Ha érdeklődtél az utóbbi hónapokban 2018 legfontosabb marketing vagy SEO trendjei iránt, akkor valószínűleg tudsz róla, hogy a hangalapú keresés egyre nagyobb teret hódít magának a digitális világban.
Ez többek között a különböző, egyre több telefonban rendszerszinten szereplő asszisztenseknek (Google Assistant, Siri, stb.) is köszönhető. Ezek a szolgáltatások egyre könnyebbé teszik a hétköznapi felhasználók számára a legegyszerűbb telefonos funkciók használatát, köztük a keresést is.
A hangalapú keresés azonban még mindig feltérképezetlen terület sok marketinges számára, hiszen csak mostanában kezd igazán elterjedni a felhasználók között – azonban nem kétséges, hogy egyre többen veszik igénybe ezt a szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy a digitális marketinggel foglalkozóknak minél hamarabb meg kell ismerkedniük ezzel a félig újszerű keresési módszerrel, ha szeretnének a hangalapú keresések között is jó rangsorolást elérni.
A Backlinko nemrégiben alaposan megvizsgálta a Google Home otthoni asszisztens hangalapú keresés szolgáltatásának eredményeit, de ne felejtsük el ez ugye angol nyelven történt. Összesen 10 ezer keresést indítottak az okos eszközön, és a találatok alapján a következőket állapították meg a rangsorolási szempontokról:
- A webhelyek sebessége a legfontosabb szempontok között van a hangalapú keresések találatainak rangsorolásnál. A hangalapú keresésre kilistázott oldalak átlagosan 4,6 másodperc alatt töltenek be.
- A HTTPS webhelyek lényegében kiszorították az SSL tanúsítvánnyal nem rendelkező oldalakat. A hangalapú keresések találatainak valamivel több mint 70%-a HTTPS védelmet élvezett. Részletesebben erről ITT!
- A Google rövid, tömör válaszokat részesíti előnyben a hangos keresésekre – a teszt során indított keresésekre átlagosan 29 szavas találatok jelentek meg.
- A Schema nagy valószínűséggel nem játszik kiemelt szerepet a rangsorolásban. A világszintű 31,3%-os átlaghoz képest a hangos keresésekre kilistázott oldalak csupán 36,4%-a származott Schemát használó oldalakról.
- A tekintélyesebb domainek sokkal nagyobb számban jelennek meg a hangalapú keresések találatai között. Egy Google Home találat átlagos Ahrefs értékelése 76,8.
- Úgy tűnik, hogy azok a tartalmak, amelyek a közösségi oldalakon is népszerűek, jobban teljesítenek a hangalapú találatok között is. Egy átlagos hangalapú keresési találat 1199 Facebook megosztással és 44 Tweettel rendelkezik.
- Az egyszerű, könnyedén olvasható tartalmak jobban optimalizáltak a hangalapú keresésekhez. Az átlagos hangalapú találatok egy kilencedikes iskolás szintjén íródnak.
- Nagyon kevés találat címe tartalmazta a keresés pontos szövegét. Ez arra enged következtetni, hogy nem érdemes minden egyes kérdéshez külön válaszoldalakat létrehozni.
- A találatok között szereplő oldalak tartalmai átlagosan 2 312 szót tartalmaznak. Úgy tűnik tehát, hogy a Google első sorban a hosszabb tartalmakból merít a hangalapú találataihoz.
- Ha sikerül bejutnod a kiemelt részletek (Featured Snippet) közé, akkor jobb eséllyel jelenhetnek meg tartalmaid a hangalapú keresésekre is. A hangalapú találatok 40,7%-a az ilyen kiemelt részletekből származott.
Érdemes észben tartani, hogy a tesztet nem okostelefonon, hanem okoshangfalon végezték. Mivel ezek az eszközök még mindig csak nagyon kevés háztartásban vannak jelen (és főleg az Egyesült Államokban népszerűbbek), ezért még egyáltalán nem tiszta, hogy mennyire jelentős hányadát teszik majd ki a felhasználói kereséseknek. Egy biztos: két kutatás is azt állítja, hogy az Amazon Alexa és a Google Home eszközök felhasználói valamivel kevesebb időt töltenek a mobiltelefonjaikon.