AMP - A mobil SEO alapjai - miért van szükség rá?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A nagy mobil SEO útmutató – 1. rész
2020/08/29
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A telefonjaink rabjai lettünk. Sokan telefonjukra pillantanak rá először, amikor reggel felébrednek, és ez az utolsó dolog, amit elalvás előtt látnak. Mindenre ezeket a kütyüket használjuk, és kétségtelenül ezerszer fontosabbak lettek megjelenésük óta. Az mobiltelefonok gyökeresen megváltoztatták életünket, internetezési szokásainkat, és, ebből kifolyólag, a SEO-t is. A mobil SEO segítségével több ügyfelet érhetsz el, és egy élvezetes, kielégítő felhasználói élményt nyújthatsz nekik.

 

A következő mobil SEO útmutatóban mindent megtudhatsz arról, hogy hogyan kínálj kiváló mobilélményeket webhelyed látogatóinak!

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Mi az a mobil SEO?

A mobil SEO célja kiváló felhasználói élményt nyújtani azoknak a látogatóknak, akik éppen mobileszközökről böngészik webhelyedet. Ehhez gyorsan betöltődő, hibátlanul működő oldalakra van szükség, amiken minőségi, a felhasználó szándékához passzoló tartalmak szerepelnek. A mai mobil-első világban elengedhetetlen, hogy márkádnak pazarul működő mobilos webhelye legyen!

 

Miért olyan fontos a mobil SEO?

Amellett, hogy a mobil SEO a már említett kiváló felhasználói élményt nyújtja webhelyed látogatóinak, a keresőoptimalizálás e formája segít ott elérni ideális ügyfeleidet, ahol a legtöbb idejüket töltik internetezéskor – a mobiltelefonjaikon.

 

Az emberek többet interneteznek okoseszközeikről, mint számítógépeikről vagy laptopjaikról. Ezek a készülékek életünk szerves részeivé váltak, és már-már ijesztő, hogy mennyire függünk tőlük. Vannak, akik még a szobájukból sem hajlandók kilépni anélkül, hogy magukkal vinnék okostelefonjukat. A mobil SEO ezeket az embereket segít elérni.

 

A „mobil” nem feltétlenül azt jelenti, hogy valami mozgatható. A tanulmányok szerint az emberek gyakran a hozzájuk legközelebb eső eszközhöz nyúlnak, ha valamire gyorsan rá szeretnének keresni, és az esetek túlnyomó többségében ez bizony a telefonjuk. Ezzel tájékozódnak a termékekről, mielőtt eldöntenék, hogy mit vegyenek meg, és ezt bárhol, bármikor megtehetik.

 

A Google kutatásai szerint az okostelefon-használók erősebb vásárlási szándékkal rendelkeznek, mint azok, akik asztali számítógépről interneteznek. Fókuszáltak és készen állnak a vásárlásra, a te feladatod pedig az, hogy készen állj, amikor termékeidre vagy szolgáltatásidra keresnek rá mobiltelefonjaikról.

 

A mobil SEO sokak szemében a technikai és tartalmi problémák megoldásának egyik eszköze, de éppen ilyen fontos felhasználói élmény és branding szempontjából is. Ha egy lehetséges ügyfél rossz élményekkel távozik egy cég mobilos webhelyéről, akkor elképzelhető, hogy végleg el is veszíti az érdeklődését iránta.

 

Ha azonban kiváló felhasználói élményt kínálsz látogatóidnak a mobil SEO segítségével, akkor garantáltan több konverziót zsebelhetsz majd be.

 

A mobil SEO és az asztali SEO

Habár az asztali és a mobil SEO között jelentős különbségek vannak, céljuk javarészt megegyező. El szeretnéd érni velük célközönséged tagjait, hogy aztán ügyfelekké konvertálhasd őket. Néhány asztali SEO elv és taktika valójában mobilon is érvényes, csak épp eltérő kivitelezésben: ügyelj a teljesítményre, a tartalmakra és a felhasználói élményekre.

 

Az asztali SEO-ban gyakran egy általános közönséget próbálsz megcélozni, míg a mobil SEO-ban gyakoribbak helyi célzások.

 

Ahol azonban igazán nagy különbséget tapasztalhatsz, az a mobilos és asztali keresések találatai. Ugyan arra a keresésre más dolgok jelenhetnek meg egy mobileszközön és egy asztali számítógépen (vagy laptopon). A mobilos keresések eredményeit sajátos szempontok is befolyásolják, tehát ha valamivel jól rangsorolsz az asztali lekérdezésekre, akkor az még nem jelenti azt, hogy mobilon is ilyen jól teljesítenek majd tartalmaid.

 

Hat tehát mobilra szeretnél optimalizálni, akkor a mobilos keresési eredményeket kell szem előtt tartanod törekvéseid értékelése közben.

 

Érdemes továbbá rendszeresen utánanézni, hogy mit csinál éppen a Google a mobilok terén – általánosságban, de különös tekintettel réspiacodra is. A Google igyekszik minél több úgynevezett bővített találatot megjeleníteni (amiket gyakran a strukturált adatokból állít össze), és ezek sokkal gyakrabban láthatók a mobilos keresésekben. Akár repülőjáratokra, rendezvényekre, munkalehetőségekre, zenére vagy épp termékekre keresel rá, a Google szinte biztos, hogy valamilyen különleges, bővített találatot is kínál majd keresésedre (habár ezek a magyar nyelvű Google-on még nem annyira sűrűek).

 

 

A Google mobil-első indexe

A mobil SEO fontosságát a Google 2016-os, mobil-első indexelésről szóló bejelentése szilárdította meg. 2019 júliusában aztán a keresőóriás végleg átállt a mobil-első indexelésre, és 2021 márciusára várhatóan az összes webhelyen ezt alkalmazza majd.

 

De mit takar a mobil első indexelés? Röviden arról van szó, hogy a Google nem az asztali verziójuk alapján rangsorolja majd a webes tartalmakat (ahogy eddig tette), hanem a szerint, hogy mennyire felelnek meg a mobilos elvárásoknak.

 

A Google robotjának (Googlebot) mobilos verziója ellenőrzi a weboldalakat, és eldönti, hogy teljesítményük, tartalmaik és az általuk kínált felhasználói élmények megfelelnek-e a mércének. Ha webhelyed nem működik elég jól mobileszközökön, akkor lejjebb csúszhat a Google rangsorolásában, tehát alacsonyabb pozícióban jelenhet meg a keresőtalálatok között. Még ha nem is mobilhasználó közönségre összpontosítasz webhelyeden, akkor is létfontosságú, hogy bebiztosítsd magad.

A Google Search Console „Beállítások” felületén ellenőrizheted, hogy a Googlebot melyik verziója indexeli webhelyedet

 

Ha mindez nem lenne elég, 2018 januárjában a Google közölte, hogy a weboldalak sebessége rangsorolási szempont lesz a mobilos kereséseknél. Ez 2018 júliusában lépett érvénybe:

„A „Sebességfrissítés” ugyan azt a szabványt alkalmazza minden oldalon, függetlenül attól, hogy milyen technológiával készítették őket. A keresés szándéka továbbra is nagyon erős jel, tehát még egy lassú oldal is magasan rangsorolhat, ha jó minőségű, releváns tartalmat kínál.” – Google, 2018

 

Változnak az idők

A Google jelenleg tehát a mobil-első indexet használja a webhelyek, weboldalak rangsorolásához. Ahhoz, hogy a Googlebot mobilos verziója sikeresen feltérképezhesse webhelyedet, el kell távolítanod róla minden olyan zavaró tényezőt, ami meggátolhatja ezt. Ügyelned kell a nem megfelelően betöltődő szkriptekre, és arra, hogy a robots.txt fájlban ne zárj ki semmit, amire szükséged lenne. Fontos továbbá, hogy oldalaid gyorsak legyenek.

 

Gary Illyes, a Google egyik munkatársa egy hivatalos blogbejegyzésben foglalta össze, hogy mi mindenre érdemes odafigyelni, ha szeretnéd felkészíteni webhelyedet a mobil-első indexelésre:

  • Kínáld ugyan azokat a remek tartalmakat webhelyed mobilos és asztali verzióján
  • Használj strukturált adatokat
  • Ügyelj a metaadatok kitöltésére
  • Ellenőrizd a hreflang címkét
  • Győződj meg róla, hogy a szerver képes kezelni a fokozott feltérképezési intenzitást

 

2020 júliusában egy újabb poszt jelent meg, ahol további tanácsokat olvashatsz ebben a témában – például hogy a megfelelő formátumban helyezd el képeidet és videóidat tartalmaidban.

 

Fontos, hogy a mobil-első indexelés bevezetése óta ne jeleníts meg kevesebb tartalmat webhelyed mobilos verzióján, mint az asztalin. Mindkét verzión egyezniük kell a megjelenő tartalmaknak, amit reszponzív vagy adatpív designnal oldhatsz meg.

 

Maile Ohye, a Google egyik volt munkatársa a következőt tanácsolta egy interjúban, amelyet a Yoast készített vele:

„A mobil-első indexre való „optimalizáláshoz” először is győződj meg róla, hogy a mobilhasználóknak kínált tartalomverzió az legyen, amelyet szeretnéd, hogy a Google is indexeljen, ne pedig egy hígított verzió, vagy egy olyan verzió, amit később frissítesz, mint az asztalit, vagy egy olyan verzió, ami a mobilos főoldalra irányít át.”

 

Ne felejtsd el közölni a Google-lal, hogy webhelyed mobilbarát. Ha reszponzív designt használsz, akkor elhelyezhetsz egy viewport deklarációt, amiben a webhelyeddel foglalkozó fejlesztő, vagy a Google dokumentációja segíthet.

 

Az új Google rangsorolási szempont: az oldal-élmény

2020 májusában a Google bemutatta legújabb rangsorolási szempontját, az oldalélményt. A keresőóriás már évek óta szorgalmazta az oldalsebesség javítását, az oldal-élmény azonban a felhasználói élményt is beleveszi a rangsorolásba. Bizony, a Google hamarosan az alapján is értékeli majd a weboldalakat, hogy azok milyen élményeket nyújtanak a felhasználóknak. Ha például egy oldal gyors, és kevés lassan betöltődő hirdetést tartalmaz, amik nem zavarják a mobilon böngészőket, akkor jobb esélye van magasabb rangsorolást szerezni.

 

Megjelentek továbbá az úgynevezett „alapvető webes vitals-mutatók” is, amelyek mind az oldal-élmény részei. Az algoritmus előreláthatólag 2021-ben lép majd érvénybe.

 

A mobil SEO útmutató ezzel nem ért véget – a következő lapszemlében folytatódik!

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/mobile-seo-ultimate-guide/

Google SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 8

Átlagos értékelés: 4.2




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.