja, hogy a vásárlók időt spórolhatnak ahelyett, hogy saját maguk kellene elmenniük a legközelebbi élelmiszerüzletbe.
A lendület megtartása
A világjárvány mindenki számára stresszes időszakot teremtett, és sok márka igyekszik mindent megtenni, hogy némileg enyhítse ügyfelei feszültségét. Azonban hogy megőrizhessék ezt az érzelmi kapcsolatot, a márkáknak valahogyan tudatniuk kell az emberekkel, hogy milyen hosszútávú érzelmi előnyöket biztosítanak kínálatukkal.
Az emberek többsége most azért nem vásárol boltban, mert nem szeretnének kórokozókat hazavinni, az online rendelések hosszútávú előnye azonban az lesz, hogy érzelmi megkönnyebbülést biztosítanak azoknak, akik egyébként sem szeretnek tömegek közé menni, csak hogy beszerezhessék a szükséges élelmiszereket.
Éppen ezért fontos, hogy a márkák a járvány lecsengése után is megőrizzék azt a lendületet, amit most, az új szokásoshoz való igazodás miatt voltak kénytelen felvenni. Ehhez három tanácsot tudunk megosztani:
1. Elégítsd ki a ma szükségleteit a holnap szokásainak megszilárdításához
Bizonyos cégek, mint például az élelmiszerek kiszállításával foglalkozó éttermek népszerűbbé váltak a járvány alatt, azonban ennek a népszerűégnek nem feltétlenül muszáj visszaesnie, ahogy az emberek egyre kevésbé támaszkodnak a házhoz szállításra. A fogyasztók olyan termékeket és szolgáltatásokat kezdtek el használni ezekben a kategóriákban, amelyek már nem feltétlenül szükségletet, hanem a kényelmet hivatottak kielégíteni.
2. Kínálj élményeket a fogyasztóknak
Az emberek társas lények, ezért is terhel meg olyan sokakat a kényszeres elkülönülés. Hiányzik az együttlét, a rendezvények hangulata és az önfeledt, társas szórakozás. A házhoz rendelt vacsorák nem az igaziak.
Ahogy azonban a korlátozások enyhülnek, és egyre többen merészkednek vissza az éttermekbe, a márkáknak lehetőségük adódik új élményeket kínálni ügyfeleiknek, persze továbbra is ügyelve a biztonságukra. Ha tisztában vagy az emberek aggodalmaival, akkor úgy szervezheted meg rendezvényeidet, hogy azokban az emberek nem csak biztonságban legyenek, hanem abban is érezzék magukat.
3. Alapozd kutatásokra a döntéseidet
Mint mindig, e járvány alatt is fontos, hogy döntéseidet tudatosan hozd meg. A márkáknak most lehetőségük van arra, hogy arra a sikerre építsenek, amit a járvány alatt értek el, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség egy megfontolt stratégiára. Az ügyfelek megismerése, megértése és szükségleteik kiderítése továbbra is a legfontosabb feladatod.
Szánj időt rá, hogy összegyűjtsd, kielemezd, és kutatásaid alapján megválaszold ügyfeleid leggyakoribb kérdéseit, mielőtt megfogalmaznád márkád kommunikációját. A különböző márkák más és más módszerekkel teremtenek majd kapcsolatot ügyfeleikkel ebben az időszakban, és fontos tudnod, hogy az emberek hogyan és mire szeretnék használni termékeidet és szolgáltatásaidat, illetve hogy mit szeretnének hallani márkádtól.
A jövőben létfontosságú lesz a cégek számára, hogy biztosítsák, hogy marketingüzeneteik és kínálataik párhuzamban legyenek az emberek új vásárlási szokásaival, illetve hogy megfelelően megjutalmazzák azokat.