Az alábbiakban a legfontosabb on-page SEO feladatokról lesz szó, amelyek segítenek majd magasabb pozíciókat elérni a keresőmotorok találatai között.
1. Térképezd fel webhelyedet
Mindenekelőtt ki kell derítened, hogy hogy áll éppen webhelyed. Ehhez különféle feltérképező eszközöket alkalmazhatsz, a melyek felsorolják webhelyed elérhető oldalait, és hasznos jelentéseket készítenek róluk.
A feltérképezés jelentésében első sorban az oldalak URL címe, oldalcíme (title) és meta leírása (description) lesznek a fontosabb adatok.
Érdemes lesz ezeket egy új táblázatba átmásolni, amely segít majd nyomon követni különböző oldalaid állapotát és optimalizálását. Ezt a táblázatot használhatod majd a további lépésekben.
2. Végezz SEO auditot és határozd meg webhelyed szerkezetét
Most, hogy van egy listád (a táblázatod) webhelyed oldalairól, ideje rendszerezni és sorba rendezni őket. Mindenekelőtt állapítsd meg, hogy mely oldal hol helyezkedik el webhelyed jelenlegi szerkezetében.
Készíts egy új oszlopot ehhez táblázatodban, és jelöld meg benne az oldal típusát. Ez lehet például „főoldal”, „belső oldal”, „navigációs oldal” és így tovább. A lényeg, hogy egyértelmű megnevezéseket használj.
3. Frissítsd az URL-eket, oldalcímeket és meta descriptionöket
Nézz rá meglévő oldalid URL-jeire, title tagjeire és description tagjeire, és döntsd el, hogy frissítened kell-e őket.
Az oldalcímek ideális hossza (amelyet egy külön oszlopban könnyedén kiszámíthatsz táblázatodban) legfeljebb 60 karakter, ezért, ha bármelyik meghaladja ezt a terjedelmet, akkor rövidítsd le őket.
Ami a meta description tageket illeti, az ideális hossz 155-160 karakter, amelyet szintén kiszámíthatsz egy külön oszlopban, hogy ellenőrizd, melyeket lenne érdemes kibővíteni vagy lerövidíteni. Fontos, hogy meta leírásaidban ne halmozd a kulcsszavakat, hanem egy általános összefoglalót kínálj az oldal tartalmáról.
4. Ellenőrizd, hogy a megfelelő kulcsszó szerepel-e az URL-ben
Az eredményes on-page SEO érdekében fontos, hogy weboldalaid URL címeiben az adott tartalom elsődleges kulcsszója is szerepeljen. Ha például egy éttermeknek szóló marketing útmutatót publikáltál, akkor a kulcsszó valószínűleg „étterem marketing”, az URL pedig lehet például „…/etterem-marketing-tippek”.
5. Használd kulcsszódat a fő tartalomban
A fő kulcsszónak nem csak az URL-ben kell szerepelnie, hanem a webhely fő szöveges tartalmában is. Ide tartoznak többek között a cím és az alcímek is. Ügyelj rá, hogy csak ott használd ezt a kulcsszót, ahol indokolt és természetesen beleillik a szövegbe.
6. Jegyezd fel az oldalak témáját
Az oldal témája lényegében az az elsődleges kulcsszó, amit megcélzol rajta. Készíts ennek egy külön oszlopot táblázatodban, amelynek minden sorában csak egy kulcsszó vagy kifejezés szerepeljen.
Ez segít majd jobban kifejteni az adott oldal témáját, ha később bővíteni szeretnéd. Továbbá, ha oldalanként csak egy fő kulcsszóra koncentrálsz, akkor könnyebb lesz optimalizálni arra, és több esélyed lesz magasan rangsorolni vele.
Vannak persze kivételes esetek is, úgymint webhelyed főoldala. A főoldal célja elmagyarázni, hogy miről szól webhelyed, amihez jó eséllyel több kulcsszóra is szükséged lesz. Szintén különleges esetek a szolgáltatások vagy termékek összefoglaló oldalai, amelyek nagyvonalakban írják le, hogy mit kínálsz ügyfeleid számára.
7. Kerüld a kulcsszóhalmozást
A kulcsszavak a mai napig az on-page SEO fontos eszközei, azonban sokan esnek túlzásba velük, és használják őket indokolatlanul sűrűn szöveges tartalmaikban. Ezt kulcsszóhalmozásnak nevezik és manapság csak árthat a keresőoptimalizálásnak és a felhasználói élménynek, ezért messze el kell kerülni.
8. Határozd meg minden oldal értékajánlatát
Készíts egy új oszlopot táblázatodban, és írd le benne, hogy melyik oldalnak mi a célja webhelyeden (a mellett, hogy rangsorolni szeretnél vele egy kulcsszóra). Ez az oldalak értékajánlata.
9. Definiáld az oldalak célközönségét
Jegyezd fel egy új oszlopba, hogy mely oldalaid mely buyer personáknak szólnak. Az optimalizálás során vedd figyelembe, hogy kiknek készültek vagy készülnek az oldalak tartalmai, és mindig tartsd szem előtt, hogy ezek első sorban embereknek szólnak, nem pedig a keresőmotorok algoritmusainak.
10. Tervezd meg az új oldalcímeket
Most, hogy minden fontos adatot feljegyeztél oldalaidról, ideje hozzálátni a különböző elemek optimalizálásához.
Készíts egy új oszlopot, amiben megfogalmazod az oldal új címét (ha szükséges), mellette pedig jegyezd fel az új cím hosszát.
11. Tervezd meg az új meta descriptionöket
Ha oldalaidnak új meta leírásokra van szüksége (talán mert túl hosszúak, rövidek, irrelevánsok vagy épp hiányoznak), akkor ezeket is írd meg egy új oszlopban (mellettük a terjedelemmel). Próbáld meg kihasználni a 155-160 karakteres limitet (ha indokolt), és törekedj arra, hogy minél jobban bemutasd az oldalak tartalmát ezekben a címkékben.
12. Ellenőrizd és módosítsd az oldalak tartalmát
Törekedj arra, hogy oldalaid tartalmai alaposak és tisztán érthetők legyenek, illetve megoldásokat kínáljanak célközönséged problémáira. Írj ideális ügyfeleidnek és magyarázd el, hogy hogyan segíthetnél nekik.
Habár az oldalak terjedelme kevésbé fontos on-page SEO tényező, igyekezz legalább 500 szóban megfogalmazni mondanivalódat. A hosszabb tartalmakat mindenképpen oszd fel bekezdésekre és alcímekre is, hogy mind a keresőmotorok, mind pedig a felhasználók számára átláthatóbbá tedd őket.
A tervezett változtatásokat (tartalom, cím stb.) további oszlopokban jegyezheted fel táblázatodban.
13. Használj vizuális elemeket
A tartalom nem csak a hosszú szövegeket jelenti, ezért gondolkodj el rajta, hogy milyen vizuális elemekkel egészíthetnéd ki webhelyed oldalait. Fontos persze, hogy ezek a képek, illusztrációk és egyebek mind valamilyen konkrét célt szolgáljanak tartalmadban.
Jegyezd fel a hozzáadni kívánt vizuális elemeket egy új oszlopban.
14. Optimalizáld a vizuális elemeket
A képek alt szövege fontos szerepet játszik az on-page SEO-ban. Az alt szöveg kitöltésével nem csak a képes találatok közé kerülhetnek be az oldalaidon elhelyezett vizuális elemek, hanem a szövegfelolvasót használó látogatóid számára is hozzáférhetőbbé teheted tartalmaidat.
Próbálj meg elhelyezni legalább egy releváns kulcsszót az alt szövegben.
15. Használj belső hivatkozásokat
Az előkelő rangsorolásban sokat segíthet, ha hivatkozásokat helyezel el webhelyed oldalaid között. Ügyelj rá, hogy a horgonyszöveg ne csak magát a kulcsszót tartalmazza, de egyértelműen utaljon arra, hogy mit lát majd a felhasználó, miután a linkre kattint.
Készíts további oszlopokat (horgonyszöveg, céloldal), amelyek segítenek nyomon követni, hogy milyen új hivatkozásokat szeretnél elhelyezni az adott oldalon.
16. Helyezz el külső hivatkozásokat is
Webhelyed on-page SEO-ját nem csak a saját oldalaid között elhelyezett, hanem a más webhelyekre mutató külső hivatkozások is erősíthetik.
Ha megbízható webhelyeket jelölsz meg forrásként tartalmaidban ezekkel a linkekkel, akkor a Google is hitelesebbnek tekinti majd oldaladat. Ez a felhasználók számára is nagy segítség, hiszen még több hasznos információhoz juthatnak így tartalmaidon keresztül.
17. Optimalizálj konverziókra
Az on-page SEO segít, hogy minél több érdeklődő találjon rá és látogasson el webhelyedre. Ez azonban csak fél siker, hiszen a bevonzott forgalom csak akkor ér majd valamit, ha minél többen konvertálnak is ezen látogatók közül.
Webhelyed szinte minden oldala konverziós lehetőségeket kínál, ezért érdemes mindenhol elhelyezni valamilyen releváns felhívást (CTA-t), ami a következő lépésre ösztönzi az embereket.
Jegyezd fel meglévő vagy tervezett CTA-idat néhány új oszlopban. Ne felejts el többféle látogató igényeihez is igazodni, akik a konverziós tölcsér különböző szakaszaiban találhatnak rá tartalmaidra.