Egészen mostanáig.
2021 október 28-án Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója és tulajdonosa bejelentette, hogy a világ legnagyobb közösségi hálózata nevet változtatott – ez az új név a Meta.
Miért változtatta meg a nevét a Facebook?
Mark Zuckerberg azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megmutassa az embereknek, mi mindenre lehet képes a közösségi média. Az új név a Facebook megújulását is jelképzei.
A Facebook képeken videókon és szöveges tartalmakon keresztül kötötte össze az embereket. A Meta egy egészen új dimenziót nyit majd meg a felhasználók számára, ezzel új élményeket kínálva nekik.
A „meta” a „metaverse” (azaz „metaverzum”) szóból származik, és a Facebook esetében egy immerzív háromdimenziós környezetre utal, ahol az emberek egy virtuális térben kommunikálhatnak, és oszthatnak meg tartalmakat egymással.
Zuckerberg a következőképpen ismertette elképzeléseit:
„A metaverzum meghatározó tulajdonsága a jelenlét érzete lesz – mintha ott lennél egy másik személlyel vagy egy másik helyen. A közösségi technológia legfőbb álma ténylegesen azt érezni, hogy ott lehetsz a másik személlyel. Ezért koncentrálunk ennek a kiépítésére.
A metaverzumban szinte bármit megtehetsz majd, amit szeretnél. Összejöhetsz a barátaiddal és a családtagjaiddal, dolgozhatsz, tanulhatsz, játszhatsz, vásárolhatsz, alkothatsz – és más élményeknek is részese lehetsz, amik nem férnek bele a számítógépekről vagy telefonokról ma alkotott elképzeléseinkbe.”
Az alapító-tulajdonos ez után egy olyan felhasználási esetet ismertetett, amit a technológiával elképzelhetetlennek tűnhet. Zuckerberg metaverzumába VR (virtuális valóság) sisakokkal jelentkezhetünk majd be és hologramokként találkozhatunk egymással. A metaverzumban megalkotott virtuális világ az elképzelések szerint a valóságra hasonlít majd.
A munkatársak például bejelentkezhetnek majd a metaverzumba és összeülhetnek egy megbeszélésre. A résztvevők úgy érezhetik majd, mintha a többiek társaságában lennének, még akkor is, ha más országokban vannak.
Egy másik lehetőség lesz például látni kedvenc fellépődet egy barátoddal a nélkül, hogy egy másik országba kellene átutaznotok ehhez. Zuckerberg saját szavaival:
„Ebben a jövőben képes leszel utazás nélkül azonnal elterepoltálni hologramként az irodába, egy koncertre a barátokkal, vagy szüleid nappalijába, hogy megtudd, mik az újdonságok. Ez több lehetőséget kínál majd, bárhol is élsz. Több időt tölthetsz majd azzal, ami igazán számít, csökkentve ezzel a forgalomban töltött idődet és szénlábnyomodat is.”
Az alapító-tulajdonos meggyőződése, hogy ezek a virtuális megoldások elég élvezhetők lesznek ahhoz, hogy helyettesítsék a valódi élményeket. Azonban ez nem jelenti azt, hogy nincs többé Facebook.
Milyen jövő áll a Facebook, azaz a Meta előtt?
Innentől kezdve a Facebook alkalmazások csoportját továbbra fejleszteni fogják, csak épp a cég egy külön osztályát alkotja majd.
A meglévő platformok (Facebook, Instagram stb.) másodlagos prioritást élveznek majd a metaverzummal szemben. Zuckerberg így magyarázott:
„Mostantól kezdve metaverzum-elsők leszünk, nem Facebook-elsők. Ez azt jelenti, hogy idővel nem lesz szükséged Facebook fiókra, hogy használhasd a többi szolgáltatásunkat. Ahogyan új márkánk egyre több termékünkben jelenik meg, remélem, hogy az emberek a világ körül megismerik majd a Meta márkát és a jövőt, ami mellett kiállunk.”
Nem kell tehát attól tartani (legalább is egyelőre), hogy a Facebook, mint különálló termék a közeljövőben megszűnne létezni. Megnyugodhatnak tehát a márkák és marketingesek tehát, akik mindeddig a Facebookra támaszkodtak marketingtevékenységeikhez.
Zuckerberg magyarázata szerint a Facebook és a kapcsolódó szolgáltatások (Instagram, WhatsApp) továbbra is különálló alkalmazásokként lesznek használhatók.