A jogvédett tartalmak, fotók felhasználása és jogi következményei
Ugye, Te sem szeretnéd ha valaki termékedért vagy szolgáltatásodért nem fizetne, de felhasználná? Nos, a fotósok, zenészek, videósok sem. Érdekes kérdés ez, ami az internet terjedésével és az elképesztő mennyiségű tartalommal kiéleződött: de vajon felhasználhatod-e azokat a tartalmakat, amelyeket csak úgy találsz a neten?
Természetesen nem. Nem feltétlen. Ezek ugyanis nagyrészt jogvédett tartalmak, és adott esetben pereskedésre is számíthatsz, ha ezeket felhasználod. De milyen megoldások vannak arra, hogy mégis használhasd mások fotóit?
Négy egyszerű megoldással elkerülheted a kellemetlen megbeszéléseket, esetleg költséges pereket…
1. “Stockfotók” – a fizetős verzió
A legtöbben már ismerik, és sokan nagyon helyesen alkalmazzák is ezeket a rendszereket. Általában darabszámra fizet a vásárló, és cserébe nagyon jó minőségű. kampányokra és designelemekre is alkalmas fotókat kap cserébe. A limitált darabszám és a “sablonképek”, valamint a fizetős lehetőség azonban nem mindenkinek elégíti ki szükségletét!
2. Szerződés a fotóssal – ha egy típusú képcsoportra van szükséged
Természetesen lehetőséged van egy-egy fotós felbérlésére, vagy akár velük folyamatos szerződés kötésére is. Itt ugyan az a probléma merül fel mint a fentiekben: a fotós csak bizonyos típusú képeket fog tudni neked szolgáltatni, és ismét fizetős dologról beszélünk, ráadásul egy-egy poszthoz adott esetben gyorsabban van szükség tartalomra, nincs idő ennek kiépítésére.
3. A Google megoldása – keress ingyenes tartalmakat a Google-ben!
A Google munkatársai hamar ráébredtek erre a hiányra a piacon, és ahogy azt megszokhattuk, gyorsan reagáltak is. A keresőóriás eszközei között ugyanis lehetőséged van olyan fotókra rákeresni, amelyek felhasználhatóak. Az alábbi képen láthatod, hogyan kell beállítani:
Ez már egy jóval gyorsabb, “real time” eszköz, amellyel azonnal bármilyen típusú fotót találhatsz felhasználásra.
4. A Facebook reakciója a jogvédett tartalmakra
Természetesen a Facebook sem maradhat ki a versenyből, bár ebből a szempontból lényeges lemaradásban van a keresőóriáshoz képest. Ha dolgoztál már hirdetésekkel, vezetsz Facebook oldalt, biztosan Te is találkoztál már vele, hogy – főként a videók esetében – a Facebook bizony beazonosítja az idegen tartalmakat, és eltávolíthatja az oldaladról , sőt, akár az oldaladat is szüneteltetheti.
Egyszerű példa a videós hirdetések készítése, amely azonnal felismeri ha jogvédett zene van a videóban, és nem is indítja el hirdetésed…
De mi a Facebook megoldása? Egyelőre a Facebook kezdetleges szinten kínál például ingyenesen felhasználható háttérzenéket. Ha őszinte akarok lenni, ez engem nem győzött meg egyelőre, de várjuk ki a végét.
A napokban azonban új törekvés ütötte fel a fejét a Facebook-nál: állítólag a licence-szerződések újratárgyalása folyik a közösségi médiák királyánál. A törekvés lényege, hogy a videós tartalmak használhassák a jogvédett zenéket a Facebook-on belül (!), de arról is szó esett, hogy a Facebook szeretné, ha a kiadók ide is publikálnák dalaikat – ezzel egy új konkurenciát nyitva a YouTube-nak.
A saját fotók, tartalmak ereje
Kétség nem férhet hozzá, hogy szinte minden vállalkozás használ “külsős” fotókat. Nem is feltétlen rossz ez, de mindenképp meg kell említenem, mekkora hatalma van a saját fotónak. Vállalkozásod irányába a lojalitás, az érdeklődés is sokkal könnyebben kialakul, ha igenis fektetsz munkát a saját képek, tartalmak gyártásába.
Amennyiben tehát van rá lehetőség, mindenképp javasoljuk a saját fotók, tartalmak gyártását!