Akárhány marketingcikket is olvasol el az interneten, mind azt szajkózza, hogy fogorvosként márpedig muszáj aktívan jelen lenned a közösségi médián. Ez sokakat még ma is meglepetésként érhet, hiszen a legtöbbek Facebookja tele van az ismerősök, családok, és kedvenc követett oldalaik tartalmaival. Tényleg ez lenne az ideális marketingplatform egy fogorvos számára? Valóban elengedhetetlen, hogy praxisodnak aktív közösségi jelenléte legyen?
Ha ezt a kérdést egy jó évtizeddel ezelőtt tetted volna fel, a válasz egy határozott nem lett volna. Akkoriban a közösségi média még mindig kiforróban volt, és a 12 évesnél idősebb korosztály csupán 18%-a volt jelen a Facebookon. Ma ez az arány 62%, és e felhasználók több mint kétharmada ezen a platformon értesül a nap híreiről.
A közösségi média világszerte milliárdok számára vált a hétköznapok szerves részévé, és e milliárdok között bizony leendő pácienseid is ott vannak.
Tény, hogy az emberek kisállatairól és nyaralásairól megosztott képeknek nem sok közük van a fogorvosok munkájához, de nem is ezek miatt érdemes foglalkoznod a közösségi médiával. A helyzet az, hogy ezek a platformok első sorban a kapcsolatokról szólnak – azok megteremtéséről és megerősítéséről. Olyasmi ez, amire minden valamirevaló fogászati praxisnak megéri odafigyelnie, függetlenül attól, hogy a Facebookon, az Instagramon, vagy máshol próbál szerencsét a közösségi média világában.
Mivel az emberek többsége szabadidejének nagy részét a közösségi platformokon tölti, követned kell oda őket, ha nem szeretnéd, hogy megfeledkezzenek rólad.
A közösségi jelenlét, mint szájról szájra terjedő marketingeszköz
A szájhagyomány a világ legősibb marketingeszköze, és a mai napig az egyik legfontosabb is. A különbség csupán az, hogy a hírek az internet korában nem kizárólag szájról szájra, hanem billentyűzetről billentyűzetre is terjednek.
4-ből 3-an állítják, hogy azért vásároltak meg valamit, mert meglátták azt a közösségi médián – ugyan ez vonatkozhat egy fogászati időpont-egyeztetésre is. A Facebook „agya” mára odáig fejlődött, hogy képes felismerni, ha valaki arra kéri ismerőseit, hogy ajánljanak neki fogorvost valahol a közelben.
Amikor egy elégedett ügyfeled megjelöli praxisodat egy hozzászólásban, rögtön csatlakozhatsz is a beszélgetéshez (ha az nyilvánosan zajlik), és írhatsz néhány biztató szót az érdeklődő, lehetséges páciensnek. Ezzel máris elkezdhetsz kiépíteni vele egy új kapcsolatot.
A közösségi média egy elképesztően hasznos marketingeszköz lehet, különösen, amikor egy olyan szolgáltatást próbálsz eladni, amit sokan inkább kényszerszükségletnek tartanak, mint vágynak rá.
A közösségi média, mint ingyenes időpont-emlékeztető
Időpont-emlékeztetőidet bizonyára más eszközzel automatizálod, de ez nem jelenti azt, hogy a közösségi média nem segíthet ilyen fronton is. A cél mindig az, hogy ne tűnj el az emberek gondolataiból, és ha folyamatosan tartod a kapcsolatot pácienseiddel, akkor kétféleképpen is meggyőzheted őket, hogy újra és újra visszatérjenek rendelődbe.
Az egyik az aktívabb módszer. Havonta legalább egyszer írj egy bejegyzést, amiben arra emlékezteted követőidet, hogy látogassanak meg egy általános vizsgálatért. Ez így sokkal kevésbé zavaró, mintha megállás nélkül arról posztolgatnál, hogy kérjenek végre időpontot ügyfeleid. Sokan ráadásul még szívesebben is veszik majd fel a kapcsolatot a közösségi médián praxisoddal, mint más, hagyományos módokon.
A másik a passzívabb módszer. Bármikor bármit posztolsz, első sorban azok a felhasználók láthatják majd ezeket a bejegyzéseket, akik követik is praxisodat az adott platformon. Valahányszor megpillantanak tőled egy bejegyzést, újra felbukkan nekik praxisod neve, ami rögtön emlékezteti majd őket, hogy „El kellene már menni fogorvoshoz…”. Még csak nem is muszáj közvetlenül arra kérni őket, hogy látogassanak el rendelődbe egy vizsgálatra. Már az is hatni fog rájuk, hogy eszükbe jut, hogy ideje lenne megnézetni a fogaikat (különösen ha már rég nem tették meg).
Természetesen a passzív és az aktív módszer egymással párhuzamosan is működhet, csak ügyelj rá, hogy ne vidd túlzásba az utóbbit! Mindemellett törekedj arra is, hogy hasznos, értékes (és persze fogászathoz kapcsolódó) tartalmakat ossz meg közönségeddel, hogy legyen okuk továbbra is követni praxisod közösségi profilját!