Az újításra részben az európai felhasználók adatkezelését érintő törvények (GDRP), részben pedig a többkészülékes felhasználási szokások elterjedése miatt volt szükség.
Szóval mik a legfontosabb különbségek a két eszköz között, és mire számíthatnak azok, akik hozzászokta a Universal Analytics használatához?
Eseményalapú működés
A Google Analytics 4 nem a munkamenetek és az oldalmegtekintések alapján gyűjti az adatokat, hanem úgynevezett eseményeket és paramétereket használ a teljesítmény méréséhez. Minden webhelyen és alkalmazásban végzett tevékenység egy-egy eseménynek számít az új rendszerben, amelyek részletesebb és pontosabb adatokat kínálnak majd a felhasználók böngészési szokásairól.
Egy oldalmegtekintés például egy esemény, tehát amikor egy felhasználó ellátogat webhelyed egyik oldalára, akkor a GA4 egy új eseményként könyveli majd el azt.
Ez egyszerre előny és hátrány is, ugyanis habár az új módszer pontosabb adatokat kínál majd, az adatmodell átalakítása miatt az eddig gyűjtött adatok nem lesznek elérhetők az új Analytics-felületen.
A Google Analytics 4 előnyei:
Statisztikák és gépi tanulás
A Google Analtics 4 korszerű statisztikákat és gépi tanulást alkalmaz a különböző események mérésére:
• Automatikus statisztikák: Ezeket a Google algoritmusa hozza létre, és az eszköz figyelmeztet, ha szokatlan adatváltozásokra vagy trendekre figyel fel.
• Egyéni statisztikák: Beállíthatod, hogy melyek a számodra legfontosabb események, és a Google figyelmeztet majd, ha ezek statisztikáiban valamilyen váratlan változás történik.
A gépi tanulás folyamatos fejlődésének köszönhetően ez a technológia valószínűleg egyre hasznosabbá válik majd a jövőben.
Jelentések és analitikai eszközök
A Google Analytics 4 egyik legnagyobb előnye az új jelentések és elemzési eszközök kínálata. Ha ismered és használod a Google Data Studio eszközt, akkor ezek biztosan tetszeni fognak.
A Google könnyedén használható jelentési sablonokat készített a felhasználók számára, amelyek néhány kattintással beállíthatók, és máris segítenek a legfontosabb adatok követésében. Létrehozhatók teljesen új jelentések, illetve személyre szabhatók a felkínált sablonok is.
A Google Analytics 4 hátrányai:
Elvesznek a régi adatok
A Google Analytics 4 legnagyobb hátránya, hogy minden webhelyhez új tulajdont kell létrehozni benne. A GA4-ben nem lesznek elérhetők a Universal Analyticsben összegyűjtött adatok – egyszerűen nincs lehetőség azok átvitelére.
Érdemes tehát minél előbb beállítani a Google Analytics 4 tulajdonokat, mert csak a létrehozásuk pillanatától kezdik majd el gyűjteni az új adatokat.
Megváltozik a konverziók követése
A konverziók másképpen működnek majd a GA4 felületén. A „célok”, mostantól „események”, és nem URL-ek alapján méri őket az eszköz. Ez azt jelenti, hogy minden olyan eseményt, amit konverzióként szeretnél követni külön meg kell jelölnöd az új Analyticsben.
Ez persze megkönnyíti az egyszerűbb konverziók (pl. letöltések, kattintások stb.) mérését, azonban az összetettebb konverziók (pl. hívások, vásárlások) méréséhez a Google Tag Managert kell majd használni. Ez mélyebb technikai tudást igényel majd, és sok webhelynek (főleg az online áruházaknak, ahol a vásárlások fontos konverziók) külső segítségre lehet szüksége a megfelelő események követéséhez.