Hogyan is működik a Facebook hirdetési rendszere?
Miközben az emberek a Facebookon töltik idejüket, ez a tömeges emberi közösséget megteremtő felület információkat gyűjt rólunk, barátainkról és ezeket rendszerezhető adatokká konvertálja.
Megvalósult minden marketinges álma: egy homogén közösségből, demográfiai, érdeklődési stb. adatok alapján pontosan bemérhető célcsoport hozható létre. Nincs többé vaktában lövöldözés, pontosan leszűkíthető azok köre, akiket érdekelhet
termékünk, vagy szolgáltatásunk.
Pont ezért gondolják sokan azt, hogy:
1. Kifogás: „A Facebookon hirdetni túl drága!”
Nem sajnáljuk a pénzt akkor, amikor weboldalunk arculattervezéséről, vagy SEO-otpimalizálásáról van szó-, de hirtelen szűkmarkúak leszünk, ha valaki hirdetésre buzdít.
„Túl drága, és biztos nem hatékony…”
Mérted már egyáltalán a hirdetéseid hatékonyságát, azaz a ROI-t? A ROI (Return on Investment) segítségével ki tudjuk számolni egy hirdetési kampány megtérülését. Az eladásokból származó nyereségből kivonjuk a hirdetési költséget, majd az eredményt elosztjuk a teljes hirdetési költséggel.
(nyereség-költség)/költség
Például: vásárolsz a Facebookon 150 000 Ft-nak megfelelő USD költségkerettel megjelenést. Ennek eredményeként a havi zárásnál az előző hónaphoz képest 100 termékkel többet adsz el. Termékenként 250 Ft-os nyereséggel számolva ez 25 000 Ft.
Tehát: Az eladásokból származó teljes nyereség így 25 000 Ft (100 termék x 250 Ft). A 25 000 Ft nyereségből 15 000 Ft hirdetési költséget kivonva marad 10 000 Ft.
Ez a 10 000 Ft-os összeg a 15 000 Ft-os hirdetési befektetés által generált nyereség.
10 000/ 15 000 = ROI
A ROI így 0,66, azaz a megtérülés a befektetés százalékarányában kifejezve (0,66 x 100) = 66%
Egy átlagos poszt megírása mennyi idődet veszi el? Napi 3-4 órát?
Hány megrendelőd származik ezekből a posztokból? 10? Mekkora órabérért dolgozol?
Tegyük fel óránként 5000 Ft az órabéred, tehát ez egy 4 órás poszt írás esetén 20 000 Ft. 10 megrendelőd lett belőle azon a héten, vagyis egy ügyfélre 2000 Ft-ot költöttél. Ez azért elég magas költség, nem beszélve az időkiesésről.
Nem minden arany, ami fénylik, azaz nem minden ingyenes, ami annak látszik.
Mit szólnál, ha posztjaid írása közben is lennének megrendeléseid? A megoldás egyszerű: elindítasz egy kampányt a Facebookon, amit már napi 2-5 dolláros költségkerettel megtehetsz. Ez körülbelül havi 60-150 dollár közötti hirdetési költséget fog neked generálni, de ez még mindig kevesebb, mint amit az „ingyenes” posztok írására fordítasz, havi szinten.
Persze ebből a költségkeretből nem fogod megváltani a világot, de figyeld a visszajelzéseket, és gyűjts tapasztalatokat!
2. Kifogás: „Hasznos a hirdetés, de az én üzletem esetében nem fog működni!”
Miért nem fog működni?
- Mert csak B2C cégek hirdetnek a Facebook-on.
- A Facebook hirdetések csak a márkatudatosság növelésére, és like gyűjtésre használhatók.
- Az én termékem csak egy szűk réteget érdekel….
És még sorolhatnám…
A Facebookban az a csodálatos hogy igazi hús-vér emberek vannak a virtuális személyiségek mögött, akik tényleges keresletet generálnak. Természetesen előfordulnak „fake” felhasználók, de ők elenyésző részét képezik a 1,65 milliárd-os közösségnek.
1,65 milliárd ember- különböző érdeklődési körrel- óriási potenciált rejt magában vállalkozásod számára, amit ügyesen használva megtöbbszörözheted nyereségedet. Hidd el, működni fog.
3. Kifogás: „Kiváló minőségű képekre van szükség a hirdetésekben.”
Természetesen szükség van a hirdetésekben képekre, amik vizuálisan megnyerőek, és megragadják a figyelmet. Az is fontos, hogy az tükrözze céged tevékenységét, de ez sem mindig célravezető. Néha kockáztatnunk kell, és a nagyobb elérés érdekében szokatlan esetleg a témához nem illő képeket kell választanunk.
Ki kell emelkedni a tömegből: és ebben segítségedre lehet a humor alkalmazása a szövegezésben, vagy meglepő grafikai elemek használata.
Ha nem tudsz profi fotóst, és tervezőt megfizetni próbáld ki a Canva alkalmazást, melynek segítségével hihetetlen képeket tudsz szerkeszteni Facebook hirdetésedhez.
Fontos! Válassz ki két-három képet, teszteld őket, és amelyik pozitív ROI-t eredményez, azt használd hosszútávon!
4. Kifogás: „A Facebook hirdetések zavarják a felhasználókat, és ellenérzéseket váltanak ki belőlük.”
Emlékszel arra az időre, amikor felugró bannerek tolakodtak az arcodba, egy-egy honlap megnyitásakor?
Nos, ennek a sokáig divatos hirdetési trendnek az ideje lejárt. Kutatások bebizonyították, hogy ezek az erőszakos reklámok, nem hogy növelték volna az eladásokat- inkább hanyatló tendenciát indítottak el. Az emberek elfordultak az ily módon hirdető cégektől.
A Facebook bevételei a felhasználóktól származnak, tehát az az érdeke, hogy minél több embert vonjon be a felületre, és ott is tartsa őket. A megfelelően célzott hirdetési kampány során, az elért emberek érdeklődési körüknek megfelelő ajánlásként fogják fel a reklámot, nem pedig olyan erőszakos nyomulásnak-ami eladni akar nekik valamit, amire nincs is szükségük.
Egyszer-egyszer előfordulhat, hogy egy zavaró spam, vagy hirdetés megjelenik-, de el is tűnnek, ha nem generálnak elegendő megtekintést. A rendszer azokat a megjelenéseket preferálja, amelyek elég érdeklődésre tarthatnak számot a kattintások által.
Gyerünk, hagyd magad mögött a kifogásaidat, és nyiss a Facebook felé, hogy te is azokhoz a sikeres vállalkozókhoz tartozz, akik ezzel az online közösségi hatalommal rendelkező felülettel fellendítették üzletüket!