Elsőként el kell döntened, hogy milyen típusú tartalmat szeretnél készíteni. Egyes témákhoz jól jönnek a vizuális ábrázolások, tehát képekre, infografikákra vagy videókra lehet szükséged hozzájuk. Más témákat sokkal inkább érdemes írásban publikálni, tehát cikként, blogbejegyzésként vagy akár e-könyvként kell majd elkészítened őket.
Sokat segíthet, ha megnézed, hogy milyen típusú tartalmak készültek már a kiválasztott témában. Írd be az adott témát vagy kulcsszót a Google keresőjébe, és nézd meg, hogy milyen tartalmak jelennek meg a legelőkelőbb, kiemelt pozíciókban. Videókat mutat inkább a Google? Esetleg inforgrafikákat vagy épp hosszú szöveges cikkeket? Megjelennek képek is a találatok között? Ezek mind arra utalnak, hogy a Google ilyen jellegű tartalmakat mutat szívesen az adott témában.
A tervezés során ajánlott elvégezni a kulcsszókutatást is az adott témában. Minden tartalomhoz ajánlott kiválasztani egy elsődleges kulcsszót, illetve, ahol indokolt, ehhez kapcsolódó kulcsszavakat is használni benne. Mindez természetesen, a szöveg elkészítése során történjen, és ne utólag próbáld beleerőltetni a kifejezéseket tartalmadba.
Ha mindez megvan, akkor a tartalom terjedelméről kell döntened. Meglehet, hogy egyetlen blogbejegyzésre vagy videóra lesz szükséged, de az is lehet, hogy egy cikksorozat keretei között kell kifejtened mindent, amit szeretnél mondani az adott témakörről. Ezt mindenképpen az előtt döntsd el, hogy hozzálátnál a tartalom elkészítéséhez.
Kérdések, amik segíthetnek a tervezésben
• Milyen személyeknek szánom a tartalmat? Milyen buyer personát szeretnék elérni vele?
• Az ügyfél utazásának/konverziós tölcsérnek melyik szakaszát céloznám meg ezzel a tartalommal?
• Mennyi időt és pénzt fordíthatod a tartalom elkészítésére?
• Milyen egyéb segítségre és erőforrásokra lesz szükségem a tartalom elkészítéséhez? Pl. grafikusokra, videográfusokra stb.
• Aktuális vagy örökzöld tartalmat készítek majd?
• Hogyan passzol ez a tartalom a meglévő stratégiámba?
• Milyen közönségek vagy csoportok számára nyújt majd segítséget ez a tartalom?
• Mely munkatársaim segíthetnek a tartalom elkészítésében, illetve ellenőrzésében?
Ha mindez megvan, ideje elkészíteni a tartalmat.
A tartalom elkészítése
Ha az előző lépéseket végig követted, akkor a tartalom elkészítése már egy sokkal egyszerűbb folyamatnak ígérkezik majd, hiszen megvan a célja, a formátuma, a terjedelme, a témája és így tovább. Összesen annyi a feladatod, hogy felépítsd tartalmadat arra a stabil szerkezetre, amit az előző lépésekben összeraktál.
Na persze, előfordulhat, hogy a tartalom elkészítése során jobb ötleted támad egy-egy aspektust illetően. Ilyenkor ne félj kissé eltérni a kijelölt útvonaltól, hiszen nem tervezhetsz meg minden egyes szót előre. Még az sem kizárt, hogy egy cikknek induló tartalom végül e-könyvként jelenik majd meg. Hacsak nem kötött túlzottan a projekt, ne félj kísérletezni vele egy kicsit.
Mi a teendő a tartalom publikálása után?
Miután a tartalom kikerül a nyilvánosság (vagy legalább is a célközönség) elé, először is fújd ki magad, a nehezén ugyanis túl vagy. Persze a tartalom önmagában még nem biztos, hogy olyan stabilan áll majd a lábán, mint szeretnéd, ezért, ha a legtöbbet akarod kihozni belőle, akkor a népszerűsítésével is foglalkoznod kell.
Tartalommarketingesként (és a korábbi tervek alapján) tudnod kell, hogy milyen csatornákon oszthatod meg tartalmadat követőiddel.
Mindemellett ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni, hogy tartalmad hogyan teljesít. Hányan voltak rá kíváncsiak eddig, mennyi ideig olvasgatták, átkattintottak-e valahova róla webhelyeden belül, és így tovább. Ezen információk birtokában a későbbiekben tudod majd, hogy megéri-e ilyen tartalmakat készítened, és persze azt is, hogy meglévő tartalmad sikeresen elérte-e célját.