SEO szempontjából azonban igenis nagy különbség van az ilyen linkek között.
A Google afféle bizalmi szavazatokként tekint a dofollow hivatkozásokra – ezek a linkek azt jelentik a keresőmotor számára, hogy a hivatkozott tartalom megbízható és tekintélyt érdemel. A dofollow linkek köztudottan a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak a Google algoritmusában.
De mi a helyzet a nofollow linkekkel? Sokan a mai napig megkérdőjelezik, hogy pontosan mi a szerepük a SEO-ban ezeknek a hivatkozásoknak. Egyesek szerint semmi közük nincs a rangsoroláshoz, míg mások azt állítják, hogy „valamennyire azért csak segítenek” benne, csak épp kevésbé, mint a dofollow linkek.
Szóval mi az igazság?
A nofollow linkek története
2005-ben a Google, az MSN Search és a Yahoo összefogtak, hogy közös erővel lépjenek fel a hozzászólásokban elhelyezett spam jellegű hivatkozások ellen. Ebből az együttműködésből született a nofollow attribútum.
A Google eredeti blogbejegyzésében azt állította, hogy a nofollow címkével ellátott hivatkozásokat nem ismeri el a keresőmotor algoritmusa a találatok rangsorolásakor. Az ilyen linkeket a Googlebot nem „követi”, és sokkal kevesebb SEO értéket adnak tovább. Ez eddig egészen egyszerű.
A nofollow lehetővé teszi a webmesterek számára, hogy eltántorítsák a spam céllal kommentelő hozzászólókat, mert a címke lényegében értéktelenné teszi azokat az elhelyezők számára (legalábbis a rangsorolás értelmében). A nofollow továbbá lehetővé tette a szponzorált linkek elhelyezését úgy, hogy azok ne sértsék a Google irányelveit.
Ez volt az az időszak, amikor a linkvásárlás, mint üzletág jelentősen visszaesett. A webmesterek elkezdték az összes kifelé mutató hivatkozásukat nofollowra állítani, hogy megmeneküljenek a Google haragja elől. A SEO szakembereket nem érdekelték a nofollow hivatkozások.
Sokan azt a következtetést vonták le, hogy a nofollow linkek teljesen értéktelenek. Minden blogtulajdonos vitatkozott már cikkbeküldőkkel a linkek megjelölése miatt.
Mindez egészen 2020-ig változatlan maradt, amíg a Google nem frissítette a nofollow címke értelmezését.
A nofollow címke, mint rangsorolási szempont?
A nofollow linkek és a rangsorolás kapcsolatának értelmezéséhez mindenekelőtt tisztáznunk kell, hogy mi is pontosan az a rel=”nofollow”, és hogy a Google részéről továbbítanak-e a nofollow hivatkozások bármilyen mennyiségű PageRanket vagy más rangsorolási szempontokat.
Mi az a rel=”nofollow”?
A rel=”nofollow” attribútum segítségével lehet megjelölni azokat a linkeket, amelyeket nem szeretnénk, hogy a Google „kövessen” webhelyünkön. Ez jelenti a megoldást a fent említett linkpsam problémákra. A rel=”nofollow” implementációval Matt Cutts és Jason Shellen, a Google munkatársai álltak elő:
„A rel=”Nofollow” egy hiperlinkhez való hozzáadásával az oldal azt jelzi, hogy a hiperlink céloldala nem kaphat plusz súlyozást vagy rangsorolást azoktól a user agentektől, amelyek az oldalakra lépve elemzik az oldalon található linkeket (ilyenek pl. a keresőmotorok).”
A definíció két használati esetet kínál: a nofollow címke használható a felhasználói hozzászólások szabályozására, illetve az olyan linkeken is, amelyekre a tartalom szerzője szeretné felhívni a felhasználók figyelmét, de nem szeretne hozzájárulni a céltartalom rangsorolásához.
Hogy megkönnyítse a linkek rendszerezését, a Google jóval később két további attribútumot is bevezetett, amelyek ugyan ezt a célt szolgálják. A Google javaslata ezek használatára a következő:
• A rel=”sponsored” címkével a szponzorált linkeket ajánlott jelölni.
• A rel=”ugc” címke a felhasználói tartalmakra utal, amiket nem te szabályozol – ilyenek például a fórumok és kommentszekciók hozzászólásai.
• A rel=”nofollow” az „ugc” és a „sponsored” helyett is használható. A Google azt tanácsolja, hogy a webmesterek a rel=”nofollow” jelölést használják valahányszor nem szeretnének támogatni egy webhelyet vagy nem ők szabályozzák a hivatkozást.
Átadják a PageRanket a nofollow linkek?
2009-ben (jóval a 2020-as frissítés előtt) Matt Cutts nagyon határozottan állította egy blogbejegyzésében, hogy a nofollow linkek sem PageRanket, sem a horgonyszöveget nem adják át a céloldalnak.
Ezt válaszként írta egy mára elavult SEO gyakorlattal, a „PageRank faragással” kapcsolatos kérdésre. Mondandóját ezzel a mondattal zárta:
„Az alapvető dolog, amit tudnod kell, az az, hogy a nofollow linkek nem segítenek a webhelyeknek magasabb rangsorolást elérni a Google keresőtalálatai között.”
Ezzel látszólag végérvényesen le lehetett zárni a témát. A Google aztán 2020 március 1-én egy új algoritmusfrissítést vezetett be, ami sok vitát okozott a SEO közösségben a nofollow linkek működéséről.
A Google 2020-as algoritmusfrissítése
A Google hivatalos bejelentésében az áll, hogy „Feltérképezési és indexelési célok tekintetében a nofollow 2020 március 1-től kezdve célzásnak számít majd”.
A Google korábban parancsként kezelte a nofollow attribútumot, tehát sosem térképezte fel vagy indexelte a nofollow-val megjelölt linkeket.
A 2020-as frissítéssel a Google kijelentette, hogy az algoritmus (a frissítés bevezetésétől kezdve) inkább célzásként tekint majd ezekre a jelölésekre.
Martin Splitt, a Google egyik fejlesztési főtanácsnoka tisztázta, hogy mit jelent valójában a frissítés:
„Legyünk ezzel óvatosak: Tiszteletben tartjuk nofolow-t – nem társítjuk a hivatkozást a webhelyedhez.
Azonban, még ugyan úgy használhatjuk a linket a felfedezéshez.
Ez egy fontos nüansz…”
Később Danny Sullivan, a Google másik munkatársa is megszólalt a témában:
„Korábban, ahogy a bejegyzés is elmagyarázza, egyáltalán nem használtuk fel a [nofollow] linkeket. A változás azt jelentette, hogy figyelembe vesszük őket, ha valamennyire hasznosak lehetnek, de a célzás azt jelenti, hogy valószínűleg nem kapnak majd akkora (vagy semennyi) súlyozást.”
Ezek szerint tehát 2020 óta a Google követi és indexeli a nofollow linkeket, de a rangsorolásban továbbra sem segítenek, hiszen mindig is ez volt a nofollow célja.