Újra lecsapott a Google az egészségügyi webhelyekre 2019 első hivatalos algoritmusfrissítésében.
A Medic update 2018 augusztusában lecsapott, és rengeteget módosított az egészségügyi honlapok helyezésein. Úgy látszik, ez nem jött, be, mert most korrigált a Google. Mutatjuk, hogyan!
2019. március 12-én megérkezett az év első hivatalosan is bejelentett központi algoritmusfrissítése a Google-tól, amely világszerte csavart egyet a keresőtalálati helyezéseken. Tavaly nyár óta ez volt az első frissítés, amiről a Google magától számolt be. A változtatás a nem túl hangzatos „March 2019 Core Update”, vagyis „2019 márciusi központi frissítés” nevet kapta.
Danny Sullivan, aki gyakran képviseli a Google-t a közösségi médián a Twitteren is megerősítette, hogy a frissítés március 12-én lépett életbe.
Kiket érint a márciusi frissítés, a March 2019 Core Update?
A statisztikák szerint a Google továbbra is igyekszik finomítani az érzékenyebb témákkal foglalkozó találatok rangsorolásán, különös tekintettel az egészségügyi témájú webhelyek tartalmaira. A 2018 augusztusában bevezetett „Medic” frissítéshez (erről itt írtam) (és az azt második felvonásként követő októberi frissítéshez) hasonlóan a márciusi központi frissítés is látványos változásokat eredményezett az egészségügyi webhelyek rangsorolásában.
Érdekes mód, most márciusban pont azok csúsztak a legtöbbet, akik jól jöttek ki a tavalyi év frissítéseiből (tehát magasabb pozícióba kerültek), míg a tavalyi év legnagyobb „veszteseinek” szemmel látható előnye származott ebből. Például a tavalyi frissítés durván „lefokozta” a Vitalzone.hu-t, a webhely az idei frissítésnek köszönhetően 79,8%-os emelkedést tapasztalt.
Márkás, megbízható webhelyek előnyben a March 2019 Core Update után
A márciusi frissítés eredményeiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy amikor a felhasználók érzékeny, úgynevezett YMYL („A pénzed, vagy az életed”) kulcsszavakra keresnek rá, akkor a Google előnyben részesíti azokat a megbízhatóbb webhelyeket. Ezzel első sorban azok a webhelyek jártak jól, amelyek erős márkaprofilt építettek ki maguknak az évek során, és webhelyükön több témával is foglalkoznak.
A YMYL fogalmáról itt olvashatsz bővebben.
Ebből következik, hogy a szakosodott, szűkebb témakörökkel foglalkozó webhelyek háttérbe szorultak. Erre utal Martin Mißfeldt német nyelvű jelentése (https://www.tagseoblog.de/google-march-2019-core-update-verluste-und-schlussfolgerungen) is, amelyben azt állítja, hogy szinte minden domain, amiért felel megérezte a márciusi frissítést. Ezek a webhelyek többnyire egészségügyi jellegűek, és egy-egy szakterületre fókuszálnak. A domainek forgalma és bevétele is észrevehetően (durván kétharmaddal) csökkent. Mißfeldt szerint a Google már nem tekinti szakértői forrásoknak ezeket a webhelyeket.
Fokozott súlyozást kaptak a felhasználói jelek
Malte Landwehr, a Searchmetrics egyik munkatársa szerint a Google algoritmusa újabban erősebb súlyozással kezeli a felhasználói jeleket a rangsorolás során. Az eredmények szerint azokon a webhelyeken, amelyek magasabb rangsorolást kaptak a március frissítést követően átlagosan tovább maradtak a felhasználók, több oldalt tekintettek meg egy látogatás során, és ritkábban fordultak vissza róluk az új frissítés veszteseihez képest.
Azokon a webhelyeken, amelyek jól jártak a frissítéssel az átlagos munkamenetek ideje 2:29 volt a „lecsúszott” domainek 1:58-éhez képest.
Az oldalon töltött idő, a megtekintett oldalak száma és a visszafordulási arány három nagyon nehezen javítható mutató, amik némi ellentmondást vonnak maguk után. Például ha egy felhasználó csak 20 másodpercet töltött egy webhelyen, és nem 2 percet, attól még nem biztos, hogy nem találta meg, amit keresett – lehet, hogy összesen 20 másodpercre volt szüksége, hogy kielégítő választ kapjon kérdésére – ugyan ez igaz a megtekintett oldalak számára és a visszafordulásokra is.
