Releváns, minőségi tartalmak
A SEO-nak számos technikai tényezője van, úgymint a webhely felépítése, a sebesség, a belső hivatkozások horgonyszövege, és még lehetne sorolni.
Ezek mind fontos szempontok, azonban semmit sem érnek, ha egy webhely nincs tele jó minőségű, megfelelően optimalizált, értékes tartalmakkal. Ha ezek megvannak, a többit már viszonylag egyszerű lesz elintézni.
Ha a Google áhított első találati oldalán szeretnél megjelenni (főleg az első találatok között), akkor releváns tartalmakat kell készítenek, amik megérdemlik más webhelyek hivatkozásait.
De mit takar az, hogy „minőségi tartalom”?
A tartalmak elkészítése során az alábbi szempontokat kell figyelembe venned:
• A kulcsszavak még mindig fontosak, de a kontextus sokkal fontosabb. A Google manapság nem csak szimpla kulcsszavakat vizsgál, hanem igyekszik megállapítani a tartalmak kontextusát is. Ez segít neki, hogy a kereső felhasználó szándékához passzoló tartalmakat sorolhasson fel a találatok között.
• Kulcsszavakat kell használni a címben, a címsorokban, a meta leírásokban, a képek alt szövegében, illetve az URL-ben is. Ezek segítenek megállapítani a keresőmotoroknak, hogy miről szól tartalmad.
• A relevancia fontosabb, mint a terjedelem. Ha a Google úgy véli, hogy a felhasználói szándéknak egy 2-3 bekezdéses tartalom felel meg a legjobban, akkor az lesz a legelső.
Röviden úgy is összefoglalhatnánk, hogy a jól keresőoptimalizált tartalmak azok, amik első sorban a felhasználóknak íródtak, nem pedig a keresőmotorok algoritmusainak.
Fontosak a metaadatok
A metaadatok a tartalmak címét, illetve leírását jelenti. Ezek jelennek meg (a hivatkozáson kívül) a keresőmotorok találatai között is.
A felhasználók tehát ezekkel találják magukat szembe először webhelyedről, amikor rákeresnek valamire, és ha tetszik nekik, amit látnak, akkor jó eséllyel rá is kattintanak majd a hivatkozásodra.
A metaadatokat tehát szintén optimalizálni kell:
• Használj releváns, de nem halmozott kulcsszavakat, illetve azok különféle változatait is mind a címben, mind pedig a leírásban.
• Fogd rövidre – a meta leírások végét a Google elvágja, ha túl hosszúak (általában 160 karakter felett).
• Keltsd fel a felhasználók érdeklődését, de ne ígérj olyasmit, amit aztán a tartalom nem tart be. Az emberek nem szeretik a „klikkcsalit”, és hamar távoznak majd webhelyedről, ha csalódnak a tartalomban.
A linkek fontosak, de nem minden link ér ugyan annyit SEO szempontjából
A hivatkozások már évtizedek óta a SEO legfontosabb szempontjai közé tartoznak – lényegében mióta a Google létezik. A linkek afféle szavazatok a Google szemében, és egy tekintélyesebb, megbízhatóbb webhely szavazata sokkal többet ér, mint egy kevésbé ismert webhelyé.
Amikor egy tekintélyes domain hivatkozik webhelyedre, akkor ennek a tekintélynek egy része átszáll arra, amit a Google magasabb, előkelőbb rangsorolással jutalmaz majd.
Minél több tekintélyes, releváns témájú webhely hivatkozik rád, annál erősebb lesz az úgynevezett „linkprofilod”, és annál jobban rangsorolsz majd a különböző kifejezésekre.
Ne feledd, hogy a minőség fontosabb, mint a mennyiség!
A felhasználói élmény
A felhasználói élmény (angolul user experience – UX) nagyban hozzájárul webhelyed rangsorolásához a Google találati oldalain. Persze a felhasználói élmény egy összetett koncepció, amibe beletartozik a webhely felépítése, navigációja, a tartalmak minősége, a sebesség és így tovább. Ezeket a tényezőket nagyon nehéz számszerűsíteni és lemérni.
Ha azonban szeretnél jó SEO eredményeket elérni, akkor kiváló felhasználói élményt kell biztosítanod webhelyed látogatói számára. Íme néhány hasznos tanács ehhez:
• Törekedj növelni a felhasználók oldalon töltött idejét, illetve az átkattintási arányokat, közben pedig csökkenteni a visszafordulások számát. Ezek a jelek mind arról árulkodhatnak a keresőmotoroknak, hogy a felhasználók mennyire találják hasznosnak, relevánsnak a tartalmaidat. Ha a felhasználók elégedettek, akkor a Google is elégedett lesz.
• Biztosíts egyszerű navigációt webhelyeden. Ez nem csak a felhasználóknak, hanem a Google-nak is segít gyorsan rátalálni legfontosabb tartalmaidra. Minél kevesebb kattintással lehet eljutni a legfontosabb oldalakra webhelyeden, annál jobb.
• Gyorsítsd fel webhelyedet. Mind a felhasználók, mind pedig a Google is nagyon érzékenyek a lassú webhelyekre. Az emberek többsége nem hajlandó 2-3 másodpercnél tovább várni egy-egy weboldal betöltésére, és sokan képesek már emiatt is otthagyni egy webhelyet. Itt többet is megtudhatsz arról, hogy hogyan teheted gyorsabbá webhelyedet.
Ahogy a Google algoritmusai egyre okosabbá válnak, úgy a felhasználói élményt is egyre precízebben lesz képes mérni, és ez is egyre fontosabb rangsorolási tényező lesz.
A mobilbarát jelleg minden eddiginél fontosabb
A Google 2018-ban kezdte el a mobil-első indexelés bevezetését, ami azóta már teljesen lezajlott. A koncepció lényege, hogy a keresőmotor a webhelyek mobilos verzióját vizsgálja meg először, és ezek alapján rangsorolja a webhelyeket (nem úgy, mint régen, amikor az asztali verzióké volt a főszerep).
Az internetezők túlnyomó többsége ma már mobileszközökről is eléri a világhálót, és hogy megtarthassa kereső ügyfeleit, a Google igyekszik olyan webhelyeket előre rangsorolni, amik a mobilról böngésző felhasználókat is képesek megfelelően kiszolgálni.
Szóval mi kell ehhez? Nagyon fontos első sorban, hogy webhelyed reszponzív designnal készüljön el, vagyis, hogy minden kisebb-nagyobb képernyőn (mobilok, táblagépek, monitorok) is jól átlátható és használható legyen.
Ezen kívül biztosítanod kell webhelyed gyors működését mobilon is, akárcsak minden más eszközön.