Ebből is jól látszik, hogy a SEO sok esetben nem egy egzakt folyamat. Nincs egy szabálykönyv, amire támaszkodva dolgozhatnánk. Vannak azonban kutatások, van megannyi tapasztalatunk, és természetesen más forrásaira is hagyatkozunk, amikor egy-egy munkafolyamatot kialakítunk – hiszen a Google algoritmusa továbbra is nagyrészt titkos. Ez része a munkánknak, és amennyiben velünk szeretnél dolgozni, ezt az előnyt is hozzuk számodra.
A title tag hosszára is vannak “bevált praktikák”, azonban mindig érdekes figyelni a Google-hez közeli emberek és más források állításait, ha frissen tartanánk tudásunkat. Lássuk, mit írnak erről a kérdésrő!
Gary Illyes, a Google egyik munkatársa nemrégiben erről a témáról beszélt, és az elhangzottakból sok hasznos információt leszűrhettünk. Íme minden, amit a title címkéről tudni érdemes!
Mi a title címke ideális hossza?
Annak ellenére, hogy karaktereket tartalmaz, a title címke hosszát technikai szempontból képpontokban szokás mérni. Persze egy szerkesztőnek sokkal könnyebb karaktereket számolni, így az ideális title hosszt nagyjából 50-70 karakter közé tehetjük.
Ez a korlátozás a title elemek asztali számítógépeken és mobileszközökön való megjelenéséhez kötődnek. A Google csak egy bizonyos hosszúságú címet jelenít meg a találatok között, és a szöveg maradék részét levágja. Ez a levágás nagyjából 70 karakternél történik, ezért szokás legfeljebb ilyen hosszúra írni a title címkéket.
Azonban a Google sehol sem javasolja a SEO szakembereknek, hogy 70 a maximális limit egy title címkéhez – ezt csak a keresőoptimalizálással foglalkozó szakértők állapították meg saját tapasztalataik alapján.
Mi több, ez a javasolt hossz csupán arra vonatkozik, hogy nagyjából hány karaktert jelenít meg a Google mobil és asztali eszközökön – nem pedig arra, hogy melyek az ideális hosszúságú címek a SEO-hoz. Tehát, ha a legjobb SEO teljesítményt szeretnéd elérni, akkor nem feltétlenül az alapján érdemes megfogalmaznod title címkéidet, hogy a Google mennyit jelenít meg belőlük.
Mit mondanak a különböző források?
Moz
A Moz útmutatójában 50-60 karaktert javasolt a title címkéhez, azonban megjegyzi azt is, hogy nincs konkrét korlátja annak, hogy milyen hosszú lehet maga a címke.
„A Google általában a title címke első 50-60 karakterét jeleníti meg. Ha a címkéket 60 karakternél rövidebbre írod, akkor a kutatásaink szerint nagyjából címeid 90%-a helyesen jelenik majd meg.
Nincs pontos karakterlimit, mert a karakterek szélessége változtat, és a Google (jelenleg) legfeljebb 600 képpont széles címkéket jelenít meg.”
Ahrefs
Az Ahrefs szintén 50-60 karakter közé javasolja title címkék hosszát, azonban nem tesz említést egyéb tudnivalókról, mint a Moz:
„A Google általában 50-60 karakter körül kezdi el elvágni a címeket a keresőtalálati oldalakon. (Igazság szerint ez a képpontokon múlik, de az 50-60 karaktert érdemes követni.)
SEMRush
A SEMRush szerint a hatékonyság érdekében javasolt korlátozni a title címke hosszát:
„A leghatékonyabb title címkék nagyjából 10-70 karakter hosszúak. Ebbe a szóközök is beletartoznak, amit érdemes észben tartani, amikor title címkéidet írod.
Ha túl hosszú, a title címke levágásra kerül, és nem lesz látható a teljes üzenet.”
Mit mond a Google?
Gary Illyest a Google egy másik gyakran megszólaló munkatársa, John Mueller kérdezte a title címke hosszáról. A kérdés így hangzott:
„Van egy kérdésem, ami talán csupán egy igen, vagy nem dolog, Gary. Érdemes olyan title címkéket írni, amik hosszabbak, mint ami kifér a megjeleníthető részre?”
Gary Illyes rövid válasza:
„Igen.”
Nem sokkal később Martin Splitt is rákérdezett a dologra:
„Christina kérdezi, hogy van-e oka a title címke hosszára adott válaszodnak, Gary”
Gary Illyes megjegyezte, hogy a title címke hosszáról keringő tanácsok nem a Google-tól származnak:
„A title hossza egy külső, kitalált mutató.”
Miért nem fontos a title címke hossza a Google szerint
Gary Illyes válaszában a „tokenizálást” is megemlíti, azonban nem fejti ki, hogy mire is utal ezzel. Nézzük meg tehát előbb a tokenizálás jelentését, hogy tisztábban értelmezhessük a választ.
A tokenizálás egy, a természetes nyelvfeldolgozásban, illetve az információ-visszakeresésben használt fogalom. Lényegében egy olyan módszer, amely szeletekre oszt egy dokumentumot, hogy a különböző mondatok és szavak jelentését könnyebben lehessen értelmezni. Egyes szeletek tehát egész mondatok, míg mások csupán egy-egy szóból állnak.
A Stanford Egyetem szakmaibb magyarázata a tokenizálásról:
„Egy karakterlánc és egy megszabott dokumentumegység megadása után, a tokenizálás az a folyamat, amely során ezt több részre, úgynevezett tokenekre osztjuk, időnként egyes karakterek, úgymint a központozás elvetésével.
Ezeket a tokeneket gyakran kifejezésekként vagy szavakként szokás emlegetni, de néha fontos különbséget tenni a típus és a tokenek között.
Egy token egy karakterlánc egy adott dokumentumban való előfordulása, amelyeket egy hasznos szemantikai egységként csoportosítanak a feldolgozásra. Egy típus pedig az összes olyan token osztálya, amely ugyan azt a karakterláncot tartalmazza.”
Most már, hogy van némi fogalmunk a tokenizálás lényegéről, könnyebb lesz értelmezni Illyes magyarázatát:
„Nem azért próbálom lebeszélni az embereket arról, hogy konkrét számokban gondolkodjanak, mert nem is így jelenítjük meg a címeket, hanem amiatt, ahogyan az indexünket összeállítjuk és ahogyan az oldalt tokenizáljuk.
Technikai értelemben van egy korlát, például, hogy milyen hosszú lehet bármi ez oldalon, de ez nem egy kis szám. Nem 160 karakter, vagy valami – [nem] 100, 200, 20, vagy ilyenek.”
Szóval mit javasol a Google?
Gary Illyes a következő tanácsot osztotta meg a title címkével kapcsolatban:
„Törekedj rá, hogy precízen passzoljon az oldalhoz, de én nem gondolkodnék túl sokat azon, hogy milyen hosszú, és hogy elég hosszú-e, vagy túl hosszú.
Ha kitölti az egész képernyődet, akkor valószínűleg túl hosszú, de ha csak egy mondatból áll, ami kifér egy sorba vagy két sorba, akkor azért nem jár kézi művelet.”
Az megemlített „kézi művelet” egy olyan, a Google munkatársai által kiszabott büntetés, ami megakadályozhatja, hogy egy weboldal rangsorolásra kerüljön.
A Google sehol nem említi a title címke hosszát
A Google webmestereknek és fejlesztőknek szóló anyagaiban sehol nem említi meg, hogy mennyi lenne a title címke ideális hosszát. Az 50, 60, 70 karakteres javaslatok mind külső spekulációk, nem pedig hivatalos számok.
Gary Illyes szerint nincs reális limit arra, hogy milyen hosszú lehet egy title címke, a Google javaslata pedig csupán annyi, hogy használj tömör, és lényegre törő címeket. A tömör azt jelenti, hogy próbáld a lehető legtöbbet elmondani a tartalomról a lehető legkevesebb szóval.
A Google hivatalos fejlesztői anyaga
„A címek szerepe kritikus fontosságú, mert gyors betekintést nyújtanak a felhasználóknak a találatokba, és abba, hogy azok miért kapcsolódnak a keresésükhöz.
Az oldalcímek pontosak és tömörek kell, hogy legyenek. Kerüld az olyan szavakat, mint a „Kezdőlap” a kezdőlapodon, vagy „Profil” egy adott személy profilján.
Kerüld továbbá a feleslegesen hosszú, terjengős címeket, amik valószínűleg elrejtésre kerülnek majd, amikor megjelennek a keresőtalálatok között.”
Mi tehát az ideális title címke hossz?
A Google csak annyit javasol, hogy tömören, de pontosan fogalmazd meg title címkédben, hogy miről is szól az oldal. A SEO során érdemes figyelembe venni, hogy a Google nagyjából legfeljebb 70 karaktert jelenít meg a title címkéből, de ha ennél több szöveg jelenik meg benne, az nem probléma (azon kívül, hogy nem lesz az egész látható a felhasználóknak).
Tehát nyugodtan fogalmazhatsz hosszabb címeket is tartalmaidnak, és nem kell aggódnod, ha túlléped a 70 karakteres „limitet”.
A felhasználók érdekében persze ajánlott arra törekedni, hogy a cím legfontosabb szavai az első 70 karakterben jelenjenek meg. Ezt követhetik aztán azok a szavak, kifejezések, amelyeket CMS-ed az összes title címkédhez hozzáad a webhely brandingje érdekében.
Használj tehát annyi szót, amennyivel érthetően, de tömören meg tudod fogalmazni, hogy miről szól az oldal, csak vedd figyelembe, hogy mennyire vonzza majd a kattintásokat ez a szöveg!