A reklámiparban gyakran találkozik az ember a kijelentéssel, miszerint a szexszel bármit el lehet adni. De vajon tényleg így van-e, és ha igen, akkor mi az oka ennek? Tényleg elég csak szexi képeket felhasználni a marketingben, és automatikusan veszik majd az emberek?
A kérdések sora ezzel nem ér véget. Ha a szexről és a reklámokról van szó, akkor érdekes belegondolni abba is, hogy vajon az emberek tisztában vannak-e azzal, hogy miként hatnak rájuk az ilyesfajta szexuális ingerek. Na és ha igen, akkor is hajlandók vásárolni?
Te is gondolkodtál már ezen? Mert én korábban sokat. Aztán elkezdtem használni saját kommunikációmban is a szexi képeket. Igaz, talán túl egyoldalúan kísérik cikkeimet lányok, és kevés fiúkat mutató képet használok, de talán ez érhető. A reakciók igazoltak, de nézzünk utána, vajon mit mond erről a szakirodalom! Lássuk a tényeket a szex és a reklámok különös átfedéséről!
Szex a reklámiparban
Nem érdemes túlragozni – a szex a reklámipar szerves részét képezi. A marketingben általában kihívó, erotikus, szuggesztív képek és tudatalatti üzenetek formájában jelenik meg, célja pedig az, hogy feltüzelje az érdeklődést egy adott termék, szolgáltatás vagy márka iránt.
Egy reklámnak nem is feltétlenül kell erotikusnak lennie ahhoz, hogy a szex hatalmával kényszerítse a célközönséget arra, hogy fontolóra vegyenek egy terméket vagy szolgáltatást. Általában a szép nők, és egyre gyakrabban férfiak elegendők ahhoz, hogy közelebb csalogassák a vásárlókat a „jutalomhoz”.
A szex a reklámokban nem újdonság
Az emberek még több ezer évnyi evolúció után sem képesek elszakadni elemi ösztöneiktől. Ez persze jó hír, ugyanis ide tartozik a szaporodáshoz elengedhetetlen szex, illetve az életben maradáshoz nélkülözhetetlen táplálkozás is.
Az emberek rendkívül intenzíven reagálnak a szexuális hatásokra (amihez általában egy kép is elég, talán te is éppen ezért kattintottál ide), amit a reklámipar már több mint egy évszázada kihasznál a fogyasztók meggyőzésére, manapság egyre merészebben.
A szexualitás első marketingben való felhasználása feltételezhetően 1885-ben történt, amikor is a W. Duke and Sons nevű cég olyan kártyákat mellékelt szappanjaik mellé, amelyek női hírességeket ábrázoltak, akkoriban erotikusnak számító pózokban. Annak ellenére, hogy a szappan és a szex nem állnak szoros kapcsolatban egymással, a cég kampánya olyan jól sikerült, hogy ezzel új trendet indítottak a marketing történelmében. Ez a trend pedig ma aktuálisabb, mint valaha.
Tehát akkor el lehet adni a dolgokat a szexszel?
A rövid válasz: igen, el. Az újságírás jó példa erre: több népszerű, férfiaknak készült magazin sokkal több példát adott el azokból a számokból, amelyek címlapján félmeztelen nők láthatók, mint azokból, amelyeken férfiak (még akkor is, ha az adott férfi nagyon népszerű, és az emberek szeretnek olvasni róla). De nézd meg a női magazinokat is. Vogue. Cosmopolitan. Nem ritka a sexy hölgy vagy fiú képe a címlapon. Pedig nőknek szóló újséágokról beszélünk:
Minél szexuálisabb egy reklám, a férfiak annál erősebben vonzódnak iránta – ez egyszerűen az emberekbe van programozva, és a genetika a felelős érte.
A szex tehát tényleg segít eladni dolgokat, de csak ha ésszel használják.
A szex kétélű fegyver
Van egy bizonyos határ, amit egyre többen lépnek át manapság. Az emberek többsége csak egy bizonyos szintig élvezi, vagy tolerálja a szexuális üzeneteket, és akik egy kicsit is a dolgok mögé tekintenek, tisztán látják majd, hogy manipulálni próbálják őket.
Ha egy termék nem teljesíti azt, amit egy szexi reklám megígér, akkor néhányaktól kap még egy esélyt, de harmadszor már csak nagyon kevesen dőlnek majd be a reklámoknak, bármilyen csábítóak is. Az így elveszített bizalmat pedig rettentően nehéz visszaszerezni. Talán nem véletlen, hogy a Marketing Professzorok tanácsadói mind okos és csinos hölgyek :)
De a jelszó tehát a mértéktartás.
Ami a szexnél is hatékonyabb a marketingben
Itt az Egyesült Államokat emelnénk ki példaként, ahol az elmúlt időszak politikai hullámait meglovagolva a márkák egyre inkább más módszerekkel igyekeznek felkelteni a fogyasztók figyelmét. A szexel valóban sok minden eladható, de a tevékenység, a politikai üzenetek és az érdemleges ügyek messze túlszárnyalják hatékonyság terén.
A játékos figyelemfelkeltés helyét sokkal komolyabb témák vették át. A márkák állást foglalnak a menekültkérdésben, az éghajlatot illetően, a rasszizmus terén és hasonlóan aktuális témákban. A világ változik, és ehhez igazodik a marketing világa is. Ez persze Magyarországon elég forró téma, sokan maradnak ezért inkább a szex használatánál a marketing kommunikációban is.
A Szex és az online marketing kommunikáció
A szex hatékony reklámeszköz ugyan, de mivel manapság egy gombnyomásnyira vagyunk a töménytelen mennyiségű pornográf tartalomtól, valahogy kezd elveszni a fürdőruhás nők (és izmos férfiak) varázsa. Ugyanakkor egy decens, csinosan öltözött lány hatása egy éttermi fotón még mindig megfogó lehet. Ha Facebookos posztjaid nem semmit mondó képekkel, hanem kedves, mosolygós lányokkal kíséred, a hatás nem marad el. Még a női nemnél sem. A keresőoptimalizálásban is segít a nagy látogatottság. Ha ebben szerepet játszik a vizuális kommunikáció is, akkor mondhatjuk, a szexi kommunikáció a SEO-nak is eleme…
Vannak negatív hatásai az ilyen típusú kommunikációnak?
Vannak, mint mindennek, mellyel az ember kilép a rivaldafénybe. Leszenek akik majd megkérdik, kommenteket írnak arról, miért is használsz ilyen fotókat? Én is kaptam már kritikákat arról, hogy a vendéglátás és turizmus marketing cikkeinket szállodákban éttermekben fotózott csinos lányokkal illusztrálom. De ezek a kritikák nem érdekelnek, mivel a rendszer hosszú távon is működik: több ajánlatkérésünk van, mint amennyit teljesíteni tudunk… Ha tehát te is ajánlatot szeretnél kérni, először olvasd el kérlek ITT, miben tudunk segíteni!
Az online marketing és a szex kapcsolatának kutatása egy éve kezdődött meg a Marketing Professzorok kutató műhelyében. Amint publikálhatók eredményeink, közöljük. Addig is kövess minket itt!
ás erre, mit tud mondani a keresőoptimalizáló cég egy ilyen esetben?