Akárcsak egy házat, úgy egy webhelyet sem szabad egy stabil szerkezet vagy váz nélkül felépíteni. Mi több, a váz állapota folyamatos ellenőrzést igényel majd, hogy időben felfedezhesd az esetleges szerkezeti problémákat.
A webhely felépítésének optimalizálásával megkönnyítheted a keresőmotorok számára, hogy rátaláljanak tartalmaidra és indexeljék azokat. Egy helyesen felállított webhelyszerkezet továbbá a linkértéket is segít átadni az összekapcsolt oldalak között, illetve megkönnyíti a navigációt a látogatók számára. Az alábbiakban ehhez olvashatsz néhány hasznos tanácsot!
Elemezd a feltérképezési keretet
A feltérképezési keret azon URL-ek számára utal, amelyeket a Google (vagy bármelyik keresőmotor) robotja képes és hajlandó feltérképezni webhelyeden.
Minden webhelynek saját feltérképezési kerete van. Ez a keret többek között a webhely méretétől, illetve az új tartalmak feltöltésének gyakoriságától függ. Elemzésével tehát néhány hasznos információhoz juthatsz, amelyek segítenek tájékozottabb döntéseket hoznod az optimalizálást illetően.
A feltérképezési keret elemzésével a következőkre szerezhetsz rálátást:
• Hogyan térképezi fel a Google webhelyedet: Ha megállapítod, hogy a Gooblebot, mint kliens látogatott el webhelyedre, akkor követheted annak útvonalát az oldalakon keresztül és megnézheted, hogy milyen URL-eket járt be a látogatása során.
• Mennyire gyors a webhelyed: Webhelyed sebességét többféle eszközzel is ellenőrizheted, a naplófájl ellenőrzésével azonban kiderítheted, hogy mennyi idejébe telik egy robotnak letölteni egy-egy anyagot webhelyedről.
• Indexelési problémák: A naplófájlok ellenőrzésével kiderítheted, hogy mely oldalak okoznak problémákat a robotok számára (például amelyeket nem képesek teljesen betölteni).
• Milyen sűrűn térképezi fel webhelyedet egy robot: A feltérképezés sűrűsége alapján megállapítható, hogy vannak-e olyan URL-ek webhelyeden, amelyeket egy keresőrobot nem térképez fel, pedig szeretnéd (vagy épp fordítva).
• Feltérképezési problémák: Megtudhatod, hogy találkozik-e 404-es hibákkal vagy átirányítási láncokkal a robot a látogatása során.
A feltérképezési keret elemzéséhez többféle hasznos eszközt is igénybe vehetsz, de már az Excel vagy a Google Táblázatok is sokat segíthet a naplófájlok értelmezésében.
Az feltérképezési keret elemzésének lépései a következők:
1. Gyűjtsd össze a naplófájlokat – lehetőleg legalább egy hónapra visszamenőleg.
2. Keresd meg a hibás URL-eket.
3. Állapítsd meg, hogy mely robotok webhelyed mely részeit térképezik fel.
4. Vizsgáld meg az adatokat napra, hétre és hónapra lebontva, és figyeld meg az esetlegesen ismétlődő mintákat, amelyek hasznosak lehetnek az elemzéshez.
5. Nézd meg, hogy a robotok a paraméterekkel kiegészített URL-eket is feltérképezik-e, hiszen ezzel általában csak pazarolják a keretet.
6. Vesd össze a webhelyadatokat a feltérképezési adatokkal, és nézd meg, hogy kihagynak-e fontosabb URL-eket a robotok látogatásaik során.
Az így szerzett tudás birtokában egy sokkal észszerűbb SEO feladatlistát állíthatsz fel magadnak. Érdemes az alapján megállapítani a feladatok prioritását, hogy melyeknek lenne a legnagyobb hatása a teljesítményre, illetve, hogy mennyi erőforrást és befektetett időt igényelnének.
Végezz technikai SEO-t a tartalom fellendítéséért
Egy technikai elemzés sokat elárulhat arról, hogy mennyire is működik jól webhelyed, és hogy milyen javításokkal vonzhatnál még több forgalmat rá.
A rendszeres auditok segítenek nyomon követni, hogy mi is történik webhelyeden. Ebben például sokat segíthet a Google Search Console, amivel többek között az alapvető webes vitals-mutatókat és a schema problémákat is nyomon követheted az általad kezelt domaineken. E mellett persze többféle fizetős eszközt is bevethetsz a technikai szempontok ellenőrzésére.
A találati oldalak ellenőrzésével egy általános képet kaphatsz az általad megcélzott kulcsszavak helyzetéről. A mellett, hogy megnézheted, milyen találati elemek jelennek meg az adott keresésre, egy találati oldal azt is megmutatja, hogy hogyan rangsorolsz a versenytársaidhoz képest. Ne felejts el privát böngészést/inkognitó módot használni ehhez.
Nézd meg, hogy a jól rangsoroló versenytársak milyen forráskódot használnak tartalmaik mögött, és meríts ebből ihletet saját schema jelöléseidhez. Mindemellett nézd meg, hogy milyen tartalmakat és felhasználói élményt biztosítanak látogatóiknak.
Korábbi tartalmaid frissítése szintén javíthat rangsorolásodon. Fordíts fokozott figyelmet a címekre és az oldalak hajtás feletti részére. A schema jelölések használatával tartalmaidnak több esélye lesz megjelenni bővített találatokként, ami szintén láthatóbbá teszi majd őket a találati oldalakon.
Ha a technikai optimalizálásról van szó, akkor muszáj megemlítenünk a webhely sebességét is, főleg az ipari átlag kontextusában. Ne csak azt ellenőrizd, hogy webhelyed oldalai mennyire gyorsak önmagukban, hanem azt is, hogy hogyan teljesítenek versenytársaidhoz képest.
Az sem mindegy, hogy webhelyed oldalai hogyan jelennek meg a betöltődéskor, hiszen ez komoly hatással van a felhasználói élményre és arra, hogy mit látnak a feltérképező robotok. ha például van egy felugró ablak vagy más elem, ami eltakarja a hajtás feletti részt, akkor az problémát jelenthet.