A Facebook már hosszú évek óta az első számú közösségi hálózat, amely mára már több mint kétmilliárd aktív felhasználót szolgál ki minden egyes hónapban. A folyamatosan fejlesztett platform nem csak az egyszerű felhasználók, hanem a Facebookot hirdetésre használó marketingesek körében is a hétköznapok szerves részévé vált.
Amikor 2012-ben egy nagy, nemzetközi szépségipari cég tenderén vettem részt a Marketing Professzorok Kft. képviseletében, azt kérték tőlünk, csak Facebook oldalakkal számoljunk, a brandeknek ők már nem akarnak weboldalakat. Hiába magyaráztam, hogy a Facebook nem a cég tulajdona, míg egy weboldal mindig is az marad, az aktuális divatnak, a közösségi média marketing őrületnek hódolva nem voltak hajlandóak lemondani erről a tervükről, így szakmaiatlanság miatt nem voltunk hajlandóak indulni a tenderen. Ma, 2018-ban már egy jól keresőoptimalizált, értett, ismert weboldaluk lenne, nagy látogatottsággal. Helyette szinte nulla elérésű, értéktelen Facebook oldalaik vannak. A Facebook folyamatosan csökkentette az eléréseket, ahogy az egyetemi hálózatot kiépítő fiatal srácból, Mark Zuckerbergből egy harácsoló, a felhasználókból, a cégekből minden fillért kihúzó milliárdos lett.
Az utóbbi időben mind a felhasználóknak, mind a Facebookon hirdető cégeknek is meggyűlt a bajuk a közösségi hálók királyával. Ez egy nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentésből látható – a statisztikák arra engednek következtetni, hogy a felhasználók átlagosan 24%-kal kevesebb időt töltenek a Facebookon, mint korábban. Ez egy cseppet sem elhanyagolható esés – inkább már zuhanásnak nevezhető. De mit is várhatnánk, ha a tartalomkészítőktől, az oldalak vezetőitől el kell búcsúzzunk, hiszen nem éri meg nekik a tartalomgyártás a Facebookon, mert folyamatosan csökkenti elérésüket az algoritmus? A Facebook magán jellegű felhasználói is hozzászoktak az érdekes tartalmakhoz, színes hírekhez. A felhasználói összetétel az idősebb korosztály felé tolódik el, hiszen őket érdekli leginkább a szomszéd thaiföldi utazása és azok az unalmassá vált sablonos tartalmak, melyeket most a Facebook ránk erőltet.
A közösségi média függőivé váltunk
Pedig sokak számára a mindennapok elmaradhatatlan részévé vált a közösségi média használata, legyen szó akár tartalmak nézegetéséről, megosztásáról, vagy csak beszélgetésekben való részvételről a kommentszekciókban. Mindig van valami új őrület, ami az embereket újra és újra a közösségi platformokhoz vonzza, akárcsak egy digitális mágnes.
Ez nem véletlen.
A közösségi média szándékosan úgy van kialakítva, hogy függőséget okozzon az emberekben. Mindezt olyan apróságokkal próbálja elérni (sikeresen), mint a különböző tevékenységekről küldött értesítésekkel. Egyre több értesítés, egyre több irányított forgalom szükséges a rendszer életben tartásához. Hol vannak már azok a szép idők, amikor egy bajba jutottnak pillanatok alatt összeszedtük a hiányzó, különleges vércsoporthoz tartozó vért az átömlesztéshez.
De mi a helyzet azokkal, akik számára a közösségi média a munkát jelenti?
Itt válik súlyosabbá a történet. Egy egyszerű felhasználó megengedheti magának, hogy egy-két napig ne nézzen rá közösségi fiókjára – attól még nem dől össze a világ. Azonban ha az ember a közösségi médián végzi munkája egy részét, akkor már sokkal fontosabbá válik, hogy az mennyire szolgálja ki a digitális szükségleteit a függőséget okozó manipulatív trükkök helyett.
A Facebook talán a legnagyobb „ludas” minden ilyen hálózat közül. A platform már évek óta szándékosan visszafogja azon hirdetők organikus eléréseit, akik nem hajlandók pénzt fizetni a nyilvánosságért. A legnagyobb probléma az, hogy mindez unfair előnybe helyezi azokat, akik többet hajlandóak fizetni az elérésekért.
Számtalan tisztességes Facebook oldal került a háttérbe csak ezért – mert a Facebook több pénzt akar kisajtolni az oldaltulajdonosokból. Aki nem fizet, az az egykori organikus elérései töredékére számíthat csupán.
A legtöbb felhasználó pedig észre sem vette, hogy szeretett közösségi platformjukból hirdetési platform lett.
Nincs mentség
Más keresőrendszerek stratégiáját elnézve a Facebooknak nincs mentsége erre a viselkedésre.
Példának okáért ott van a Google. Mindenki tudja, hogy a Google is fizetett hirdetéseket jelenít meg a keresőtalálati oldalain, azonban a webhelyeknek keresőoptimalizáláson keresztül esélyük van príma organikus eléréseket szerezniük. A Google nem kényszeríti a webhelyeket arra, hogy fizessenek a láthatóságukért. A fizetett hirdetések kiemelt pozícióban jelennek meg, de az organikus találatok rangsorolása nem befolyásolható pénzzel.
A Twitter már közelebb áll a Facebook stratégiájához, de még ők sem lökték annyira a háttérbe az organikus bejegyzéseket, mint a „közösségi platformok királya”.
Mit hoz a jövő?
Jó kérdés. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Facebookon egyre nehezebb érvényesülni, ha az ember nem szeretne komoly pénzeket beleölni a hirdetésekbe. A hatékony, nagyon kreatív posztolás még hozza az eredményeket, de ki tudja meddig? Több, mint 2 millió Facebook rajongót gyűjtöttünk össze oldalainkon, melyek érdekes hírekkel teli újságokat is kiszolgálnak, mint pl. az Agrároldal.hu, a Vitorlazas. hu vagy a Magyarorszagom.hu. Nem like oldalak, nem álhírekkel vannak tele. Sokan szeretik, olvassák őket. Bár a keresőoptimalizálásnak, a hírlevél adatbázisnak köszönhetően a Facebookon kívül is sok embert elérnek, mégis érzékeny veszteség lesz számukra a közösségi média megszűnése, ha egyszer ide jutunk. A 24%-os zuhanás szintén aggasztó, azonban fontos megjegyezni, hogy sokan már lassan egy egész évtizede használják a Facebookot, és eszük ágában sincs teljesen „átköltözni” egy másik platformra.
Nem is kell ezt tenniük – hiszen az emberek egyszerre több közösségi hálózaton is jelen lehetnek, a legtöbb más és más lehetőségeket és funkciókat biztosít számukra.
Pontosan ez az, amit a marketingeseknek is meg kell érteniük – nem a Facebook a világ közepe. Minél több platformon vagy naprakész tartalmaiddal, annál könnyebben érheted majd el közönségedet ott, ahol a legszívesebben töltik a digitális közösségi idejüket – legyen az az Instagram, a Snapchat, a LinkedIn, vagy bármi más. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a keresőoptimalizált weboldal még mindig az online marketing alapja és csúcsa is egyben.
Ha szeretnél egy, a Facebookon is túlmutató online marketing stratégiát, kattints ide!