A turizmus és szállodamarketing egy igen speciális terület. Ami itt működik, az természetesen egy webáruháznál, egy könyvelőnél vagy egy állatorvosnál nem fog, és fordítva. Éppen ezért, mielőtt szorosan kapaszkodnánk a lenti tippekbe, le kell szögeznünk: a hirdetések sikerességét nem csupán a beállítások, de a földrajzi elhelyezkedés, a szolgáltatások, a célközönség is nagy mértékben befolyásolja. Mindez annyit jelent, hogy a hirdetések folyamatos optimalizációt igényelnek, ugyanakkor egy kis gyakorlással és a célközönségünk ismeretével – bár egyre magasabb és magasabb hirdetési költséggel – érhetünk el szép eredményeket.
Egy biztos. A célzott hirdetések sokkal hatékonyabbak, mint az általános reklámok, amik vagy érdekelnek valakit, vagy nem. A célzás lényege éppen az, hogy konkrét szempontok alapján adhatod meg, hogy mely felhasználók láthassák hirdetéseidet. Mindez persze akkor fontos, ha egy adott ajánlat vagy csomag egy bizonyos, szűk célközönség számára szól (pl. 25 – 35 év közötti, utazást tervező nők), de az is előfordulhat, hogy egy bizonyos ajánlatunkkal országosan szeretnénk elérni a felhasználókat.
Mielőtt rövid útmutatónkba belekezdenénk, érdemes áttekintenünk, hogy a célzási beállításaink milyen információk alapján érik el a célközönségünket. A Facebook maga is ad erre vonatkozóan egy rövid betekintést az algoritmus működésébe. Célozhatunk földrajzi hely, életkor, nem, részletes célzás, kapcsolatok, vagy egyéni célközönség alapján. A demográfiai adatok elég egzakt szempontok, nincs is velük kapcsolatban sok kérdés. De mit jelent, ha a részletes célzást, a kapcsolatokat vagy egyéni célközönséget használunk a potenciális vendégek elérésére?
A részletes célzás során bizonyos kritériumok alapján szerepeltetünk vagy kizárunk felhasználókat a célközönségből. Hogy mi alapján határozza meg a közösségi média királya, hogy mely felhasználók tartoznak vagy nem tartoznak az adott halmazba?
- hirdetések alapján, amelyekkel kapcsolatban a felhasználó aktivitást váltott ki, vagy amit megnyitott
- az oldalak alapján, amelyekkel kapcsolatba lépett
- a Facebookon folytatott tevékenységek, vagy azokhoz kapcsolódó interakciók alapján (eszközhasználat, utazási preferenciák)
- demográfiai jellemzők alapján
- az általuk használt eszköz és sebesség alapján
A kapcsolatokra természetesen a felhasználó által beállított (vagy észlelt) családi állapot, stb. alapján célozhatunk, az egyéni célközönséget mi magunk hozhatjuk részre bizonyos szempontok alapján, de ez már egy terjedelmesebb téma. Tekintsük most át röviden, hogyan és mire éri meg célozni egy szálloda marketingesének!