Habár az újságírók többsége manapság az interneten néz utána a sajtóközleményeknek, egy részük továbbra is más forrásokból értesül a hírekről – ezért is fontos mind hagyományos, mind pedig modern, digitális PR módszereket alkalmazni.
A közösségi médiák és blogok megjelenésével elterjedtek az online influencerek is, akik óriási népszerűségre tettek szert az ügyfelei köreiben, és így az online egészségügyi marketing fontos részeivé váltak. Persze, annak is van még értéke, ha egy márkát a helyi újságban is megemlítenek, de ez messze elmarad azoktól a sikerektől, amiket egy, a tömegeket megcélzó kampánnyal lehet elérni.
Kétrészes útmutatónkban különféle bevált PR taktikákat mutatunk be, amelyeknek kifejezetten egészségügyi marketingcsapatok és felsővezetők veszik majd hasznát. Kezdjük is.
1. Tűzd ki PR céljaidat
Mielőtt bármibe belekezdenél, először is ki kell tűznöd PR stratégiád célját. Ez diktálja majd a kampány további részleteit, és ez alapján tudod majd nyomon követni, hogy jó úton haladsz-e kampányoddal. A PR többféle céllal alkalmazható, például az értékesítések fellendítésére, a márkaismertség megerősítésére, vagy szélesebb közönségek elérésére.
A célok kitűzésében sokat segít a SMART módszer. Ennek lényege, hogy az alábbi szempontok alapján választod ki kampányaid céljait:
- Specific – Specifikusak, azaz konkrétak: Pontosan mit szeretnél elérni?
- Measurable – Mérhetők: Számszerűsíthető valahogy ez a cél?
- Achievable – Elérhetők: Realisztikusan elérhető ez a cél?
- Relevant – Relevánsak: Érdemlegesen segíti márkádat a cél elérése?
- Time-based – Időhöz kötöttek: Mennyi idő alatt próbálod meg elérni a célt?
Tegyük fel például, hogy PR kampányod célja értékesítéseid 5%-os fellendítése a következő 3 hónapban. Függetlenül attól, hogy cégen belül szeretnéd intézni a PR-t, vagy kiszervezed azt egy ügynökségnek, tudnod kell, hogy konkrétan mit szeretnél elérni vele.
Ez után ki kell választanod a legfőbb teljesítménymutatókat (KPI-ket), amik segítenek nyomon követni PR kampányod előrehaladását. Ezek természetesen a céltól függenek majd.
Ha a KPI-k is megvannak, ki kell találnod, hogy mit fogsz bejelenteni, és hogy kiket érdekelhet majd közleményed. Ha legelső egészségügyi PR kampányodra készülsz, akkor minden bizonnyal nem kerülsz majd a legnevesebb egészségügyi lapok borítójára (nem lehetetlen, de nem is valószínű). Tudnod kell, hogy mely médiaorgánumokat célozd meg kampányoddal, hacsak nem egy világmegváltó bejelentésed van, amire mindenki kíváncsi lesz.
2. Készíts érdekes tartalmakat
A tartalom az online marketing és a PR egyik alappillére. Az online világ az alapján alkot majd képet márkádról, hogy milyen tartalmakat publikálsz az interneten. Fontos tehát, hogy hasznos, értékes információkat biztosíts közönséged számára, ami tényleg segít majd nekik.
Gondolj csak bele – jelenleg egy PR útmutatót olvasol egy online marketing ügynökség webhelyén. Ha hasznosnak véled, amit itt találsz, akkor jó eséllyel felkeresel majd bennünket, hogy még több segítséget nyújthassunk ezen a területen. Ez a tartalmak hatalma – bizonyíthatod velük szakmai jártasságodat.
A tartalom nem olyasmi, amit az ember csak úgy összedob, és elvárja, hogy az emberek rögtön elismerjék és megszeressék azt. A cél az, hogy beleássa magát az emberek emlékezetébe. A fogyasztók túlnyomó többsége szívesebben ismerkedik meg egy márkával egy cikkből, mint reklámokon keresztül.
Tegyük fel például, hogy egészségügyi céged egy vérnyomásmérőt gyárt és forgalmaz. Egy nagyszerű tartalom lehet például egy olyan informatív cikk, ami a magas és alacsony vérnyomás veszélyeit magyarázza el az átlagos vásárló nyelvén.
Fontos azonban észben tartani, hogy az informatív tartalmak nem szabad, hogy az értékesítésről szóljanak. Ha egy cikk tájékoztató jelleggel indul, de félúton reklámmá alakul át, akkor a legtöbben azonnal elkattintanak majd róla. A tartalmak elsődleges célja az ügyfelek szolgálata kell legyen, nem pedig a nyereség.
A minőségi tartalmakat az emberek előszeretettel osztják majd meg másokkal (barátok, családtagok, kollégák stb.) akik ugyan úgy továbbadják majd azokat a saját köreikben. Minél jobban megragadja egy bizonyos olvasó figyelmét egy tartalom, annál valószínűbb, hogy a média is felkapja majd, és más cégek és webhelyek is felfigyelnek rá.
Mik lehetnek sikeres egészségügyi PR tartalmak?
Az egyik legjobb egészségügyi PR módszer olyan útmutatókat írni, amelyek szorosan kapcsolódnak ideális ügyfeleid érdeklődési köreihez. Kínálj tippeket, tanácsokat különféle problémák megoldására vagy elkerülésére – olyan problémákra kell gondolni persze, amikkel ügyfeleid szembe találhatják magukat.
Egy másik jó taktika interjúkat készíteni más egészségügyi szakértőkkel. Nézz utána, hogy követőid milyen releváns szakembereket követnek, és keresd fel őket egy kölcsönösen előnyös interjúért.
Szintén népszerű egészségügyi PR tartalmak az infografikák is. Ezeket a tartalmakat előszeretettel osztják meg mások saját blogjaikon és egyéb felületeken, így könnyedén terjesztheted velük márkád hírnevét. Minél látványosabbak és hasznosabbak ezek az ábrák, annál jobb.
3. Válassz egészségügyi PR csatornát márkád számára
A következő lépés kiválasztani, hogy hol szeretnél megjelenni. Ehhez is több opció áll a rendelkezésedre.
Hagyományos PR
Amikor a hagyományos PR-ról esik szó, a legtöbben az újságokra, a televízióra, a rádióra és a hirdetőtáblákra gondolnak. A hagyományos PR körökben mozgók általában számos ilyen jellegű kapcsolattal rendelkeznek.
A hagyományos PR nagyon hatékony lehet a márkaismertség fellendítésére, azonban a sikerek nyomon követése sokkal nehezebb, mint a digitális alternatívák használatakor. Például amikor kiadsz egy TV reklámot, akkor csak egy átlagos nézettségi számot kapsz majd, ami nem túl hasznos. Nem tudhatod pontosan, hogy hány ember látta a reklámodat, vagy, hogy kik értesültek rólad rádióból, és így tovább.
A hagyományos PR egy türelemjáték. Ha brosúrákat szeretnél csináltatni, vagy egy hirdetőtáblát tervezel kibérelni, akkor időbe telik ezeket megtervezni, leszerződni, kivitelezni, és így tovább. Azzal is jó tisztában lenni, hogy egy adott lap milyen témákkal foglalkozik majd az adott hónapban, és hogy mikor jelenik meg az új szám.
A hagyományos PR taktikák stratégiád fontos részeit képezhetik, még a mai digitális világban is. Ez különösen az olyan közönségek miatt igaz, akik idejük nagy részét nem az internet előtt töltik.
Megjelenés ipari publikációkban
Egészségügyi szakemberként vagy márkaként mindenképpen előnyös, ha olyan lapokban is megjelensz, amelyek szakterületeddel foglalkoznak.
Meglehet, hogy a „hétköznapi” emberek nem sűrűn olvassák ezeket a kiadványokat, azonban nagyszerű csatornákat biztosítanak számodra, hogy szakmaibb nyelven fogalmazhasd meg tartalmaidat, egy igazán érdeklődő közönség számára.
Sőt, saját szakterületed több témakört is lefedhet. Ha például céged egészségügyi alkalmazások fejlesztésével foglalkozik, akkor mindjárt okod van megjelenni egészségügyi és technológiai lapokban is.
A legegyszerűbben a Google-on kereshetsz magadnak ilyen szakami lapokat. A legtöbbről rögtön név alapján megállapíthatod, hogy pontosan mivel is foglalkozik. Ne feledkezz meg a nemzetközi lapok magyar kiadványairól sem.
Olvasd el további tippjeinket, trükkjeinket az alábbi linken a cikk folytatásában: Egészségügyi PR taktikák, amiket minden marketingesnek ismernie kell – II. rész