A Metaverzum és a marketing
Soha sem hittem volna, hogy az olyan filmek, mint a Ready Player One és társai valóság lehetnek. Egy marketinges azonban ma már nem mehet el szó nélkül a metaverzumban történő dolgok mellett. Mivel egy barátom felkeltette a figyelmemet a Metaverzum marketing iránt, így gondoltam, körbe nézek a külföldi szakirodalomban, hogyan is áll most ez az egész. Nézzük meg, mi is történt eddig:
2021 végén a Nike a világ egyik első márkájaként nyitott metaverzum üzletet. Mindössze öt hónappal a megnyitó utána „Nikeland” digitális üzletet több, mint 7 millióan látogatták meg világszerte. A Roblox-ra épülő Nikeland látogatói egy digitális avatárt hozhatnak létre, amellyel virtuális termékeket próbálhatnak fel, illetve kapcsolatba léphetnek más felhasználókkal.
A Meta (a Facebook anyavállalata) és a Jio Platforms közreműködésével tovább új e-kereskedelmi funkcióval bővítette a népszerű WhatsApp üzenetküldő platformot, így India lakói már az alkalmazáson keresztül is bevásárolhatnak, ha a JioMart online élelmiszer-értékesítőtől szeretnének rendelni.
Habár a metaverzumban való vásárlások koncepciója még mindig gyerekcipőben jár, és sokan nem is tudják, hogy pontosan miről is szól ez az egész téma, szinte biztos, hogy így néz ki a kereskedelem jövője. Legyen szó virtuális áruk, NFT-k vagy fizikai termékek és szolgáltatások értékesítéséről, egyre több márka csatlakozik a metaverzumhoz.
Metaverzum és az e-kereskedelem
A BigCommerce aktuális és jövendőbeli vásárlási trendeket összegző globális fogyasztói jelentésében egy érdekes kérdés hangzik el:
„A Google Trend adatai arra engednek következtetni, hogy 2021 októbere óta megugrott a metaverzum témájában indított keresések száma. De vajon megértik a vásárlók a metaverzumot? Ami még fontosabb, hogy vajon készen állnak a metaverzumban vásárolni?”
A felmérés számos témakört lefedett, az online vásárlás jövőjére azonban külön részt szentelt. Az eredmények szerint a válaszadók 26%-a állította, hogy alaposan értik a metaverzum koncepcióját, míg 25% csupán mérsékelten.
„Habár a metaverzum ismerete relatíve konzisztens volt országtól függetlenül, megállapítottuk, hogy a Z-generáció és a millenárisok határozottabb ismeretekről számoltak be, mint az X-generáció és a baby boomerek. Továbbá, azok a fogyasztók, akinek az éves jövedelme eléri vagy meghaladja a 100 000 dollárt általában jobban értik a metaverzum koncepcióját, míg azok, akik évente 25 000 dollárnál kevesebbet keresnek alig vagy egyáltalán nem ismerik a metaverzumot.”
Van értelme a marketingnek a Metaverzumban?
Azonban annak ellenére, hogy Nike méretű márkák is elkezdtek csatlakozni a metaverzumhoz, a felmérés szerint az emberek 52%-a jelenleg nem lenne hajlandó a metaverzumban vásárolni. Csupán 2% állította, hogy már vásárolt már a metaverzumban, és 46% hajlandó lenne, de még nem tette meg.
A Shelley Kilpatrick által készített felmérésben 4222 főt kérdeztek meg öt különböző országból (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Olaszország, Franciaország és Ausztrália). A felmérést a ProfitWell szervezte meg márciusban a Google közreműködésével.
A millenáris és Z-generáció sokkal több hajlandóságot érzett magában a metaverzumban való vásárlásra, míg a 100 000 dollárnál többet kereső válaszadók 58%-a állította, hogy már vásárolt lenne kedve hozzá.
Habár a metaverzum egy teljesen digitális világ, a válaszadók 51%-a szívesen vásárolna fizikai és digitális termékeket is benne. A korcsoportok között ebben a kérdésben is megmutatkozott a különbség: a Z-generáció inkább a virtuális termékeket preferálná (19%), például a baby boomerekkel szemben (6%).
A BigCommerce a Balenciaga egy jó példa arra, hogy hogyan értékesíthet egy cég egyszerre virtuális és fizikai termékeket. A ruházati márka 2021-ben mutatott be virtuális öltözékeket a Fortnite nevű népszerű online videójátékban, amelyek fizikai másolatait is meg lehetett vásárolni (limitált készletben).
Mi a helyzet az NFT-kkel?
Az NFT-k azaz „nem helyettesíthető tokenek” (non-fungible tokens) az utóbbi időszak legfelkapottabb témájává váltak az interneten. Ezek a virtuális árucikkek a népszerű sportolók és művészek köreiben is népszerűek, ugyanis a technológia segítségével hitelesített virtuális példányokat adhatnak el munkáikból vagy épp az őket ábrázoló digitális alkotásokból. Az NFT-ket általában kriptovalutákkal szokás megvásárolni.
A BigCommerce felmérése szerint a fogyasztók többsége (91%) alig van fogalma az NFT-kről. 23% állítja magáról, hogy mérsékelten ismeri a nem helyettesíthető tokeneket, 21% alig, és további 21% egyáltalán nem érti őket. A válaszadók 26% nem tudta, hogy mi az az NFT.
„Érdemes megjegyezni, hogy az NFT piac még mindig rendkívül új – és hajlamos az ingadozásra. Sőt, jelenleg több hírorgánum […] is jelentős visszaesésről számol be az NFT piacáról” – írta Kilpatrick, a felmérés szerzője. Azt tanácsolta továbbá, hogy a márkák legyenek óvatosak, ha be szeretnének lépni a metaverzumba, ismerjék alaposan a célközönségüket, és tartsák szemmel a piac helyzetét.
Fizetés kriptovalutákkal
A COVID-19 járványnak köszönhetően egyre gyorsabban hódítottak teret maguknak a kriptovaluták, hiszen a vásárlók és kereskedők igyekeztek áttérni az alternatív kontaktmentes fizetési módszerekre. Habár csupán a válaszadó vásárlók 5%-a fizetett korábban kriptovalutákkal az interneten, a kriptohasználók 66%-a állította, hogy ez a preferált online fizetési módszerük.
Nem meglepő módon azok a fogyasztók használták szívesebben a kriptovalutákat, akik jobban ismerték ezt a fajta fizetési módot. Ezek az ismeretek azonban élesen eltérőek a különböző országok között, ami problémákat okozhat a nemzetközi cégek számára. Például a megkérdezettek közül az USA-t képviselő fogyasztók értettek a legkevésbé a kriptovalutákhoz, míg a francia és olasz piacokon működő, csak Bitcoinnal történő kriptofizetést kínáló márkáknak problémát jelenthet, hogy a vásárlók több választási lehetőséget szeretnének a kriptovaluták terén.
A felmérés szerzője a kriptovalutákkal kapcsolatban is arra figyelmeztette a márkákat, hogy ügyeljenek a piac ingadozásaira, mert még egyáltalán nem biztos, hogy a kriptotechnológia olyan népszerű és elterjedt lesz majd, mint a digitális pénztárcák.
Kilpatrick a következő sorokkal összegezte a jelentést:
„Ha a jövőt nézzük, akkor még mindig túl korai megjósolni, hogy a metaverzum, az NFT-k és a kriptovaluták futurisztikus [koncepciókból] a mainstreambe is átlépnek-e majd. A fogyasztók egyelőre fokozódó érdeklődést mutatnak ezen feltörekvő technológiák iránt, és összességében hajlandónak tűnnek arra, hogy felfedezzék a metaverzumban történő vásárlást és a kriptovalutákkal való fizetést.”