Mit csinál, mi az és mire jó egy online marketing ügynökség?
Gondolom arra már Te is rájöttél, hogy manapság nehéz olyan céget találni, ami bármilyen jellegű online marketing nélkül képes versenyben maradni. A digitális forradalom és az internet megjelenése olyan marketingeszközöket adtak a vállalatok kezébe (közösségi média, PPC, SEO, tartalommarketing, stb), amelyek korábban gyakorlatilag nem is léteztek. Ma már nem kell magyarázni, hogy a szórólapozások és az újsághirdetések kora lejárt, az online marketing nagyságrendekkel hatékonyabb, mint bármely klasszikus módszer.
A bőség zavara azonban hatalmas kihívást állít a cégek elé – vajon melyik lenne a legjobb ezek közül? Tényleg mindet használni kell? Utánozni kell a „nagyokat” a sikerért? De vajon egy online marketing ügynökség képes választ adni az ilyen kérdésekre, és átvállalni ezeket a problémákat, hogy te, mint cégtulajdonos a saját feladataidra koncentrálhass? Nézzük meg együtt, mire alkalmas, mire nem egy külsős online marketing ügynökség!
Na persze, ha az ember a Google-on kezd el keresgélni online vagy digitális marketing ügynökségek, vagy online marketing tanácsadó után, akkor rögtön találatok százezreivel, millióival kerül szembe. Szóval hogyan választhatod ki a saját céged számára legmegfelelőbb online marketing ügynökséget, ha úgy érzed, szükséged van egy külsős tanácsadóra? Cikkünk erre az összetett kérdésre kínál kimerítő, részletes választ!
Miért lehet szükséged online marketing ügynökségre?
A marketing (akár online, akár hagyományos, vagyis offline) javarészt attól függ, hogy milyen közönségnek szól. Például, ha B2B tevékenységeket folytatsz, és más cégek az ügyfeleid, akkor a LinkedIn lehet a megfelelő platform számodra, míg a fiatalabb korosztály az Instagramon tölti ideje nagy részét. Ahhoz, hogy online marketinged hatékony legyen, meg kell ismerned közönségedet, és ki kell derítened, hogy hol érheted el őket „természetes környezetükben”.
Persze ez még nem minden – az embereket meg is kell tudd szólítani valahogy, és fel kell keltened az érdeklődésüket. Manapság egyre csak nő a felhasználók ingerküszöbe, és ami néhány hónapja még trendinek és újnak számított, az ma már rég lejárt lemez. Az online világban a trendek szinte napi rendszerességgel váltják egymást, és elképesztően nehéz lehet lépést tartani velük. Egy jó online marketing ügynökség segít kideríteni, hogy céged számára melyik platform lehet a legmegfelelőbb, és egy olyan stratégiát kínál, amely figyelembe veszi az adott platform jellegzetességeit és legfrissebb irányzatait is.
Egy jó marketing ügynökség értéke nem csak abban rejlik, hogy jó munkát végeznek, hanem abban is, hogy céged helyett (pontosabban azzal párhuzamban) teszik azt. Nem minden vállalat engedheti meg magának, hogy új alkalmazottakat vegyen fel marketingosztályára (ha van ilyene egyáltalán), ráadásul egy új alkalmazott betanítása hónapokat vehet igénybe. Mindeközben neked, és csapatodnak marad ideje arra, hogy más fontos dolgokkal foglalkozzanak a cégen belül (legyen az a termékfejlesztés, a pénzügyek intézése, és persze a cégvezető feladatai).
Mit kínál egy online marketing ügynökség?
Egy online marketing ügynökség különböző marketingtechnikákat és –eszközöket alkalmaz, hogy megerősítse céged online jelenlétét, felhívja ideális ügyfeleid figyelmét a márkádra, hogy céged több értékesítést bonyolíthasson le és/vagy több üzletet költhessen meg.
Itt érdemes leszögezni, hogy nincs két egyforma online marketing ügynökség, és mindegyik kínálata eltér majd a többitől, de egy jó ügynökség általában minimum az alábbi szolgáltatásokat biztosítja céged számára:
Az online marketing ügynökséged feladata a piackutatás
Minden online marketingtevékenység a célpiac alapos elemzésével kezdődik. Ha nem ismered a piacot, amelyet meg szeretnél hódítani, akkor esélyed sincs számottevő eredményeket elérni. Ez egy alapszükséglet, mégis sok cég figyelembe sem veszi, vagy felületes kutatást végez. Minden cég, minden cél, és minden célközönség egyedi – ha egy ügynökség olyan csomagot kínál, ami elmondása szerint minden cég számára tökéletes, és nem tartalmaz piackutatást, akkor arra az ügynökségre nem éri meg időt pazarolni. Netalán egyből, minden részletesebb felmérés, audit vagy stratégia alkotás nélkül küld egy ajánlatot arra, hogy mennyiért vállalná el az online marketing ügynökségi feladatokat cégednél.
Szeretnéd tudni, mit tehet egy online marketing ügynökség céged fellendítéséért? Kérd ajánlatunkat online marketing auditra most! Kattints IDE!
Az online marketing ügynökséged feladata: az online hirdetések optimalizálása a Google Ads rendszerében
A Google Ads (régebben Google AdWords), a Google hirdetési rendszere lehetőséget kínál arra, hogy pontosan akkor jelenítsd meg marketingüzeneteidet (hirdetéseidet) lehetséges ügyfeleidnek, amikor rájönnek, hogy valamilyen problémájuk van, vagy valamiből hiányt szenvednek. A hagyományos tolakodó reklámokkal szemben a Google Ads hirdetések azoknak a kereső felhasználóknak jelennek meg, akik ezekre a problémákra keresnek megoldást maguknak az interneten. Mivel a legtöbben a Google-hoz fordulnak ilyen esetekben, nagyon is megéri a világ legnépszerűbb keresőfelületén hirdetni.
Bonyolultnak hangzik? Nos, ez nem véletlen, de gondolj bele, hogy egy online marketing ügynökség kívül-belül ismeri a Google Ads rendszerét, és segít olyan hirdetéseket alkotni, amikkel hatást gyakorolhatsz célközönségedre.
Az online marketing ügynökséged feladata: a keresőoptimalizálás, azaz SEO
Amikor rákeresel valamire a Google-ben (pl. marketing), akkor nagy valószínűséggel te is az első néhány találat között nézel szét először, és gyakran még a képernyő aljáig sem jut el a tekinteted. Köztudott tény, hogy az első 3 találat kapja a legtöbb figyelmet, és a legtöbb kattintást is, és a keresőoptimalizálás (röviden SEO) segít, hogy webhelyed tartalmai minél magasabbra jussanak a találatok között. Minél többször jelenik meg márkád előkelő pozíciókban, annál inkább megerősödik majd a tudat a kereső felhasználókban, hogy ez a márka profi, és érti a dolgát (tehát talán érdemes lenne ezt választani a többi alternatíva közül).
A jó SEO az online marketing egyik legfontosabb és legkifizetődőbb alappillére. Ha egy ügynökség nem kínál keresőoptimalizálást (méghozzá alaposat), nem érdemes az idődet vesztegetned rá.
Az online marketing ügynökséged feladata: a közösségi média marketing
A közösségi média fontos szerepét tanúsítja, hogy egy évtizedre sem volt szüksége, hogy életünk szerves részévé váljon. Ez a tény adott teret a közösségi média marketing kialakulásának is, amely ma már egyetlen valamirevaló online marketing stratégiából sem hiányozhat. A marketing e területének saját kihívásai vannak: például el kell dönteni, hogy mely platformokon érdemes jelen lennie cégednek, és hogy ott milyen taktikákat alkalmazzon arra, hogy lekösse, aktivizálja a közönséget.
Ha mindez nem lenne elég, a legtöbb nagyobb platformnak saját, összetett hirdetési rendszere is van, amik rengeteget dobhatnak egy márka közösségi láthatóságán, de nem kevés időbe telik elsajátítani, kitapasztalni őket (ráadásul minden platform más rendszerrel működik, ami tovább bonyolítja a dolgokat). Egy jó ügynökség segít meghatározni a céged számára legideálisabb platformokat, és még az adott platform hirdetési rendszeréhez is ért.
Az online marketing ügynökséged feladata: a videóhirdetések optimalizálása
Habár a TV reklámok már évtizedek óta léteznek az online videóhirdetések csak az elmúlt években váltak igazán népszerűvé. Feltörekvésük látványos és gyors volt, és ma már a videó számít a legnépszerűbb tartalomtípusnak az interneten, amivel csak az élő videóközvetítések vehetik fel a versenyt. Egy jól kialakított videókampány a befektetett összeg többszörösét képes visszahozni.
Az online marketing ügynökséged feladata: a mobilmarketing
10-ből 9 mobilkeresés vezet valamilyen művelethez, és a mobilról indított keresések fele végződik vásárlásban. Mi több, ha a mobilos keresések helyi jellegűek, akkor már 75%-os vásárlási arányról beszélünk, hiszen a helyi jellegű keresések általánosságban vásárlási szándékúak.
Szintén érdemes megjegyezni, hogy a Google 2018-ban bejelentette, hogy a webhelyek rangsorolása (amiről a SEO kapcsán már szó volt) nagyban függ attól, hogy mennyire teljesítenek jól mobilkészülékeken (az emberek többsége ma már nem asztali készülékekről, hanem mobilról internetezik). Egy online marketing ügynökség segít, hogy webhelyed technikailag és tartalmilag is megfeleljen a mobilról böngésző felhasználók (és a Google) igényeinek.
Az online marketing ügynökséged feladata: a tartalommarketing
A tartalommarketing az online marketing másik nélkülözhetetlen alappillére. A tartalom az a habarcs, ami összefogja az összes többi marketingtechnikát (SEO, közösségi média marketing, videómarketing stb.) A tartalommarketing sokak szerint a blogírásból áll, és habár fontos részét képezi, ennél sokkal többről van szó. A blogbejegyzéseken és cikkeken kívül tartalomnak számítanak a videók, a képek, az infógrafikák, az esettanulmányok, és a közösségi bejegyzések is (a teljes lista persze ennél jóval hosszabb).
A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás ráadásul kéz a kézben jár, hiszen tartalom nélkül nincs mit optimalizálni, a nem optimalizált tartalom pedig önmagában nem sokat ér.
Az online marketing ügynökséged feladata: az email marketing
A közösségi média és a videós tartalmak korában az email marketing továbbra is az egyik legjobban megtérülő marketingforma, amit manapság sokan figyelmen kívül hagynak. Egy online marketing ügynökség több ízben is segítheti email stratégiádat (azon kívül, hogy összeállíthat neked egyet), például segít összerakni egy feliratkozó listát, és megalkotni hírleveleidet.
Az online marketing ügynökséged feladata: a webdesign
A digitális marketing ügynökséged segít a jó honlapkészítő cég kiválasztásában. Habár ezt nem sokan párosítanák azonnal a digitális marketinggel, egy jól kialakított webhely sok cég számára esszenciális lehet a sikerekhez. Hogy miért? Mert segít elkülönülni a konkurenciától, megerősíti az ügyfelek márkádba vetett bizalmát, és javítja online láthatóságodat (többek között a tartalommarketing és a SEO segítségével).
Webhelyed hatékonyságát nagyon egyszerűen meghatározhatod: azokat a műveleteket végzik el rajtuk a felhasználók, amiket szeretnél? Lehet ez vásárlás, szobafoglalás, feliratkozás egy email listára, vagy akár ajánlatkérés egy személyre szabott szolgáltatásra. Ezeket a műveleteket nevezzük konverzióknak, akik elvégzik őket, azok pedig a konvertáló felhasználók.
Ehhez kiváló felhasználói élményt kell biztosítanod a látogatók számára, hiszen ki vásárolna egy olyan webhelyről, amit nem könnyű és élvezetes használni? Persze egy ügynökség ebben is sokat segíthet, például azzal, hogy megvizsgálja, mely útvonalakról érkezik a legtöbb konverzió, konverziókra optimalizálja webhelyedet, és adatokat gyűjt a webhely látogatóiról.
A különböző ügynökségek más és más megoldásokat kínálnak erre, és attól, hogy két ügynökség technikája más, még nem jelenti azt, hogy egyik jobb a másiknál.
Milyen kérdéseket kell feltenni egy kiszemelt online marketing ügynökségnek?
Miután megvizsgáltál néhány potenciális ügynökséget, és leszűkítetted az opciókat néhány ígéretes jelöltre, néhány kérdést kell feltenned nekik (vagy éppen saját magadnak), hogy többet tudj meg szolgáltatásaikról (ha ezek nem derültek ki a nézelődés közben).
Mire is van szüksége cégednek marketing terén?
Az első lépés eldönteni, hogy pontosan milyen hiányosságokkal néz szembe céged a marketinget tekintve. Egy új webhely jönne jól? Esetleg fizetett hirdetésekben (Google Ads, közösségi média) gondolkodsz? Szeretnél magasabb pozícióban megjelenni a Google találatai között (tartalommarketing, SEO), vagy email marketingedet szeretnéd feldobni? Nagy valószínűséggel nem csak egy dologra lesz szükséged ezek közül – a legtöbbeknek egy komplett online marketing stratégia a legjobb választás, ahol egy ügynökség dolgozik mindenen, így a legnagyobb összhangban működhet marketinged minden eleme. Mindig komplex, minden elemet tartalmazó marketing stratégia alkotására kérj ajánlatot!
Egy másik eshetőség, hogy cégednek van saját marketingosztálya, de nincs kapacitása, vagy tapasztalata ahhoz, hogy minden feladatot maximális hatékonysággal legyenek képesek elvégezni. Néhány ügynökség tanácsadást is kínál, és az „oldalsávból” segítheti céged marketingeseinek munkáját.
Milyen eredményes az ügynökség saját marketing kommunikációjában?
Ha egy digitális marketing ügynökség saját, céges marketingje is rendben van, akkor az biztató jel, hogy kínált szolgáltatásaik is eredményesek lehetnek. Logikus, nem igaz?
Vizsgáld meg az adott ügynökség webhelyét. Bizalomgerjesztő a megjelenése? Milyenek a tartalmak rajta? Hogyan kezelik saját közösségi platformjaikat? Mennyire rangsorolnak jól a Google találatai között?
A rangsorolás azonban nem minden – ha egy ügynökség fel tud mutatni néhány valódi esettanulmányt saját ügyfeleitől, amik bizonyítják munkájuk minőségét, az szintén jó jel, de persze ilyesmit bárki állíthat magáról, ezért érdemes utánajárnod a dolgoknak.
Ha egy digitális marketing ügynökség „bort iszik, és vizet prédikál”, vagyis nem alkalmazza azokat a technikákat, amikről azt állítja, hogy működnek, akkor az bizony gyanúra adhat okot…
Milyen mutatókat követnek?
Sok cég jelentéktelen mutatókat követ nyomon, vagyis olyan mutatókat, amik hasznosnak tűnnek, de valójában nincs közük egy cég sikereihez, és profitjához. A közösségi bejegyzésekre érkező hozzászólások száma például ilyen mutató, hiszen attól, hogy egy cikkhez sokan szólnak hozzá, még nem jelenti azt, hogy sokakat is késztetett vásárlásra a tartalom.
Fontos megjegyezni, hogy minden cég igényei egyéniek, és más mutatók fontosak a te cégednek, mint az utca túloldalán működő vállalatnak. Néhány gyakran követett mutató:
- Egyéni látogatók száma
- Webhelyen töltött idő
- Forgalom forrásai
- Visszafordulási arány
- CPC
- Átkattintási arány
- És a legfontosabb, a konverziók száma
Milyen eredményeket kínálnak?
Manapság már bárki lehet vállalkozó, vagy indíthat céget magának, és ennek köszönhetően tucatszámra jelennek meg a kezdő, önjelölt „marketingesek” is a piacon. Temérdek szabadúszó tanácsadó és ügynökség közül válogathat az ember, és ezek többsége rendszerint a csillagot is leígéri az égről. Sok cég több hónapig élősködik a tájékozatlan ügyfeleken, és rendszeresen elkéri a bért az ígért eredményekért cserébe, mondván „még idő kell, hogy beinduljanak a dolgok”.
Persze vannak olyan marketingtechnikák, (mint például a SEO), amelyeknek valóban több időre van szükségük, hogy kivirágozzanak, azonban egy tapasztalatlan ügynökség nagyon is jó tudja magáról, hogy a saját taktikája sosem lesz eredményes.
Egy tisztességes ügynökség nem ígér konkrét eredményeket – nem fogja azt mondani, hogy „igen, garantáljuk, hogy két hónap múlva 150%-kal több profitot termelnek majd, mint most” – ezt lehetetlen megjósolni, hiszen temérdek tényező befolyásolja egy cég sikereit, és egy online marketing ügynökség csak ezek egy részét képes irányítani. Például lehet bármilyen ügyes egy cég (és bármilyen jó az ügynökség, amivel együtt dolgozik) – ha egy szektorra nagyobb verseny jellemző, akkor nehezebb lesz látványos eredményeket elérni.
Ha szeretnéd könnyedén megkülönböztetni egymástól a hiteles és az amatőr ügynökségeket, akkor kérdezd meg őket, hogy mi az, ami kiemeli őket a többi alternatíva közül? Mi teszi különlegessé a szolgáltatásukat? Például kérdezz rá, hogy mit tesznek majd azért, hogy láthatóbbá válj az érdeklődő lehetséges vásárlók számára az interneten.
Egy gyakori árulkodó jel, ha egy ügynökség olcsó szolgáltatásokat ígér, jó eredményekkel. Az online marketingre igaz a mondás, miszerint „azt kapod, amit megfizetsz” – a minőségnek ára van, de hosszútávon ezt nem költségként, hanem befektetésként kell kezelni.
Milyen árakkal dolgozik az online marketing ügynökség?
Sok cég pont a marketingen szeretne spórolni, de mint említettük, az online marketing olyasmi, amire nem szabad sajnálni a pénzt – a jó befektetések jól is képesek megtérülni.
Tekints a dologra egy ügynökség szemszögéből: ha alacsony árakat kínálnak, akkor valószínűleg kevésbé is hajlandóak megerőltetni magukat az eredményekért – egyszerűen nincs, ami minőségi munkára ösztönözze őket. Olyan ez, mint amikor szállodát keres magának az ember – az ötcsillagos helyek megkérik az árukat, de cserébe ötcsillagos bánásmódot is garantálnak.
Röviden: ne a marketingen próbálj spórolni – egy jó marketinges úgyis igyekszik majd a lehető leggazdaságosabban felhasználni azt a költségvetést, amit biztosítasz neki. Az ügyes hirdetéskezeléssel például sokat lehet spórolni, a megtakarított összeg pedig más fontos területekre is mehet a marketingen belül.
Belsős csapat kontra független ügynökség
Nem minden cég biztos benne, hogy mivel járna jobban: saját marketingosztálya bővítésével, vagy egy külsős, független ügynökség „alkalmazásával”. Ezt a témát egy korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük már, ezért itt nem is igazán mennénk bele mélyebben. Egyelőre elég annyi, hogy habár mindkét verziónak megvannak a maga előnyei és hátrányai, ha nem szeretnél éveket várni az eredményekre, és az új alkalmazottak betanításával bajlódni, akkor egyértelmű lesz a választás.