A Google márciusban bejelentette, hogy megkezdik a mobile-first, azaz mobil-első indexelés bevezetését az olyan webhelyek számára, amelyek a leginkább megfelelnek az új indexelési módszer elvárásainak. Ha tehát még nem vettél észre változást, akkor valószínű, hogy a Google szerint webhelyed még nem áll készen, vagyis nem ideális mobil-első indexelésre.
A félreértések elkerülése végett…
Fontos megjegyezni, hogy nem mobil-első indexről, hanem indexelésről van szó. A Google index adatbázisa továbbra is egységes, és nem oszlik szét külön asztali és mobilos webhely verziókra.
Az igazi különbség a webhelyek átvizsgálásának és indexelésének folyamatában mutatkozik meg. A nagy újítás lényegében azt vonja magával, hogy míg a Google robotok korábban az asztali böngészők szemszögéből indexelték az oldalakat, most már úgy vizsgálják őket, mintha egy mobilról néznék azokat.
Danny Sullivan, a Google egyik munkatársa a következőképpen magyarázta el a mobil-első indexelés lényegét a Twitteren:
„A mobil-első indexelést úgy kell elképzelni, mint egy könyvtárat, amiben minden könyvből csak egy példány lehet. Eleinte ezek csak nyomtatott könyvek. Ahogy az ebookok népszerűbbé válnak, elkezdik lecserélni a nyomtatott verziókat ebookokra. Még mindig egyetlen könyvtárról van szó, de idővel főleg ebookokból áll majd…”
A példában könyvek nyomtatott verziói szimbolizálják a webhelyek korábban indexelt, asztali verzióját, az ebookok pedig a mobilos verziókat. Idővel egyre több mobilos verzió kerül indexelésre, de Sullivan hozzátette egy másik bejegyzésben, hogy „a nyomtatott könyvek (asztali verziók) mindig is a könyvtárban maradnak majd”.
A webmesterek oldaláról és a seo
A Google értesíteni fogja azokat a webhelytulajdonosokat a Search Console-on keresztül, akiknek a webhelyét már mobil-első módszerrel indexelik. A Google továbbá megemlítette, hogy „a webhelytulajdonosok jelentős ugrást látnak majd a Smartphone Googlebot által végzett átvizsgálások arányában”. A Google ezek után a webhelyek mobilverzióját jeleníti majd meg a találati oldalakon és a gyorsítótárazott Google oldalak között.
Felkészülés az új indexelésre
A Google persze senkitől nem várja el, hogy automatikusan tudja, mit kell tennie ahhoz, hogy webhelye megfeleljen a mobil-első indexelés elvárásainak. Kiadtak tehát egy rövid útmutatót arról, hogy a különböző webhelytípusoknak milyen lépéseket kell megtenniük e célból.
A Google szerint akiknek a webhelye csak asztali, és nem rendelkezik mobil verzióval, vagy reszponzív designt, esetleg kanonikus AMP-t használ, akkor nincs szükség beavatkozásra, mert a mobil verzió megegyezik majd az asztali verzióval.
Azoknál a webhelyeknél azonban, ahol a mobil és az asztali verzió külön URL-en helyezkedik el, dinamikus tartalmat kínál, vagy AMP és nem AMP verzióval is rendelkezik, a webmestereknek biztosítaniuk kell, hogy a mobilos verziók megfeleljenek a Google elvárásainak az indexeléshez.
A Google ezt a segédletet (https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing) mellékelte, amelyben felsorolja a javasolt eljárásokat a különböző szituációkban.
Az „egész interneten” él az új rendszer, de nem sokan látják
A mobil-első indexelés minden területre és nyelvre vonatkozik, amelyet John Mueller, a Google másik munkatársa is megerősített a Twitteren.
Mindezek ellenére egyelőre nem sokan kaptak értesítést a Google-tól, hogy webhelyük készen áll az új indexelésre. Érdemes persze megjegyezni, hogy a Google még márciusban megjegyezte (szintén a hivatalos Twitter fiókon keresztül), hogy „a bevezetés lassú lesz” és hogy mobilverzió híján mindig a webhelyek asztali verziója kerül majd indexelésre.