A márkanagykövetekről
Kik azok a márkanagykövetek?
A márkanagykövetek általában olyan emberek, akik egy céget vagy márkát hivatottak reprezentálni és népszerűsíteni az adott cég megbízásából. Léteznek azonban olyan márkanagykövetek is, akik a cég ügyfelei közül kerülnek ki, és nem pénzért, hanem a márkával szerzett pozitív élmények miatt népszerűsítik azt.
Mit csinál egy márkanagykövet?
A márkanagykövetek pozitív hangnemben beszélnek cégedről vagy márkádról az interneten, vagy offline keretek között. Például tartalmakat, híreket, megjegyzéseket osztanak meg márkádról a közösségi médián, vagy más csatornákon ajánlanak téged követőiknek. A márkanagykövetek segítenek megerősíteni az emberek márkádba vetett hitét és bizalmát, és pozitív hírnevedet is. Egyes márkanagykövetek még az ügyfelek hűségét is megszilárdíthatják.
Hogyan válassz magadnak márkanagyköveteket?
Amikor márkanagykövetet választasz céged számára, fontos, hogy az adott személy is azokat az értékeket és elveket képviselje, mint amiket vállalatod is. A legjobb persze, ha ügyfeleid maguktól, vagy némi rávezetéssel válnak márkanagyköveteiddé, hiszen egy fizető ügyféltől sokkal hitelesebben hangzik egy márka dicsérete, mint valakitől, akinek fizetnek ezért.
Van különbség a márkanagykövetek és az influencerek között?
Igen. A márkanagykövetek ugyanis kifejezetten márkádról beszél, míg az influencerek termékeidet és szolgáltatásaidat népszerűsítik. A márkák továbbá általában rövidtávú kapcsolatokat alakítanak ki az influencerekkel, míg a márkanagykövetek sokkal tovább maradnak egy cég mellett.
Lássuk tehát, hogy hogyan alakíthatod ügyfeleidet márkanagykövetekké!
Kérd meg ügyfeleidet, hogy népszerűsítsenek
Ahogy arra a bevezető is utalt, az ügyfeleket közvetlenül egy vásárlás után alakíthatod át márkanagykövetekké. Mondhatnánk, hogy addig kell ütni azt a bizonyos vasat, amíg meleg. Vásárlódat tehát rögtön megkérheted, hogy népszerűsítse márkádat, miután nálad vásárolt. Íme néhány tipp ehhez!
Beszámolók
Ha szeretnéd márkanagykövetekké alakítani ügyfeleidet, akkor például megkérheted őket, hogy írjanak egy beszámolót. Az ilyen beszámolók vagy értékelések azt bizonyítják webáruházad később érkező látogatóinak, hogy valóban jó dolgokat kínálsz.
Amellett, hogy ezeket a beszámolókat elhelyezed a webáruházadban, arra is megkérheted az ügyfeleket, hogy a nagyobb értékelő webhelyeken is véleményezzék márkádat – pl. a TripAdvisoron.
Ha valaki eljut odáig, hogy a te webhelyedről vesz meg valamit, akkor teljesen nyugodtan megkérheted, hogy írjon néhány sort a márkáddal szerzett élményeiről. Ezt például a vásárlást megerősítő emailben is megteheted. Ezek az értékelések nem csak márkád hírnevét erősítik majd, mint társadalmi bizonyítékok, hanem fontos visszajelzések is lesznek számodra arról, hogy hogyan javíthatnál az ügyfélélményeken webáruházadban.
Google és Facebook vélemények
A nagyobb értékelő webhelyek mellett arra is megkérheted ügyfeleidet, hogy a Facebook oldaladon és a Google Cégem adatlapodon is hagyják ott a véleményüket márkádról. Sok leendő vásárló ezeken a platformokon néz utána a különböző cégeknek, és méri fel, hogy mások milyen véleményeket alkottak róluk.
Függetlenül attól, hogy egy ügyfél rákattint-e a webhelyedre mutató linkre, a Google Cégem adatlapodra írt vélemények mind a Google Térképében, mind a keresési találatok között olvashatók lesznek majd. Ugyan így a Facebookon is könnyedén megkereshetik a felhasználók, hogy mások milyen véleményeket írtak cégedről az oldaladra.
Közösségi megosztások
Ügyfeleid közösségi megosztások formájában is népszerűsíthetik márkádat az interneten. Fontos persze, hogy ezt minél egyszerűbbé tedd felhasználóid számára. Például elhelyezhetsz néhány közösségi megosztógombot a „Köszönjük a vásárlását!” oldalon, amire a tranzakció lebonyolítása után kerülnek a vásárlók. Amikor aztán rákattintanak az egyik megosztó gombra, megjelenik nekik egy kis ablak egy előre megfogalmazott szöveggel webhelyedről és márkádról. Például „Most vettem egy <termék>-et a www.webshopneve.hu-n! Nektek is ajánlom!” Az előre megírt, általános szöveggel másodpercek alatt elvégezhető a megosztás, tehát másodpercek alatt szerezhetsz magadnak egy új márkanagykövetet.
Ha webáruházadhoz egy blog is tartozik, akkor azon is elhelyezheted ezeket a megosztógombokat. Ezzel megkönnyíted azok dolgát, akik szeretnék megosztani tartalmaidat ismerőseikkel, hogy ezzel is népszerűsítsék márkádat. Persze ne felejtsd el te magad is megosztani ezeket a különböző közösségi platformokon. Ez tovább könnyíti márkád terjedését, hiszen a felhasználók két kattintással továbboszthatják ezeket saját ismerőseiknek is.
Amennyiben webáruházadnak nincs blogja, megoszthatsz akár egy kategóriaoldalt is róla, vagy éppen egy akciós vagy újonnan megjelent termék adatlapját is. Bármit is osztasz meg, vagy teszel megoszthatóvá, győződj meg róla, hogy megosztva is jól nézzen ki az adott tartalom.
Légy hálás ügyfeleidnek
Még az interneten is arra kell törekedned, hogy egyfajta barátságos, „helyi” jellegű üzletet alakíts ki, aminek minden ügyfelét név szerint ismered. No persze ez több száz, vagy több ezer vásárlónál lehetetlen, de már az is sokat jelent, ha a leghűségesebb 10%-nak különleges figyelmet szentelsz. Ez azt jelenti, hogy be kell fektetned ezekbe az ügyfelekbe. Küldj nekik születésnapi ajándékokat, kínálj nekik exkluzív kedvezményes ajánlatokat, kódokat, stb. Mutasd meg nekik, hogy mennyire értékeled őket!
Tartsd velük a kapcsolatot
Persze ez még messze nem minden. Fontos, hogy kiváló vásárlás utáni szolgáltatásokat is kínálj ügyfeleidnek, amelyekkel újra és újra megnyerheted őket. Már egy rugalmas visszatérítési politika is sokat segíthet ebben.
Tegyük fel, hogy van egy online gitárboltod. Ha egy vásárló megvesz egy olcsóbb modellt, akkor jó eséllyel még csak kezdő szinten foglalkozik a pengetéssel. Küldj tehát neki egy automatikus emailt egy héttel a vásárlás után, amiben egy rövid, hasznos útmutató videót mellékelsz a gitárhangolásról. Hat hónappal később egy újabb emailt is küld, amiben kedvezményesen kínálsz neki egy csomag új gitárhúrt.
További gondolatok a márkanagykövetekről
A fentiekben arról volt szó, hogy hogyan alakíthatod ügyfeleidet márkanagykövetekké. Mint olvashattad, megkérheted őket, hogy írjanak véleményeket webáruházadnak, illetve a véleményező webhelyekre, a Facebookra és Google Cégem adatlapodra is. E mellett fontos az is, hogy egyszerűvé tedd számukra webhelyed és termékeid megosztását. Ne feledd továbbá, hogy rendszeresen emlékeztetned kell vásárlóidat, hogy mennyire értékeled őket. Ne hagyd, hogy elfeledkezzenek rólad!
Az előbb említettek mellett elengedhetetlen továbbá, hogy mindig a lehető legjobb ügyfélélményt kínáld vásárlóidnak. Biztosíts gyors és biztonságos online vásárlást számukra, és mindig kézbesítsd a rendeléseket időben (vagy kommunikálj, ha ez valamiért nem lehetséges). Tégy róla, hogy ügyfeleid egy online család részének érezhessék magukat, ha tőled vásárolnak!
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/online-customer-brand-ambassador/