1. Használd az üzenetküldő alkalmazásokat
A világ tele van marketingzajjal. Az embereket folyamatosan érik a különböző televíziós, rádiós, internetes és egyéb reklámok, amelyek nagy részét sokan automatikusan kizárják. A szöveges üzenetek ezzel szemben sokkal hatékonyabbak lehetnek, ugyanis általában perceken belül megnyitják őket érkezésük után. Ez egy nagyszerű kommunikációs eszközzé teszi őket legfontosabb mondanivalóid megosztására.
Emlékeztetheted őket például, hogy kifogyóban vannak gyógyszereik, vagy felkínálhatod nekik a hirtelen megüresedett időpontok egyikét. Amíg hasznos információkat osztasz meg velük, addig szívesen fogadják majd ezeket az üzeneteket.
Hasonlóképpen, az üzenetküldő alkalmazások segíthetnek új célközönségeket is kialakítani. Például létrehozhatsz egy csoportot olyan idősebb páciensek számára, akik az influenza miatt aggódnak, hogy aztán rendszeresen hasznos tanácsokat oszthass meg velük.
2. Használj digitális tartalomszolgáltató rendszert
Ha az egészségügyi marketingről van szó, sokan csak az online csatornákkal foglalkoznak, ezzel azonban számos lehetőségtől fosztják meg magukat. A digitális tartalomszolgáltató rendszerek például hatékonyan beépíthetők egy egészségügyi szervezet marketingjébe.
Egy digitális tartalomszolgáltató rendszert úgy kell elképzelni, mint saját TV csatornádat, amit csak pácienseid nézhetnek. Amikor pedig elkezdik nézni, akkor nincsenek más zavaró tényezők – sem mások által készített reklámok, sem okostelefonok, sem chatüzenetek, és semmi más, ami elvonná a figyelmüket mondandódról. Ezek a rendszerek lényegében méretes digitális kijelzők, amelyeket a váróteremben szokás elhelyezni.
Digitális tartalomszolgáltató rendszereddel tehát egy privát tartalomfolyamot kínálhatsz pácienseidnek. Szóval hogyan iktathatod be hatásosan egészségügyi szervezeted marketingstratégiájába?
- Kihelyezheted közösségi tartalmaidat (Tweet falak, Instagram galériák stb.) a várótermekbe.
- Élő híreket és egyéb hasznos tartalmakat kínálhatsz pácienseidnek.
- Általad készített YouTube videókat játszhatsz le, amelyek egészségügyi tudnivalókat osztanak meg pácienseiddel.
- Időnként partnereid válogatott hirdetéseit is megjelenítheted, ami némi plusz bevételt biztosít majd egészségügyi szervezeted számára.
- Képgalériákon mutathatod be munkatársaidat, hogy a páciensek már várakozás közben megismerkedhessenek az őket később kezelő orvosokkal és asszisztenseikkel.
3. Kísérletezz az influencer marketinggel
Az influencer marketing nagyon népszerű az olyan egészségügyi szervezetek köreiben, amelyek hitelesebben szeretnék népszerűsíteni magukat és kínálatukat ideális pácienseik számára. Az influencerek olyan (általában internetes) személyek, akik egy hűséges és aktív közösséget építettek ki maguk köré, és akik képesek befolyásolni követőik véleményét. Számtalan cég (köztük több egészségügyi szervezet is) éri el ideális pácienseit ilyen influencereken keresztül.
Az influencer marketing persze csak akkor lehet hatékony, ha ezeknek az együttműködéseknek értelme is van. Egy fogorvos például nem fog összeállni egy olyan influencerrel, aki a kertészkedésről beszél követőinek. Fontos, hogy olyan influencereket keress, akiknek közönségét érdekelné is kínálatod.
4. Kínálj értéket a feliratkozásokért cserébe
Manapság nagyon nehéz rávenni az embereket, hogy bármire is feliratkozzanak, hiszen digitális postaládáik tele vannak levélszeméttel és egyéb kéretlen tartalmakkal.
Egy igazán jó okot kell adnod tehát lehetséges pácienseidnek, hogy önként átnyújtsák neked elérhetőségeiket, amikre aztán marketingüzeneteket küldhetsz nekik. Ezekért az értékes információkért cserébe felkínálhatsz nekik például:
- Egy ingyenes egészségügyi konzultációt
- Egy meghívót valamilyen rendezvényre
- Friss kutatási eredményeken alapuló tanácsadást
- Exkluzív hozzáférést egy privát Facebook-csoporthoz
- Egy e-könyvet
- Bármi mást, ami értékes lehet pácienseid számára
5. Foglalkozz a belső marketinggel
Gyakran annyira belemélyedünk a külső marketingbe, hogy megfeledkezünk egészségügyi szervezetünk belső marketingstratégiájáról. A munkatársak azonban sokkal hatékonyabban végzik feladataikat, ha szorosabb kapcsolatokat építenek ki egymással.
Sokat jelenthet továbbá, ha csapatod tagjai saját ismeretségi köreikben is népszerűsítik szervezetedet, ami lényegében ingyenes marketinget jelent majd. Ez különösen fontos tényező, hiszen az ismerősök és barátok véleményeire általában többet adnak az emberek, mint bármire, amit egy márka állít magáról.
6. Készíts tartalmakat résközönségek számára is
Az egészségügy rendkívül személyes dolog. Hacsak nem saját magunkat vagy valamelyik hozzánk közel álló személyt érinti egy probléma, valószínűleg nem olvasunk majd utána.
Éppen ezért azok a leghatékonyabb marketingstratégiák, amelyek egy résközönség konkrét problémájára összpontosítanak. Ez történhet például egy landing page, egy kinyomtatott tünetlista, vagy egy rövid online előadás formájában is, amelyek egy-egy adott betegségben szenvedők problémáival foglalkoznak.
A megfelelő kombinációk megleléséhez némi kísérletezésre lesz szükség, azonban, ha rátalálsz a leghatékonyabb médiumra és tartalomformátumra, akkor onnantól kezdve más csoportoknál is bevetheted azt.
7. Használd a közösségi médiát
Egyes kutatások szerint 10-ből 4 személy az alapján választana magának egészségügyi szolgáltatót, hogy az milyen hírnevet szerzett magának a közösségi médián. A Facebook, a Twitter, az Instagram és más közösségi platformok mind lehetőséget kínálnak számodra, hogy a rendelőn kívül is aktívan tarthasd a kapcsolatot pácienseiddel.
Azzal, hogy rendszeresen új és hasznos tartalmakat osztasz meg velük a közösségi hálózatokon, biztosíthatod, hogy lehetséges, érdeklődő pácienseid ne feledkezzenek meg rólad, és rögtön tudják, hogy kihez forduljanak, ha segítségre van szükségük.
A közösségi médián természetesen új közönségeket is elérhetsz reklámjaiddal, vagy organikus kampányaiddal, amelyeket követőiden keresztül terjeszthetsz a platformokon.
8. Vesd be a videómarketinget
A videós tartalmakat meglepően ritkán használják az egészségügyi marketingben, pedig bizonyítottan hatékony eszközök a közönség figyelmének felkeltésére és megtartására is. Sőt, a videókat alkalmazó vállalatok 90%-a befolyásolhatja tartalmaival közönsége döntéseit.
A videómarketing keretei között útmutatókat, oktatóanyagokat és kulisszák mögötti videókat is készíthetsz, illetve felkérheted elégedett pácienseidet, hogy osszák meg véleményüket egészségügyi szervezetedről egy rövid videós interjúban.
Az igazán jó minőségű videókat nem csak szívesen nézik, hanem előszeretettel osztogatják is meg a nézők, így márkád újabb közönségek (és lehetséges páciensek) előtt jelenhet majd meg.
Videóidat több felületen is használhatod (ügyelve persze rá, hogy formátuma megfeleljen az adott platform elvárásainak):
- Youtube: A YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja, és az első számú videómegosztó platform. Remek választás rövidebb és hosszabb videók feltöltésére is.
- Közösségi média: Minden népszerűbb közösségi platformra feltölthetsz videókat ahelyett, hogy külső forrásból (pl. a YouTube-ról) kellene megosztanod őket, és az algoritmusok általában preferálják is, ha valaki natív videókat használ. A videók a közösségi média legnépszerűbb tartalmai, és általában a rövidebb feltételek érik el a legnagyobb sikereket.
- Blog: Blogbejegyzéseidben videókkal is illusztrálhatod mondanivalódat. A videók növelik a látogatók oldalon töltött idejét, ami SEO szempontjából is hasznos lehet.
- Webhely: A landing page-eken elhelyezett videók segíthetnek meggyőzni a látogatókat arról, hogy miért a te egészségügyi szervezeted az ideális választás számukra.
- Email: Már azzal lényegesen növelheted emailjeid megnyitási arányát, ha elhelyezed a „videó” szót azok tárgyában.
9. Készíts hashtag falat
A hashtagek a közösségi média szerves részét képezik, hiszen segítenek könnyedén rátalálni a hasonló témájú tartalmakra. Nem csoda, hogy a hashtag kampányok kifejezetten hatékonyak lehetnek bármelyik közösségi platformon, ezeket azonban akár egyesítheted is webhelyeden egy hashtag fal formájában.
Egy hashtag fal lényegében egy összefoglaló azokról a nyilvános tartalmakról, amelyeket a felhasználók egy adott hashtaggel jelöltek meg. Ezt az oldalt webhelyeden kell elhelyezned, lehetőleg egy jól látható helyen, hogy az érdeklődők láthassák, milyen aktív közösséget építettél ki magad köré. Sokakat ez is motiválhat arra, hogy jobban megismerkedjenek egészségügyi szervezeteddel.