Az online marketing tanácsadói szakma mély válsága – a kezdetek
1998-ban kezdtem el foglalkozni marketinggel, első, saját tanácsadó cégem, 1998. december 15.-én alapítottam. Akkor még összemosódott a vezetési tanácsadás és a marketing egy cégben, mely egy kis idővel később a honlapkészítéssel is kiegészült. A 2000-es évek közepén aztán kialakult a külön online marketing tanácsadó kifejezés, melyet Damjanovich Nabojsa, „Keresőmarketing” (2003) című könyvében fogalmazott meg, talán először. Ott, a keresőoptimalizálásról írva elmondta, az ember legyen első a Googleben arra, amit csinál. Ez a fontos a SEO-ban, minimum ezt el kell elérned vele. Nos, több sem kellett nekem, weboldalamat, a matebalazs.hu-t elkezdtem optimalizálni az online marketing tanácsadó kifejezésre. Hamarosan első lett rá a weboldal.
Az első online marketing tanácsadó Magyarországon
2006. decemberében aztán a GSK (GlaxoSmithKline), a világ egyik legnagyobb gyógyszergyára online marketing beszállítót keresett, tendert írt ki. Indultunk, az akkor már 8 fős cégemmel. A döntőbizottságban ott ült Nebojsa. A brand managerek az online marketing PR-re gyakorlolt hatásáról kérdeztek, és itt elmondtam, szerintem jól nézne ki, ha a gsk.hu az elsők között jönne a betegség vagy a gyógyszer szóra. Nebojsa ekkor hitetlenkedve csóválta a fejét: úgy gondolod, egy ilyen nehéz kifejezésre is az elsők közé tudjátok juttatni a gsk.hu-t? A válaszom meggyőzte a bizottságot, megkaptuk a munkát, 5 éven keresztül a GSK online marketing ügynöksége voltunk (az, hogy ma miért nem dolgozunk nekik egy másik érdekes story, egyszer azt is elmesélem). Azt kérdezed, hogy mit mondtam a bizottság előtt? „Nebojsa, minden tiszteletem a Tied, sokat tanultam könyvedből. De ebben a könyvben, Te a magyar keresőmarketing szakma megteremtője azt mondtad, mindenki legyen első arra, amit csinál. Így Te az online marketing tanácsadó kifejezésre optimalizálsz. Nézzük meg, most ki az első erre a kifejezésre a Googleben?” A matebalazs.hu volt.
Napjaink online marketing tanácsadói
Bár alapvégzettségem szerint nem voltam marketinges, a doktori iskolát már a SZIE Gazdaságtudományi Karán, a marketing doktori iskolában végeztem. Ezzel nem mondom azt, hogy egy online marketing tanácsadó feltétlenül marketing végzettséggel kell rendelkezzen, bár szerintem azért nem árt, ha az alapfogalmakkal is tisztában van, nem csak azzal, hogy mi kell egy WordPress alapú webáruház összedobásához. A marketing végezettség sem elég persze, ha nem társul hozzá gyakorlat. Nem lesz valakiből tanácsadó az egyetemi padból kiesve, hiszen nem csak lexikális tudás, rengeteg tapasztalat is kell ahhoz, hogy valóban minden helyzetben tudja, mi a helyes út. Mindkét oldalon legyen erős egy valódi online marketing tanácsadó.
Ezzel szemben mit látunk ma? Pincérekből és fegyverkereskedőkből lesznek online marketing tanácsadók, de a másik pólus is igaz, a 2 hónapos egyetemi gyakorlatát nálunk befejező frissdiplomás SEO guruként hirdeti magát a LinkedInen. Persze, miért ne érthetne egy pincér ahhoz, hogyan kell beállítgatni egy Google Ads kampányt, hiszen ez csak gyakorlás kérdése. Ez rendben is van, azonban azokat a mélyebb összefüggéseket, amit az egyetemen tanítanak, biztosan nem fogja ismerni. Ahogy a frissdiplomás sem tudja majd, mit kezdjen egy hirtelen előállt krízissel. Bár az előbbi LinkedInes példában említett tanácsadó kolléga 3 hónapig bírta a freelancer SEO guru létet, aztán beállt az egyik konkurensemhez alkalmazottnak.
Miért is van válságban tehát ma az online marketing tanácsadó szakma?
Az online marketing tanácsadóban csalódott ügyfelek
Miért mondja minden második ügyfél, ahol marketing auditot tartunk, hogy már megevett 3-5 online marketing tanácsadót, és mindegyik csak a markát tartotta, eredmények nélkül? Nos azért, mert az online marketing tanácsadói szakma felhígult. Bárki, aki beül a Google Groundra egy Ads tanfolyamra, kilépve a kapun, átmegy a Corvin Plázába és készíttet magának egy névjegyet, melyen az online marketing tanácsadó titulus szerepel. De az Google Ads, AdWords alapismeretek, vagy az, hogy sikeresen működtetek egy pár Facebook oldalt, nem csinál senkiből online marketing tanácsadót. Ez a szakma egy komplex, összetett folyamatokból álló munka. Minden-mindennel összefügg. A SEO a fizetett hirdetésekkel, a social a tartalommarketinggel, a linkmarketing a PR-el. Minden részét ismerni, tudni kell.
Vettem át úgy 2 csillagos villányi szálloda (inkább munkásszálló) marketing kommunikációját, hogy az egyik legnevesebb magyar PPC tanácsadó cég által működtetett Googel Ads kampányban a wellness hotel szóra ment el a legtöbb pénz, miközben a szobák inkább Kim Dzsongun börtöneire hasonlítottak. Láttam kétségbeesett cégtulajdonost, aki rengeteget költött keresőoptimalizálásra, Google Adsre, Facebookra, volt is szép látogatottsága weboldalának, de vásárlója alig. Azt azonban senki nem vizsgálta, hogy termékeinek, szolgáltatásainak van-e USP-je, mit ad a konkurencia, és meggyőzi-e majd a weboldal, a termék a vevőt, hogy itt vásárolnia kell. Hát nem győzte meg.
A WordPress bűne
Sokan azt gondolják, én zsigerből gyűlölöm a WordPresst. Nem, vannak nagyon jó WordPress alapú honlapkészítők, akik valóban minőségi munkát adnak ki a kezükből, és maga a WordPress is lehet egy szuper jó alap, ha megfelelő szakember készíti és tartja karban. Csakhogy ez olyan ritka, mint a fehér holló, és olyan drága, mint az arany. Mi a gyakorlat? Valaki megtanul összakattingatni egy WordPress oldalt, ami ugye messze nem programozás, hanem csak kattintgatás, és kiadja magát honlapkészítőnek. Ad hozzá Google Ads kampányt, beállítgat egy-két forráskódba írható kifejezést és már is kijelenti, hogy ő keresőoptimalizálta a honlapot, és ő az online marketing tanácsadó.
Minap írtam egy cikket a WordPress hibáiról, melyben összehoztam 15 érvet a WordPress ellen. Olyan érveket, melyeket láttam, tapasztaltam a mai magyar valóságban. Az egész magyar WordPress honlapkészítő társadalom felugrott, hogy jujj, micsoda szemét (mondjuk az is szépen minősítette őket, ahogy nyilatkoztak a zárt Facebook csoportjukban, de máshol is a Facebookon a témáról, vagy az, hogy megpróbálták feltörni a honlapomat). Nos, beszéltem több WordPress honlapkészítővel is ezután, és egyben igazuk van, ezzel is kezdtem a mondandómat. Vannak jó WordPress honlapkészítők, akik igényes munkát végeznek. De nagyon kevés. Nagyon nagyon. Igaz, náluk 1 millió felett kezdődik egy honlap. De ők nem követnek el olyan hibákat, mint az egyik budapesti étteremnél láttam, hol lecserélték a weboldalt WordPressesre, és a zseniális honlapkészítő noindexet tett a weboldalra, teljesen kizárva ezzel a Google-t onnan. Az addig kiválóan seozott honlap talán soha nem nyeri vissza korábbi teljesítményét, a honlapkészítő milliós károkat okozott az étteremnek az elmaradt megkereséseken keresztül. Szóval mindaz, amit a cikkbe leírtam, nem törvényszerű, azonban ez a gyakorlat ma Magyarországon.
De mi is a WordPress bűne? Korábban valódi programozó, valódi szakember kellett legalább ahhoz, hogy egy honlapot összerakjunk. Ma már a szomszéd kissrác készít elfogadható kinézetű honlapokat, és bárki eldicsekedhet azzal, hogy nézd, ezt én csináltam. Ezek a kissrácok teszik tönkre a WordPress honlapkészítők hírnevét. Őket kellene egy WordPress szakmai szövetségnek kizárnia maguk közül, vagy legalább értékelni őket, hogy ne a hozzá nem értő ügyfélnek keljen, már akkor, amikor rengeteget vesztett rajta.
Mit jelent valóban online marketing tanácsadónak lenni?
Nem csak mi vagyunk ma Magyarországon online marketing tanácsadók. Van jó pár kollégám, konkurenciám, akit elismerek és tisztelek. Mi jellemzi őket, mi jellemez minket, azt, aki valódi online marketing tanácsadó, aki valóban tud segíteni egy cég fejlődésében? Először is a komplexitás. Kezdjünk úgy egy projektet, hogy megismerjük az ügyfél munkáját, ügyfeleit, céljait. Nézzük meg azt, hogy mit tett meg eddig, Mi az, amit jól csináltak (ebből tanulhatunk akár mi is), és mi az, amit nem. Vizsgáljuk át az online marketing eszközök jelenlegi állapotát, vizsgáljuk meg teljesítményüket. Ezt nevezzük mi online marketing auditnak. Az itt begyűjtött adatok alapján készítsünk egy komplett online marketing stratégiát, mely minden létező, és az adott ügyfélnél hasznos eszközt használ, és koncentráljunk a konverzióra. Azaz arra, hogy az ügyfél céljait érjük el, legyen ez ajánlatkérés, megrendelés, szobafoglás, asztalfoglalás, vagy időpontkérés egy konzultációra. Vagy csak annyi, hogy szeretné, ha sokan megismernék. Ha ilyen online marketing tanácsadót választasz, nincs kockázatod, hiszen csak az érdekli, ami neked eredményt hoz.
Amit én a kókler online marketing tanácsadóknak köszönhetek
Kényelmesek voltunk. Sok éven keresztül csak dolgoztunk ügyfeleinknek, folyamatosan áramlott a munka, saját marketing és PR kommunikációnk nulla volt. Suszternek a cipője. Eredményeink alapján kézről kézre adtak minket. És amikor egy nagyobb ügyfelem úgy döntött, hogy az egyik tanácsadómat (aki egyébként a szomszédom, barátom is volt, és ezért nem írattam alá vele olyan szerződést, hogy nem mehet el ügyfélhez dolgozni) elcsábította magához dolgozni, hogy alkalmazottként végezze a mi know-how-nk alapján ugyan azt a munkát, amit mi vállalkozóként. Akkor egy pillanatra kevesebb munkánk volt, mint akartuk. Életemben először, saját cégünkön alkalmaztam azokat a technikákat, melyek másoknál beváltak. Pontosabban blogolni már régóta blogoltam, de teljeskörű online marketingre soha nem volt időm és igazából szükségem sem. Felráztuk a marketinget és a PR-t, és egy év alatt a matebalazs.hu lett a leglátogatottabb online marketing blog. Az ajánlatkérések elkezdtek dőlni. Erről itt írtam is. Vagyis forgattunk egy vlogot, mert abba is belekezdtem. Végeztem egy benchmarkingot, megvizsgáltam a konkurenciákat, és rájöttem, olcsón is dolgoztunk. Ma is tele van a piac önjelölt online marketing tanácsadókkal, de azok a valóban értékes és jól működő online marketing technikák, az a know-how amit összeszedtünk az elmúlt 20 évben, saját cégünkön is segített. Ezért köszönet ját mindenkinek, aki ehhez hozzájárult.