Nos, ezekre a kérdésekre nem igazán lehet szimplán igennel vagy nemmel válaszolni, ezért Mueller bővebben is kifejtette, hogy mi a helyzet.
Segít-e a rangsorolásban, ha több releváns tartalommal bővül egy oldal?
A kérdést beküldő webmester arra volt kíváncsi, hogy, ha több releváns szöveggel bővíti egy oldalát, akkor ezért a Google jobb rangsorolásban részesíti-e. A kérdező továbbá nem volt egészen biztos benne, hogy mit jelent a „releváns” tartalom a Google szemében, elvégre ez egy eléggé tág fogalom lehet.
A relevancia attól függ, hogy a tartalom kapcsolódik-e a kulcsszavakhoz, a felhasználó szándékához, vagy általánosságban releváns-e az emberek számára. Egy tartalom tehát többféle értelemben is releváns lehet.
Íme a teljes beküldött kérdés:
„Tegyük fel, hogy szeretném javítani egy oldalam tartalmát. Hozzáadok annyi releváns tartalmat, amennyit csak tudok, a felhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy ha több releváns szöveget adok hozzá az oldalhoz, akkor a Google automatikusan azt feltételezi majd, hogy az oldal jobb lett? Így működik ez? A több szöveg jobb a Google szemében?”
John Mueller első körben egyértelműen nyomatékosította, hogy ezek a dolgok nem ilyen egyszerűen működnek. Szóval akkor hogy működnek?
A tartalom minősége és terjedelme közötti kapcsolat
Az általános vélemény szerint a jó minőségi szöveges tartalmak (pl. cikkek) általában átfogóak. Mivel az átfogó cikkek jó minőségűek, logikusan feltételezhetjük, hogy ezek a cikkek hosszabbak is, elvégre hogy lehet egy rövid cikk átfogó?
Ez egy gyakori gondolatmenet. Sokak szerint egy cikk minősége egyenesen arányos azzal, hogy mennyire részletesen mutat be egy témát, tehát, hogy hány szó szerepel benne. Mueller pontosan erről beszélt válaszában:
„A mi [Google] szemszögünkből az oldalon megjelenő szavak száma nem minőségi szempont, nem rangsorolási szempont. Szóval, ha csak vakon több szöveg kerül egy oldalra, attól nem lesz jobb.”
Hozzátette továbbá:
„Olyan ez, mintha egy újonnan betérő ügyfélnek szeretnél bemutatni valamit, és felajánlhatsz neki egy kétoldalas brosúrát, vagy egy egész könyvet, tele információkkal. Lesznek olyan emberek, akik a könyvet akarják majd, amiben sok az információ. Más emberek valami rövidebbre és könnyedebbre vágynak majd. Hasonlóképpen van ez a keresésben is.”
Mueller megjegyezte még, hogy ha megvan az az információ, amire szükséged van az indexeléshez, és ez elég ahhoz, hogy a Googlebot, és a felhasználók értsék, hogy mit próbálsz elérni az oldallal, akkor egy rövid verzió is megfelelő, és nem kell kibővíteni.
Mi a helyzet a szegényes tartalmakkal?
Szintén gyakori vélemény, hogy a Google nem rangsorolja majd (vagy legalább is nem jól) azokat a tartalmakat, amik szegényesek („thin”).
Ez sem egészen így van. Sokak szerint a „szegényes” azt jelenti, hogy egy tartalom túl rövid. Valójában a „szegényes” jelző inkább azokra a tartalmakra vonatkozik, amik nem kínálnak hasznos információkat. Egy tartalom állhat akár 10 ezer karakterből is, de ez nem jelenti azt, hogy tele van hasznos információkkal, vagy, hogy hasznosabb, mint egy ezer karakteres cikk.
Szóval mitől lesz jó minőségű (és rangsorol jól) egy tartalom?
Az összetett rangsorolási szempontok miatt manapság igencsak nehéz javítani egy tartalom minőségét, és ezzel jobb rangsorolásokat elérni.
Egy biztos: nem az számít, hogy mennyire terjedelmes egy tartalom, hanem hogy érthetően prezentálja-e azokat az információkat, amikre egy adott látogatónak szüksége van.
Az elavult tartalmak felfrissítése
Egy cikk többek között azért teljesíthet gyengébben, mert nem azt kínálják a felhasználóknak, amikre rákeresnek. Azonban előfordulhat az is, hogy a keresés szándéka változik meg az idők során. Meglehet tehát, hogy a tartalom igényes, de már nem felel meg a keresés céljának.
Például, ha valaki 2020 elején azt írta be a Google-ba, hogy „a legjobb új filmek”, akkor minden bizonnyal azt szerette volna kideríteni, hogy milyen filmek mennek éppen a mozikban. Ma, egy évvel a világjárvány kitörése óta, a legtöbben azért keresnek rá a legjobb filmekre, hogy utána megnézhessék őket kedvenc streamelő szolgáltatásukon.
Nem számít tehát, hogy a tartalom milyen hosszú – sokkal inkább az a lényeg, hogy jelen pillanatban kielégíti-e a felhasználók igényeit.