A képkeresés SEO alapjai
A képek alt címkéi a keresőoptimalizálás ritkán emlegetett, mégis hasznos eszközei. Bizonyára te is találkoztál már olyan webhelyekkel, ahol a képek valamiért nem jelentek meg, csak egy kis piros X jelezte a helyüket (vagy talán még annyi sem, csak egy üres keret). Nos, az alt címkék, vagy alt szövegek ezt a problémát segítik némileg enyhíteni, ráadásul még az oldal SEO-ját is javíthatod velük!
Az alt címkék nemes egyszerűséggel a képen szereplő dolgok szöveges leírásai. Mivel a keresőmotorok (még) nem képesek elemezni, hogy mi szerepel egy fényképen, az alt szövegek értelmezhetővé teszik az ilyen vizuális tartalmakat számukra. Ez lehetővé teszi, hogy az oldalon szereplő, rendesen becímkézett képek akár a keresőmotorok képkeresőiben is megjelenjenek, és így még több felhasználó találhasson rá tartalmaidra.
Jól hangzik, nem igaz? Nos, akkor nézzük, hogy mi is kell egy tökéletes alt címke megfogalmazásához!
A keresőoptimalizálás veleje: Végezz alapos kulcsszókutatást
A kulcsszókutatás (itt írtam arról, hogyan csináld) szinte minden SEO tevékenység legelső lépése, különösen ha szöveges tartalmakról van szó, amilyen az alt címke is. A Google Kulcsszótervezőn kívül sok más (ha ide kattintasz olvashatsz ezekről is) eszköz is rendelkezésedre áll, ha kulcsszavakat szeretnél találni tartalmaidhoz.
Kulcsszókutatás során érdemes olyan releváns kulcsszavakat keresni, amelyekre sok felhasználó keres rá, de nem használják őket sokan tartalmaikban – tehát minimális verseny jellemző rájuk. Hogy miért így érdemes kutatni, az igazából egész logikus. A sűrűn keresett, sokak által megcélzott kulcsszavak óriási versenyt jelentenek, és ezeket általában rettenetesen nehéz megnyerni. Itt a magas verseny a probléma.
Ezzel szemben a ritkábban keresett, és ritkábban célzott szavaknak is megvan a hátránya, hiszen nem sok forgalom származik belőlük, és még az a kevés is megoszlik a kulcsszót megcélzó oldalak között. Ebben az esetben az alacsony keresettség a probléma.
Használj elsődleges kulcsszavakat az alt címkében
Habár az alt címke szövege (az alt szöveg) fontos, nem szabad, hogy prioritást élvezzen a gondosan megtervelt, jelenleg helyen lévő SEO-dal szemben. Másképpen megfogalmazva: ne rendezd át jelenleg használt kulcsszavaidat csak azért, hogy az alt szöveg kulcsszavai passzoljanak a képbe.
Ehelyett próbálj inkább olyan képeket találni, amelyekkel kiegészítheted már meglévő kulcsszavaidat. Ha egy oldal SEO-ját a képek köré építed fel, akkor az oldal tartalma sokkal inkább a képről szól majd, mint bármi másról.
Kivételes eset persze, ha a tartalom ténylegesen a képekről szól – ha az oldal központi eleme egy képgaléria, vagy egy diavetítés, akkor jobb, ha az oldal szövege próbál segíteni ezeken az elemeken, nem pedig fordítva.
Ne legyen öncélú a SEO! Kapcsold egymáshoz az alt címkét és az oldal tartalmát
Egy gyakori hiba, amit a webmesterek és marketingesek a SEO során elvétenek, hogy nem állítanak fel semmilyen kapcsolatot az alt szöveg és az oldal tartalma között. Az alt szövegnek, habár első sorban a képről szól, valamilyen módon kapcsolódnia kell az oldal fő szöveges tartalmához is – az alt szöveg feladata összekötni a képet és az oldal tartalmát.
Például egy kertészeti cikkben, amiben a paradicsomról van szó, egy paradicsomokat ábrázoló kép alt címkéjébe érdemes beleírni, hogy a képen pontosan mi látható – ha például a paradicsom virágait ábrázolja a kép, akkor a „paradicsom virágai” kifejezés meg kell jelenjen az alt szövegben.
Ne fogalmazz túl terjengősen
Mint említettük, az alt szöveg célja leírni, hogy mit ábrázol a kép, ha a felhasználó nem tudja megtekinteni azt. Éppen ezért nem egy kisebb regény kell, hogy az alt címkébe kerüljön. Egyszerűen csak írd le néhány szóban, vagy egy rövid mondatban, hogy mi van a képen, és persze használd a legfontosabb kulcsszavakat is.
Az alt szöveg javasolt hossza nagyjából 125 karakter. Néhány böngésző nem képes rendesen megjeleníteni a hosszabb szövegeket (csak egy olyan hosszú sort mutatnak az alt szövegből, amilyen széles a kép is lenne), így ezért sem érdemes túl hosszúra fogalmazni ezeket. Ha az alt címkéid rendszeresen meghaladják ezt a durván 125 karakteres keretet, akkor talán jobb, ha ezeket a szövegeket az oldal fő tartalmában használod inkább fel, és más alt szövegeket találsz ki.
Példa jól megírt SEO barát alt szövegekre
Ebben a példában a „kepfajl.jpg” a képfájl neve és kiterjesztése. Ez a kép látható meg akkor, amikor a böngésző rendesen meg tudja jeleníteni a képet a felhasználóknak. Ha a kép nem tud megjelenni, akkor az „az alt szöveg helye” szöveg jelenik majd meg – ezt a szöveget látják a keresőmotorok robotjai is.
Lássunk tehát egy példát!
Tegyük fel, hogy egy már említett kertészettel foglalkozó webhelyet üzemeltetsz, és éppen a gyep gondozásáról van szó egy cikkben. Feltöltesz egy képet egy jól gondozott gyepről, valahogy így:
Ez egyrészt tömören, lényegre törően leírja a kép tartalmát, másrészt pedig tartalmazza a „gyepgondozás” kulcsszót is.