Google rangsorolás – a standard válasz
Talán arra számítottál, hogy egy igen rövid bejegyzés keretén belül leírom neked, hogy 4 hónap a bűvös határidő. Sajnos ez azonban nem ilyen egyszerű.
A legmegfelelőbb válasz, amit adhatok az az, hogy „Attól függ.”
Az idő, amely eltelik a tartalom felvitele és a Google találati lista élén való megjelenése között ugyanis rengeteg tényezőn múlhat a weboldal erősségétől, az elvégzett munkálatok minőségétől és mennyiségétől, a választott kulcsszó nehézségén át egészen a Google találati lista lekérdezésének időpontjáig és földrajzi helyéig… és a felsorolás nem teljes.
Mégis rengeteg ügyfelem kérdezi tőlem ezt nap mint nap, ezért szeretném egy kutatás eredményével prezentálni azt, amit tudunk és amire számíthatunk – azért, hogy ne kelljen megelégednünk az „Attól függ” típusú válaszokkal. Íme tehát néhány tényező és a kutatásból kinyert eredmények, amelyekből megtudhatod, hogy egy 2 millió weboldalt és azok SEO teljesítményét vizsgáló kutatás alapján mennyi idő, mire a Google találati lista élére kerül egy weboldal egy adott kulcsszóra!
Milyen idősek a találati lista élén szereplő oldalak? Összefüggések az oldal kora és SEO-ban nyújtott teljesítménye között…
2 millió random módon kiválasztott kulcsszóra végzett keresés, és az eredmények vizsgálata alapján készült az alábbi ábra és maga a kutatás, amely azt mutatja, hogy a Google találati lista első 10 helyén szereplő oldalak átlagban hány naposak.
Az ábráról leolvasható, hogy a Google top 10-ben szereplő oldalak átlagban 2 évnél idősebbek – és minél előkelőbb helyen végzett az adott oldal, annál idősebb.
Talán még látványosabb, ha az oldal korát és Google-ben nyújtott teljesítményét egy másik szemszögből vizsgáljuk. Az alábbi ábra azt mutatja, hogy a Google találati lista élén végzett oldalak hány százaléka „fiatalabb” 1 évnél:
Az a következtetés tehát egyértelműen elmondható, hogy a Google találati listában előnyt élveznek az „idős” oldalak, a régi domain nevek és landing oldalak. Ezt bizonyítja az alábbi ábra is, amely azt mutatja, hogy a Google Top 10 találati listáján végzett weboldalak a mintavételkor milyen idősek voltak.
Mennyi idő telik el a tartalom felvitele és a Google-ben való rangsorolása között? – a kulcsszavak nehézségének függvényében
Egy sokkal gyakorlatiasabb kérdést járunk körbe ebben a pontban, ahol a kulcsszavak nehézségét is felvesszük, mint tényezőt.
A fenti ábrán a körülbelül 1 éves (tehát a fentiek alapján „fiatalnak” mondható) weboldalak kerültek vizsgálatra. Tényezőként itt felvettük a vizsgált kulcsszavak havi átlag keresési arányát is, azaz azt, hogy mennyire népszerűek ezek a kulcsszavak, mennyire “nehéz” rájuk optimalizálni a megnövekedett verseny miatt.
Látható, hogy a nagy keresési aránnyal rendelkező kulcsszavakra (amelyeket havi szinten átlag több, mint 50 000 alkalommal írnak be a Google-be), a vizsgált 1 évnél nem idősebb weboldalak csupán 0,3%-a került be a Google találati lista első 10 helyébe, 2,5% a keresési lista 11-100 közti helyén szerepel, a maradék 97.2% pedig nincs benn az első 100 találatba.
Ehhez mérten a közepes keresési aránnyal rendelkező kulcsszavakra (5 000 – 20 000 havi átlag keresés) generált Google találati lista első 10 helyén az egy évnél nem idősebb weboldalak 1.3%-a jelenik meg, a 11-100 helyen pedig ezek 6.4%-a található, és még 92.3% még mindig nem található meg a találati lista első 100 helyén.
De mi a helyzet az alacsony keresési aránnyal rendelkező oldalakkal (amelyek átlag kevesebb, mint havi 1000 alkalommal kerülnek lekérdezésre)? Az ő esetükben a vizsgált egy évnél fiatalabb weboldalak 4.8%-a éri el a találati lista első 10 helyét, 18.1% a 11-100 helyet foglalja el, és a maradék 77% a további találatok között szerepel.
Ha a kulcsszavak keresési arányait nem vesszük figyelembe látható, hogy a Google találati lista első 10 helyén az egy évnél nem idősebb honlapok csupán 5.7%-a található meg – az összefüggés tehát nem elhanyagolható.
De mit is jelent mindez? Mennyi időt vesz igénybe a Google találati lista élére kerülni ezek alapján?
Igaz, a kérdésedre nem adhatunk teljesen pontos választ, hiszen az eredmények ugyan egyértelműen mutatják a tendenciát, mégis nagy a szórás.
Azt viszont megállapíthatjuk, hogy – függetlenül a kulcsszó keresési arányától, azaz nehézségétől - általánosságban véve az újonnan publikált oldalak 95%-a nem kerül be a Google találati lista első 10 találata közé 1 éven belül.
De mit tesz a maradék 5%, akik 2-6 hónapon belül felküzdik magukat a lista élére egy-egy kulcsszóra?
Nos, a válasz egyértelmű: leraknak egy nagyon erős alapot, és keményen dolgoznak a sikerért nap, mint nap. Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy a vizsgálatban nem csak az online marketinget tudatosan végző honlapok szerepelnek, hanem minden olyan weboldal amelyet a random kiválasztott kulcsszavakra a Google indexelt. Ezeket pedig tudatos munkával korántsem olyan nehéz legyőzni!
Nem jelenti tehát a fenti kutatás azt, hogy a SEO munkálatok megkezdése után több év szükséges ahhoz, hogy az optimalizált kulcsszavakra a Google első találati oldalán szerepeljen oldalad. Legalábbis nem minden kulcsszó esetében – de tény, hogy az igen erős, magas keresési arányú kulcsszavaknál több időre kell számítanod még akkor is, ha a legjobb SEO csapat áll mögötted.
Azt azonban mindenképp figyelembe kell venned, hogy egy-egy közepes vagy épp alacsony keresési aránnyal rendelkező kulcsszó esetében is kalkulálni kell 2-6 hónapra, míg a rangsorolásban előrébb kerülsz – és az első 10-be való bejutás itt is szaktudást és rendszeres optimalizálást feltételez.