A SEO kifejezetten az ilyen orvosi, egészségügyi webhelyeknek számára elengedhetetlen marketingtaktika.
Nem számít, hogy egészségügyi szervezetekről, kórházakról vagy magánorvosokról van szó, a megfelelő stratégiával a SEO kampányok minden ilyen jellegű online jelenlétet láthatóbbá varázsolhatnak az interneten.
Az elmúlt évtizedek során a Google lényegében monopóliumot épített ki az online keresőforgalomra, így azok az orvosok és más egészségügyi szakemberek, akik nem jelennek meg rajta, szinte olyan, mintha nem is léteznének az átlagos internetező szemében.
Bizonyos értelemben a Google írja az internet szabálykönyvét. A keresőóriás egy több mint 150 oldalas dokumentumban foglalja össze azokat az irányelveket, amelyeket minőségellenőreinek követniük kell a webhelyek értékelésekor. Ez az a szabálykönyv, amihez neked, vagy szervezetednek is tartania kell magát, hogy esélye legyen versenybe szállni a Google felhasználóinak figyelméért.
Érdemes továbbá említést tenni a Google 2018 augusztusában bevezetett Medic frissítéséről is, amely hevesen lehúzta azon webhelyek rangsorolását (különösen az egészségügyi témájúakét), amelyek nem feleltek meg ezeknek az elvárásoknak. Hasonlóan jelentős hatással volt az egészségügyi webhelyekre a 2019 márciusában bevezetett frissítés is.
Egy biztos: a Google folyamatosan frissítgeti algoritmusát, és ha szeretnéd megőrizni pozíciódat a keresőtalálatok között (vagy akár még magasabbra törni), akkor tisztában kell lenned a keresőóriás minőségi elvárásaival – és meg kell felelned azoknak. Az alábbi tippek pontosan ebben segítenek majd!
Ha inkább profikra bíznád weboldalad keresőoptimalizálását, akkor kérd egészségügyi marketing ügynökségünk segítségét!
1. Határozd meg egészségügyi webhelyed célját
A Google minőségi kézikönyve szerint nagyon fontos, hogy a webhelyek minél előbb (tehát lehetőleg a főoldal felső részében) és minél érthetőbben kifejezzék céljukat közönségüknek.
Nem érdemes tehát hangzatos főcímeket adni a főoldalnak, még akkor sem, ha egy fiatalos közönséget próbál megcélozni webhelyed. Sajnos ennek ellenére vannak olyan webhelyek, amelyek elkövetik ezt a hibát.
Gyakori hiányosság még az egészségügyi webhelyeken, hogy a főoldalakon alig szerepel szöveges tartalom. Sok helyen például képeken elhelyezett szöveggel helyettesítik ezt, amit a felhasználók ugyan el tudnak olvasni (általában), de a Google algoritmusa nem. A képekre írott szövegek semmit nem segítenek a SEO-ban.
Szerepeljen tehát legalább egy H1-es címsor főoldaladon, ami néhány szóban összefoglalja a webhely célját, és kövesse ezt elegendő szöveg, amiben ezt a célt bővebben is kifejted – még akkor is, ha többnyire képeket használsz a szemléltetésre.
2. Az egészségügyi és orvosi webhelyek YMYL-nek számítanak
Mint fentebb olvashattad, a Medic frissítés több egészségügyi és orvosi webhely Google rangsorolását is a feje tetejére állította. Ez azért van, mert a Google sokkal szigorúbban értékeli az úgynevezett YMYL webhelyeket.
Az YMYL a „Your Money or Your Life” rövidítése, ami magyarul lényegében azt jelenti, hogy „a pénzed vagy az életed”. Azok a webhelyek vagy weboldalak számítanak YMYL-nek, amelyek tartalma befolyásolhatja a felhasználók pénzügyi vagy egészségügyi állapotát. Ide tartoznak például a pénzügyi tanácsadással, vagy éppen az orvosi témákkal foglalkozó webhelyek is.
A Google azért hozta létre ezt a kategóriát, mert rengeteg önjelölt pénzügyi és egészségügyi szakértő kezdett el tartalmakat gyártani az internetre, és sajnos gyakran megalapozott szakértelem hiányában. Egy rossz pénzügyi vagy egészségügyi tanácsnak súlyos következményei lehetnek, ezért a Google minőségi irányelvei szerint az ilyen jellegű tartalmakat szakértőknek kell elkészíteniük, hogy hitelesnek és megbízhatónak lehessen tekinteni őket.
A Google Medic frissítés éppen ezért az E-A-T alapján kezdte el bírálni az ilyen YMYL webhelyeket, vagyis hogy milyen szakértelmet mutatnak, mennyire hitelesek és mennyire megbízhatóak. Ha a Google egyik minőségellenőre rátalál egy YMYL kategóriájú tartalomra, és nem talál bizonyítékot arra, hogy egy szakember készítette azt, akkor alacsonyabb értékelést ad majd neki.
Szóval hogyan javíthatod tartalmaid E-A-T értékelését? Íme néhány tipp ehhez:
Tüntesd fel a tartalmak szerzőit és elérhetőségeit
A minőségellenőröknek készült kézikönyv előírja, hogy az egészségügyi és orvosi webhelyeken fel kell tüntetni az elérhetőségeket és ügyfélszolgálati információkat. E mellett továbbá a Google szemében értékesebbek azok a webhelyek, amelyek az egészségügyi szakcikkek szerzőit is feltüntetik, bizonyítva ezzel, hogy valóban egy elismert szakértől digitális tollából származnak.
Szórd ki a gyenge minőségű tartalmakat
A Google azért vált a világ legnagyobb (és legjövedelmezőbb) keresőmotorjává, mert mindig is igyekezett a legjobb minőségű tartalmakat összegyűjteni a kereső felhasználók számára. Nem csoda, hogy a keresőóriás minden áron arra próbálja ösztönözni a webmestereket, hogy egyre jobb minőségű tartalmakat kínáljanak célközönségüknek, miközben a gyengébb tartalmakat aktívan háttérbe szorítja találatai között.
A Google manapság már gépi tanulást is használ, amivel egyre okosabban tudja automatikusan is megkülönböztetni egymástól a jó minőségű és sekély egészségügyi tartalmakat (és webhelyeket).
Ha tehát egészségügyi webhelyeden rövid, üres tartalmak szerepelnek, vagy egy tartalom többször is megjelenik (duplikáció), akkor ezeket a problémákat minél előbb orvosolnod kell!
3. Kínálj egyszerű és gyors navigációt látogatóid (és a Google) számára
Az egészségügyi és orvosi webhelyek tartalmait általában több belső hivatkozás köti össze egymással. A blogbejegyzések gyakran linkelnek például egymásra, vagy a webhelyen megrendelhető termékekre, esetleg szolgáltatásokra.
Nem elég azonban véletlenszerűen össze-vissza hivatkozgatni ezen tartalmak között webhelyeden – egymáshoz kapcsolódó tartalmak között kell kialakítanod linkjeidet. Sőt, az sem mindegy, hogy mely oldalak kapják a legtöbb belső hivatkozást, ugyanis a Google ez alapján igyekszik eldönteni, hogy melyek webhelyed legfontosabb tartalmai.
Webhelyed szerkezetét tehát logikusan kell felépítened, hogy mind a látogatók, mind a Google könnyedén és gyorsan közlekedhessen tartalmaid között. Használj navigációs sávot, menüket vagy akár oldalsávokat is. A lényeg, hogy könnyű legyen megkülönböztetni egymástól a fő és melléktartalmakat!
4. Mellőzd a reklámokat
A Google 2017 márciusában bevezette a Fred kódnevű frissítést, ami kifejezetten a sekély, ritkás tartalmakat felsorakoztató webhelyekre csapott le. A Fred áldozatai lettek továbbá olyan webhelyek is, amelyek túloptimalizálták hirdetéseiket, hogy minél több átkattintást szerezhessenek azokkal.
A Google minőségellenőri kézikönyvében az áll, hogy a hirdetéseket egyértelműen meg kell jelölni. Amikor egy egészségügyi webhely (vagy lényegében bármilyen webhely) ezt teszi, a felhasználók sokkal könnyebben meg tudják különböztetni a reklámokat a valódi tartalmaktól.
Mint kiderült, több orvosi és egészségügyi webhely is szándékosan elrejtette szöveges és képes hirdetéseit az oldalak fő tartalmában. A Google persze ezt spamnek tekinti, és szigorúan bünteti is.
Ha tehát mindenképpen szeretnél hirdetéseket elhelyezni tartalmaidban, tedd azokat könnyedén megkülönböztethetővé a fő tartalomtól, hogy a Google ne gyaníthassa azt, hogy megpróbálod megvezetni felhasználóidat.
5. Tüntesd fel a tartalom tulajdonosát
Ahogy fentebb is olvashattad, a Google szigorúbban vizsgálja az YMYL webhelyeket. A keresőóriás célja elkerülni, hogy felhasználói megtévesztő, vagy akár veszélyes tartalmakra találjanak keresgélés közben.
Nem meglepő tehát, hogy a Google kifejezetten az egészségügyi témájú webhelyekre hegyezte ki algoritmusának egyik részét, ami segít megállapítani bizonyos adatokat a tartalmakról. Ezek az adatok segíthetnek a tartalmak minősítésében:
- Ki írta a tartalmat?
- Ki a webhely tulajdonosa?
- Rendelkezik a webhely adatvédelmi szabályzattal?
- Rendelkezik a webhely egy „Rólunk” és „Kapcsolat” témájú oldalakkal?
A Google tehát mindenképpen olyan egészségügyi témájú tartalmakat szeretne látni, amelyeket bizonyítottan orvosok és más egészségügyi szakemberek írtak. Persze az indexbe megjelölt szerző nélkül is bekerülhetnek ilyen tartalmak, csak éppen nagyon kicsi az esélye, hogy előkelő pozícióban is jelennek majd meg a találatok között.
Ha szeretnéd biztosítani tartalmaid E-A-T értékelését, akkor érdemes megkérni egy orvost, hogy lektorálja azt, és feltüntetni ezt a szerző megnevezése mellett. Ez egy pozitív minőségi jel lesz a Google szemében, és a felhasználók is megbízhatóbbnak vélik majd a tartalmakat.
Az orvosi és egészségügyi webhelyek, illetve a tartalomszerzők hírneve
Az egészségügyi webhelyedről alkotott általános vélemény nagyban befolyásolja a Google minőségellenőrei által kiosztott értékelést, és ez által azt is, hogy tartalmai milyen előkelő pozícióba kerülhetnek a keresőtalálatok között.
Az internet tele van véleményező webhelyekkel, amelyek mind segíthetnek a Google-nak (és az ellenőröknek) utánanézni, hogy milyen hírnévnek is örved egészségügy iwebhelyed.
A Google még egy saját platformot is kínál a véleménynyilvánításra, méghozzá a Google Cégemet, ahol egy vállalat ügyfelei megoszthatják gondolataikat a céggel szerzett tapasztalataikról. Ha egy egészségügyi szolgáltató általánosságban gyenge pontozást kap, akkor sokkal kevésbé valószínű, hogy a Google kiemelt pozícióba emeli annak webhelyét.
Persze ezeket a véleményeket és pontozásokat könnyű meghamisítani, de a Google szerint algoritmusa képes különbséget tenni a valódi és gyártott vélemények között (kérdés persze, hogy ez milyen nyelvekre értendő).
Összességében tehát az a lényeg, hogy odafigyelj márkád online hírnevének kezelésére. Kínálj kiváló minőségű termékeket és/vagy szolgáltatásokat ügyfeleidnek, pácienseidnek, és kérd meg őket diszkréten, hogy értékeljék nálad szerzett tapasztalataikat az erre való webhelyeken.