Miért van szüksége egy szállodának tartalommarketingre?
Tegyük fel, hogy közeleg az évfordulótok a pároddal, ezért szeretnéd elvinni őt egy romantikus hétvégére valahova a Balaton környékére. A probléma csak az, hogy évfordulótok november végén van, ami nem éppen a Balaton szépségének főszezonja. Éppen ezért szeretnéd kideríteni, hogy milyen romantikus programokkal foglalhatjátok le magatokat a magyar tenger mellett.
Szóval, rákeresel a Google-on, hogy „romantikus téli programok a Balatonnál”. Kétségtelen, hogy rengeteg szálloda találatai megjelennek majd, amik azt várják, hogy kereső felhasználók rögtön foglaljanak is náluk szállást. De te még nem szállást keresel – csak a romatnikus programokra vagy kíváncsi télen a Balaton mellett. Rövidesen meg is látod azt a találatot, ami felkelti az érdeklődésedet: „10 romantikus dolog a Balatonon, amit télen is élvezhetsz pároddal” (vagy valami hasonló). Szóval rákattintasz, és elolvasod, miket javasol az adott cikk.
Megtetszenek a programok és közben észreveszed, hogy mindezt egy kifejezetten pároknak kedvező szálloda webhelyén olvasod. Kezd minden passzolni – meg vannak a programok, akkor már csak szállás kell, így szét is nézel az adott hely ajánlatai között, és jó eséllyel le is foglalod a szobát az adott helyen. Ez a tartalommarketing esszenciája. A szóban forgó szálloda egy értékes tartalmat kínált neked a romantikus balatoni programokról, amikor ez iránt érdeklődtél, és rögtön lehetőséget is biztosított arra, hogy szállást foglalj pároddal.
Mindez persze csak papíron ennyire egyszerű – a szállodai tartalommarketing ennél sokkal összetettebb és nagyobb volumenű dolog. A következőkben néhány hasznos tippet osztunk meg arról, hogy hogyan is viheti sikerre szállodádat a tartalommarketing!
1. Ismerkedj meg célközönségeddel
Az online szállodamarketingre jellemző egyik leggyakoribb hiba, hogy a szállodák a vakvilágba próbálnak hirdetni, nem törődve azzal, hogy konkrétan szóljanak is valakinek reklámjaik. Azonban egy szálloda számára lehetetlen minden célcsoportnak megfelelni. Még ha szállodád nem is zár ki senkit (pl. nem felnőttbarát), akkor sem várhatod el, hogy mindenki nálad szálljon meg. A mai utazók – különösen a fiatalabb korosztály képviselői – személyre szabott élményekre és szolgáltatásokra számítanak, így egy általános stratégiával nem fogod tudni megnyerni őket.
A fenti példában említett cikk is kifejezetten romantikus utazásra készülő párokat célzott meg, és sikerült is egy foglalást szereznie vele. Fontos tehát tudnod, hogy kik alkotják ideális vendégeidet, hogy szállodai tartalommarketing anyagaidat kifejezetten rájuk szabhasd. Például egy fiatalabb vendégkört szeretnél kiszolgálni? Esetleg családosokat kisgyermekekkel? Nyugdíjasokat? Üzletembereket? Vagy talán párokat, mint a fenti példában? Döntsd el, hogy első sorban kiket vársz szállodádba, és így sokkal egyszerűbb lesz eldöntened, hogy szállodai tartalommarketinged milyen irányt is kell felvegyen. Ismerve érdeklődési köreiket, szükségleteiket és költségkeretüket marketinged minden aspektusát hozzájuk mérten alakíthatod ki.
Az alábbi ábra például egyik kedves ügyfelünk blogjára készült tartalmak egy részét prezentálja. Családbarát szállodaként gondolunk a gyermekesekre, számukra csokorba szedtük a legizgalmasabb gyermekprogramokat, de természetesen a romantikus nyaralásra érkezőkről sem feledkeztünk meg. A szálloda egyértelműen a legjobb csapatépítő tréning helyszínek egyike a Dunakanyarban, így azok számára is szolgálunk kreatív ötletekkel, akik egy céges alkalomhoz keresnek helyszínt.
2. Készíts egy mobil-első webhelyet szállodádnak
A technológiai forradalomnak köszönhetően az emberek manapság szinte minden ügyletüket elvégezhetik egy okostelefon segítségével, függetlenül attól, hogy épp merre járnak. Minden bizonnyal szállodád webhelye is több mobilhasználó látogatót szolgál ki, mint asztali számítógépről böngészőket. Fontos tehát, hogy webhelyed hibátlanul működjön minden ilyen eszközön is (beleértve a táblagépeket is). Szállodai tartalommarketinged csak úgy lehet sikeres, ha webhelyed látogatói élvezhetik is azokat a tartalmakat, amiket kínálsz nekik.
Egy mobil-első webhely (ITT írtunk róla már korábban) mindemellett SEO szempontjából is fontos – a Google előbbre helyezi azokat a webhelyeket a találatok között, amik jól működnek mobileszközökön. Ügyelj tehát rá, hogy minden funkció – különösen a szobafoglalás – tökéletesen működjön minden eszközön!
3. Legyen célja szállodai tartalommarketingednek
Ha kiválasztottad célközönségedet, el kell döntened azt is, hogy mi célt szolgálnak nekik szánt tartalmaid. Mit szeretnél elérni a webhelyedre, blogodra és a közösségi platformokra posztolt tartalmaiddal? Persze kétségtelen, hogy a végső cél minél több közetlen foglalást megnyerni webhelyeden, de ennél részletesebb tervekről van itt szó – minden egyes tartalmadnak külön célt kell találnod. Egyes tartalmaid például szállodád láthatóságát fokozzák majd, míg mások márkádat erősítik meg, vagy több látogatót vonzanak webhelyedre. Céljaid mellé ki kell választanod azokat a mutatókat is, amelyek nyomon követésével megállapíthatod, hogy szállodai tartalommarketinged sikeres-e, vagy sem.
Szeretnéd kihozni a maximumot szállodád marketingjéből, és ezzel együtt több közvetlen foglalásra vágysz? Segítünk! Auditáljuk a hoteled és megalkotjuk specifikus, komplex online marketing stratégiádat! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!
4. Kérd a személyzet segítségét
Még ha te is felelsz a szálloda marketingjéért, megéri bevonni a kreatív folyamatba másokat is, akik egyedi ötletekkel állhatnak elő szállodádat illetően. Szerencsére temérdek ilyen ember áll tőled karnyújtásnyira, hiszen senki sem ismeri jobban a szállodát, mint a személyzet tagjai. Vond be őket is a marketingfolyamatba – kérd meg őket, hogy osszák meg legérdekesebb történeteiket a szállodából, készíts velük interjúkat vagy éppen a szálloda éttermének szakácsát, hogy mutasson be egy receptet. Az így elkészíthető tartalmak listája hosszú és el sem kell hagynod hozzájuk a szálloda falait.
5. Használj minőségi képeket és videókat szállodai tartalommarketingedhez
Egy kép többet mond ezer szónál, és a szállodád webhelyére érkező érdeklődők gyakran a galériát nézik meg először. Ez nem meglepő, hiszen látni szeretnék, hogy milyen szobákban alhatnak, milyen étteremben ehetnek, és milyen egyéb helyeken tölthetik szabadidejüket látogatásuk során. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy egy profi fotóst kérj fel szállodád fotóinak elkészítéséhez – felejtsd el az okostelefonodat! Ezeknek a képeknek a lehető legszebb, legelőnyösebb oldaláról kell bemutatniuk szállodádat, hogy szavak nélkül is elnyerjék az érdeklődők szívét.
A mai rohanó világban egyre kevesebben hajlandók hosszú bekezdéseket olvasgatni, de néhány kép másodpercek alatt meggyőzheti az embereket arról, hogy valóban nálad szálljanak meg. Ezeket a képeket aztán webhelyeden, blogbejegyzéseidben, közösségi bejegyzéseidben és minden más digitális tartalmadban felhasználhatod ízelítők gyanánt. Hasonló a helyzet a videókkal is. Ezek a tartalmak egyre népszerűbbek és egy videós körutazással nagyon intim betekintést nyújthatsz az érdeklődőknek éttermedről. Erre szintén egy profi videóst érdemes felkérni. Végezetül, ott vannak még a 3D-s korutazások is, amik 360°-os képek (vagy videók) formájában mutatják be a szállodát úgy, mintha az ember tényleg ott lépkedne a szobák között.
6. Vállald a szállodádról írt értékeléseket és véleményeket
Az embereknek manapság néhány kattintásba telik, hogy ellenőrizhessék, mit is mondanak a korábbi vendégek egy-egy szállodáról az interneten. Sokan legalább annyira bíznak az ilyen ismeretlenek által írt véleményekben, mint egy ismerősök szavában. A szállodatulajdonosok nem szívesen olvasgatják ezeket az írásokat, mert nem szeretik látni az esetleges negatív értékeléseket. Azonban észben kell tartanod, hogy lehetetlen mindenkinek megfelelni, és hogy emberi hibák igenis történnek. Lesznek olyanok, akik mást vártak a helytől, mint amit kaptak, léteznek örök elégedetlenkedők, és természetesen olyanok is, akik jogosan emelnek hangot sérelmeiknek.
Megsúgunk azonban valamit: néhány igazi negatív értékelés még segíthet is hitelesebbé tenni szállodádat. Hogy miért? Mert van valami gyanús abban, ha egy helyet több százan is értékelnek, és egy darab negatív vélemény sincs közöttük, nem igaz? Ha képes vagy professzionálisan kezelni ezeket a visszajelzéseket és megfelelően reagálni rájuk, akkor bebizonyítod a későbbi érdeklődőknek, hogy igenis szíveden viseled vendégeid kényelmét.
7. Válassz egy összefüggő stílust tartalmaidnak
Érdemes tartalmaidat egy előre meghatározott, egyedi stílus alapján elkészítened. Ez a stílus – nevezzük stílusszabványnak – megszabja, hogy különböző tartalomtípusaid (cikkek, videók, képek, stb.) milyen minőségi irányelvek szerint kell, hogy elkészüljenek. Habár egy-egy ilyen szabvány kidolgozása nem kis feladat, hosszútávon rengeteg időt spórolhatsz meg vele, hiszen lesz mihez igazodnod (és marketingcsapatodnak is). Az összefüggő stílus továbbá professzionális hangulatot is kölcsönöz tartalmaidnak és könnyedén felismerhetővé teszi őket az interneten.
8. Használd a story funkciókat
A Snapchat által népszerűsített storyk, vagyis történetek ma már több platformon is jelen vannak (ideértve a Facebookot és az Instagramot is), és az emberek egyszerűen imádják őket. Ezek a kérészéletű (általában 24 óráig megtekinthető) képek és videók tökéletesek arra, hogy megragadj egy-egy spontán pillanatot szállodád életéből, és bemutathasd azt követőidnek.
A promóciós képekkel és videókkal ellentétben a történetek nem kell, hogy tökéletes minőségűek legyenek – sőt, storyjaid akkor illenek majd igazán a többi közé, ha spontán jelleggel is készíted el őket (persze azért igényes minőséggel). De mik jelenjenek meg szállodád történetei között? Nos, bemutathatod például szállodád legújabb felszereléseit, rövid pillanatokat a színfalak mögül (például az éttermi konyha eseményeit), vagy akár egy bámulatos naplementét is, ami szállodád egyik ablakából látható éppen.
9. Optimalizáld szállodád tartalmait
Szállodai tartalommarketinged sikereihez elengedhetetlen a figyelmes SEO, vagyis a keresőoptimalizálás. A SEO lényegében egy olyan folyamat, ami segít magasabbra emelni szállodádat a Google és más keresőmotorok találatai között. A szállodai SEO és a szállodai tartalommarketing elválaszthatatlanok egymástól, hiszen tartalmakra van szükséged, hogy legyen mit optimalizálni, míg a nem optimalizált tartalmaknak nem sok hasznát veszed majd.
A szállodai SEO egy meglepően összetett terület – többféle taktika és eljárás tartozik hozzá, amelyek szerepe folyamatosan változik aszerint, hogy éppen mit hogy értékel a Google. Persze a SEO sem fogja megmenteni tartalmaidat, ha nem elég jó minőségűek és ezt a Google is sűrűn hangoztatja a keresőoptimalizálás kapcsán. Ezért jár kéz a kézben az online marketing e két területe!
10. Foglalkozz a helyi SEO-val is
A helyi SEO átfogó szállodai SEO taktikád szerves részét kell képezze. A helyi SEO-val kifejezetten olyan felhasználókat célzol meg, akik valahol szállodád környékén keresnek szállást maguknak. Ehhez úgy kell elkészítened tartalmaidat, hogy többször is tartalmazzanak valamilyen helyi jellegű kifejezést, például „romantikus szálloda Egerben” vagy „családbarát szálloda a Balatonnál”.
A helyi SEO-hoz hozzátartozik egy Google Cégem adatlap megfelelő kitöltése is, azonban mivel ez már nem a tartalommarketing témája, így inkább ezt a cikket ajánljuk, ahol többet (https://matebalazs.hu/google-cegem-optimalizalas-tippek.html) olvashatsz róla!
11. Fordíttasd le webhelyed tartalmait
Ha szeretnéd szállodádat fellelhetőbbé tenni a külföldi vendégek számára is, akkor elengedhetetlen, hogy kulcsfontosságú tartalmaidat (és persze webhelyed felületén) az ő nyelvükre is lefordíttatni. Természetesen ezt ne a Google Fordítóval tedd, hanem kérj fel egy profi fordítót, aki jól beszéli az adott nyelvet és olyan igényes tartalmakat képes kiadni a kezéből, amikkel bátran fogadhatod a külföldi vendégeket is webhelyeden. Ne felejtsd el lefordítani hirdetéseid landing oldalait is, ha a hozzájuk tartozó hirdetésekkel külföldi közönségeket célzol meg!
12. Rendszeresen tölts fel új tartalmakat webhelyedre
A Google és más keresőmotorok magasabbra rangsorolják azokat a webhelyeket, amelyek rendszeresen friss tartalmakat kínálnak látogatóiknak. Többek között ezért is érdemes blogot vezetned szállodád webhelyén, amin legalább heti 1-2 alkalommal publikálhatsz egy új bejegyzést.
Webhelyed frissítése azért is fontos, mert bármikor fontos, a látogatóknak szánt információk változhatnak meg rajta, úgymint a szobák árai, az aktuális ajánlatok, az éttermi menü és így tovább.
13. Kövesd nyomon szállodád online teljesítményét
Szállodád webhelyének teljesítményét napi szinten érdemes ellenőrizni. Persze nem elég csak rápillantani az adatokra – időnként mélyen bele is kell ásnod magad abba, amit elárulnak szállodádról. Ezen adatok birtokában megfontoltabb döntéseket hozhatsz majd szállodai tartalommarketingedet és más online területeket illetően.
Ebben a Google Analytics (ITT részletesen írunk róla) ) és a Google Search Console (erről pedig ITT) eszközök segíthetnek.