A koronavírus (COVID-19) kirobbanása komoly csapást mért a világra. A vírus terjedését sok bizonytalanság és helytelen információ övezi, ami a társadalom viselkedésében is megjelenik – elég csak a kifogyó toalettpapír-készletekre gondolni. A Bloomreach több mint 250 viszonteladótól szedte a 2020 február 23-29 időszakra vonatkozó értékesítési adatokat a világ minden tájáról, és a következő számokat közölte a legnépszerűbb tartalékokként vásárolt árúkról:
- Maszkok: Az értékesítések száma 590%-kal nőtt az előző héthez képest
- Kézfertőtlenítők: Az értékesítések száma 420%-kal nőtt az előző héthez képest
- Clorox/Lysol törlőkendők: Az értékesítések száma 184%-kal nőtt az előző héthez képest
- Konzerv élelmiszerek: Az értékesítések száma 183%-kal nőtt az előző héthez képest
- Fertőtlenítőszerek: Az értékesítések száma 178%-kal nőtt az előző héthez képest
- Palackozott víz: Az értékesítések száma 78%-kal nőtt az előző héthez képest
- Kézmosó szappanok: Az értékesítések száma 33%-kal nőtt az előző héthez képest
- Toalettpapír és papírtörlők: Az értékesítések száma 26%-kal nőtt az előző héthez képest
Ahogy a vírus terjed, a márkák is egyre szorultabb helyzetbe kerülnek. A légitársaságok, a vendéglátás, a rendezvényszervezők és a gyártók mind megérzik a vírus káros hatásait, több helyen ugyanis kénytelen voltak visszavenni tevékenységeikből, vagy teljesen jegelni azokat.
Az olyan nagyobb konferenciák is áldozatul estek, mint a 2020-as Mobil Világkongresszus (MWC 2020), a Facebook F8 fejlesztői konferenciája, a Google I/O, a SXSW és sok más is, amelyeket le kellett mondani vírus miatt.
Az ekkora méretű rendezvények lemondása kapcsán Eran Ben-Shushan (a Bizzabo társalapítója és vezérigazgatója) a következőt jegyezte meg:
„A koronavírus világszinten hatással van az utazásokra, ami közvetlenül befolyásolja az élő rendezvényeket is. A legtöbb érintett rendezvény persze Ázsiában van, de aggasztó látni, hogy milyen hatással van a más helyeken tervezett rendezvényekre is. Az élő rendezvények lemondása ártani fog az utazásnak és a vendéglátóiparnak, illetve a helyi cégeknek is. Mindez az év során a későbbiekben is érezhető maradhat.”
Ezek a körülmények rengeteg nyugtalanságot és zavart idéztek elő a szakemberek, a belső és külső érintettek, a kereskedők és az ügyfelek köreiben. Ilyen helyzetekben egy stabil krízismarketing stratégiára lesz szükséged.