1. A helyi SEO kiegyenlíti az on-page és off-page optimalizálást
A helyi SEO egy olyan egészségügyi marketingtrend, amely sokat változott az elmúlt három év során.
Ez egy különösen fontos pont a helyi pácienseket kiszolgáló praxisok számára, hiszen ez teszi fellelhetőbbé őket a különböző betegségek és kezelések kulcsszavaira, illetve vonzza a legtöbb organikus forgalmat webhelyükre.
A helyi egészségügyi SEO-t több tényező is befolyásolja 2023-ban.
A fő egészségügyi SEO trendek a több helyen is jelenlévő praxisok számára a helyszín oldalak és a Google Cégprofil adatlapok. Ezen eszközök együttes használatával jelenhetsz meg a legelőkelőbb pozíciókban a „közelemben” jellegű keresésekre.
Biztosan te is kerestél már közeli éttermeket vagy szolgáltatókat a Google-on. Ha beírod, hogy „COOP”, akkor a keresőmotor a tartózkodási helyedhez legközelebb eső üzleteket jeleníti majd meg. Ha egy cégnek helyszínekhez létrehozott oldalai is vannak, akkor azok is feltűnhetnek a top találatok között.
Hasonló stratégiára lesz szükségük azoknak a praxisoknak is, amelyek három vagy több helyszínen vannak jelen.
Nem rangsorolhatsz minden kezelésről vagy betegségről szóló oldaladon öt különböző helyszínre csak azzal, hogy beírod a települések nevét a title címkébe.
Helyi oldalaiddal és Google Cégprofil adatlapjaiddal azonban megjelenhetsz a „közelemben” jellegű keresésekre.
Ritkábban használt helyi egészségügyi SEO trend az orvosoknak létrehozott adatlapok. A legtöbb praxis az orvosok és a praxis nevére optimalizálják ezeket az oldalakat webhelyükön, amikkel jól is rangsorolhatnak ezekre a kifejezésekre.
Jobb eredményeket érhetsz el azonban, ha a szakorvosok specialitására élezed ki adatlapjaikat. Egy fogorvos például szakosodhat fogszabályozásra, vagy dolgozhat a rendelőben szájsebész is, és így tovább. Az oldalt tehát a „legjobb szájsebész Egerben” kifejezésre is lehet optimalizálni.
2. Fontosabbá váltak a tartalmak az országos SEO-ban
Ha egy országosan működő egészségügyi céget képviselsz, akkor a tartalom lesz az egyik legfontosabb egészségügyi marketingtrend számodra.
Nézz csak rá az ipar COVID során felemelkedett képviselőire, és látni fogod, hogy egy nagyon hatékony oktató jellegű blog stratégiát építettek ki maguknak.
Ha országos szinten szeretnél jó rangsorolást elérni, akkor neked is ilyen informatív tartalmakat kell kínálnod célközönségednek.
Ez két fő feladatot foglal magába:
- Jó minőségű, terjedelmesebb tartalmak rendszeres publikálása
- A domain tekintélyének megerősítése, hogy lépést tarthass a legnagyobb játékosokkal
Ha ez a kettő nem megy együtt, akkor nem fogsz tudni versenyezni a régi, elismert és nagyobb költségkerettel rendelkező egészségügyi márkákkal.
Gyakori taktika az ilyen informatív tartalmakkal bevonzani az érdeklődőket, majd később remarketinggel újracélozni őket.
Az értékes tartalmak rendszeres publikálásával továbbá egy megbízható forrássá válhatsz az érdeklődők szemében, akik később sokkal szilárdabb bizalommal fordulnak majd hozzád egészségügyi problémáikkal.
3. A videók továbbra is a legnépszerűbb tartalomtípusnak számítanak
Ha az egészségügyi marketingtrendekről beszélünk 2023-ban, akkor nem mehetünk el szó nélkül a videómarketing mellett.
A videók nagyszerűen alkalmasak arra, hogy bemutassák a praxist a lehetséges pácienseknek, akik ezzel nem csak megismerhetik, hanem meg is kedvelhetik az orvosokat, illetve megelőlegezhetik nekik értékes bizalmukat is.
A videókkal a szakorvosok könnyedén, minimális erőfeszítéssel és időráfordítással is hozzájárulhatnak a tartalmak előállításához, és ezek bizony jelentős szempontok.
Gondolj csak bele – az alábbiak közül melyiket egyszerűbb rendszeresen kiviteleznie egy egészségügyi szakembernek?
- Egy 1500 szavas blogbejegyzés megírása, ami akár 4-6 órába is beletelhet.
- Egy 2-3 perces videó rögzítése egy okostelefonnal, ami felkészüléssel együtt sem több 10-15 percnél.
Amint kialakul egy gördülékeny folyamat, egy rövid videó lényegesen gyorsabban elkészíthető, mint egy hosszú blogbejegyzés. Mi több, a videók sokkal több aktivitást képesek generálni, és ez által több embert is érnek el, mint a képes-szöveges bejegyzések.
Kérj meg egy orvost, hogy adjon néhány kezelési tanácsot a pácienseknek egy kamera előtt, vagy osszon meg hasznos információkat egy gyakori beavatkozással kapcsolatban, és így tovább. Ez a videó aztán valamennyi közösségi platformra kikerülhet.
Egy jó taktika például minden héten vagy hónapban összeszedni a páciensek leggyakoribb kérdéseit, majd megválaszolni ezeket egy rendszeres videósorozat néhány perces epizódjaiban. Ezekkel a kérdésekkel általában több hónapra elegendő videóanyag készíthető elő.
Ezzel az egészségügyi marketingtrenddel versenytársaid nagy részét lekörözheted, hiszen sokan egyáltalán nem foglalkoznak az ilyen (vagy bármilyen) videós tartalmak elkészítésével.
4. Teljesítménymaximalizáló kampányok
A Google Ads természetesen fontos szerepet tölt be az egészségügyi márkák stratégiájában, így nem csoda, hogy az egyik főbb 2023-as egészségügyi marketingtrend is ehhez kapcsolódik.
A teljesítménymaximalizáló kampányok nem számítanak ugyan újdonságnak, de még mindig az újabb marketingeszközök közé sorolhatók a Googel Ads rendszerében.
A Google egyre több energiát fordít az AI hirdetésoptimalizálási funkciókra, jóval kevesebb kampánybeállítási lehetőséget kínálva ezzel a hirdetőknek.
Ez egy fontos trend, és a marketingeseknek muszáj lépést tartaniuk ezekkel a változásokkal, ha szeretnék megőrizni kampányaik sikereit ügyfeleik számára.
Szóval mi a helyzet a teljesítménymaximalizáló kampányokkal?
Kelleni fognak továbbá videós anyagok is. Legalább néhány, hogy a kampányok hatása érezhető legyen.
Foglalkoznod kell továbbá a kizáró kulcsszavakkal is, függetlenül attól, hogy korábban figyeltél-e rájuk. Mivel az ilyen kampányok használatakor a Google válogatja ki neked a megcélzott kulcsszavakat egy szakember helyett, fontos, hogy megszabd azokat a kifejezéseket, amelyekre nem szeretnéd megjeleníteni hirdetéseidet. A kizáró kulcsszavak segítenek elkerülni az értéktelen kattintásokat.
Fontos lesz megfelelően beállítani a konverziók követését is a Google Ads felületén, mert az optimalizálás egyre inkább adatok és AI segítségével történik. Minél jobb beállításokkal figyeled a teljes konverziós tölcsért, annál jobb eredményekre számíthatsz.
5. A hírnév hatása a Google Cégprofil adatlapok teljesítményére
A már emlegetett Google Cégprofil adatlapok sikereihez nagyban hozzájárul a hírnévkezelés is.
Ahogy a Google egyre több figyelmet fordított a helyi keresőélményre, úgy váltak egyre fontosabbá a felhasználói tartalmak a Google Cégprofil adatlapok számára.
A Google a felhasználóktól várja el, hogy pontos és releváns visszajelzéseket biztosítsanak az egészségügyi szolgáltatókról, és ezeket az értékeléseket szigorúan figyelembe is veszi a helyi találatok rangsorolásakor.
10-15 évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy valaki az interneten válasszon magának orvost mások véleményei alapján, különösen, ha valamilyen speciális szakemberre volt szüksége. Az egészségügy fogyasztói jellege már évekkel ezelőtt elkezdett kialakulni, a COVID pedig csak felgyorsította ezt a megállíthatatlan folyamatot.
Mindez azt jelenti, hogy a pácienseknek lehetőségük van saját kezükbe venni kezelésüket, a költségek emelkedésével pedig egyre inkább érdekük, hogy a legjobb ajánlatokat kutassák fel. Az internetes forrásokhoz fordulnak tehát, hogy elolvassák mások véleményeit és minél többet derítsenek ki egy praxis vagy orvos hírnevéről.
Fontos lesz tehát kiépítened egy (lehetőleg automatizált) rendszert az értékelések megszerzésére Google Cégprofil adatlapjaidra. A Google ezeket a visszajelzéseket is kiemelheti a felhasználóknak, ha megtalálja bennük a keresett kulcsszavakat.
6. Programszerű display hirdetések
A programszerű hirdetések és a geofencing szintén két olyan egészségügyi marketingtrend, amelyekre érdemes lesz odafigyelni a következő években.
A programszerű hirdetés azt jelenti, hogy valaki automatizált eszközöket használ a médiavásárlásra és a reklámok elhelyezésére a hagyományos kézi módszerek helyett. Ez lehetővé teszi az egészségügyi szervezetek számára, hogy egyszerre több csatornán és médiumon keresztül is terjeszthessék üzeneteiket.
Ez a megoldás általában olcsóbb és jobb valós idejű nyomkövetési adatokat kínál, mint a hagyományos hirdetés elhelyezések, például a televízióban vagy hirdetőtáblákon.
Az egyik fő egészségügyi marketingtrend a programszerű hirdetések kategóriájában az OTT (internetes streaming) és C-TV (pl. okostévék, okostelefonok stb.) csatornák használata a videós reklámok terjesztésére. Az C-TV-n megjelenített hirdetések egy összcsatornás stratégiát tesznek lehetővé, amelyben a pácienseket többféle eszközön és médiumon keresztül is elérheted.
Ezt például geofencinggel lehet párosítani, amelynek lényege, hogy a tartózkodási helyük alapján alakítasz ki célközönségeket ideális ügyfeleidből. Amikor egy felhasználó az okostelefonjával belép egy digitálisan kijelölt területre, akkor automatikusan hozzáadódik egy helyi célközönséghez, és aztán később más eszközein is releváns hirdetések jelenhetnek meg neki.
Amikor aztán az illető okostelefonja egy rendelő közvetlen közelében is feltűnik, akkor ez jó eséllyel látogatásnak számolható.
7. A remarketing nagyon fontos, de óvatosan kell bánni vele
A remarketing mindig is az egyik legjobb leadgenerációs eszköznek számított az egészségügyi marketingben. Sokan azonban mégis figyelmen kívül hagyják marketingmixük összeállítása során, amelyben több figyelmet kapnak a forgalom organikus és fizetett forrásai.
Nagyon fontos, hogy amint sikerül egy új érdeklődőt vonzanod webhelyedre, legyen egy keretrendszered arra, hogy mindig a szeme előtt maradj márkáddal, egészen a konverzió pillanatáig.
A fentebb emlegetett programszerű display hirdetések kiváló remarketing-eszközök, és gyakran az élen teljesítenek az költség/időpont, illetve költség/látogatás értékelésekben.
Habár némi időbe telik felfuttatni őket, de amint beindulnak, rendszeresen szerezhetsz velük új pácienseket praxisod számára.
A 9. pontban további fontos tényezőkről olvashatsz az egészségügyi remarketinggel kapcsolatban.
8. A páciensek online időpontfoglalási lehetőségekre vágynak webhelyeden
Az online időpontfoglalás már rég óta elérhető több egészségügyi szolgáltató webhelyén, azonban az egészségügyi marketingtrendek szempontjából meglepően ritkán alkalmazzák őket.
A járványhelyzet bebizonyította, hogy ez a szolgáltatás különösen hasznos és értékes a páciensek számára, azonban sok szolgáltató még most sem biztosít ilyen lehetőséget ügyfeleinek.
A Physicians Practice egyik 2023-as felmérése szerint, ha egy szolgáltató lehetőséget nyújt pácienseinek az online foglalásra, akkor az emberek ki fogják használni azt. A válaszadók 95%-a foglalt már így időpontot magának, vagy foglalna, ha rendelkezésére állna ez az opció.
Az online időpontfoglalás nem csak gördülékenyebbé teszi a páciensszerzési folyamatot, hanem értékes adatokat is biztosít későbbi marketing tevékenységeidhez.
9. A nyomon követés is változik az adatbiztonsági kérdések fényében
Az egészségügyi adatok kezelése mindig is érzékeny témakör volt a marketingben, és ez 2023-ban sincs másképp.
Az egészségügyi marketingeseknek tisztában kell lenniük az adott ország adatkezelési törvényeivel, az egész földrészeket érintő (pl. GDPR) rendeletekről nem is beszélve. Akár a Google Analytics, Google Ads vagy Meta (Facebook) Pixel technológiákat használod, tudnod kell, hogy milyen adatokat gyűjthetsz és használhatsz fel pácienseidtől.
Nem csoda, hogy egyre több ország szigorítja az adatbiztonsági törvényeit. Az USA Egészségügyi és Szociális Minisztériuma például idén jelentette be, hogy hogyan kezelendők (vagy nem kezelendők) bizonyos egészségügyi adatok a különböző harmadik felektől származó marketing eszközökkel.
Az minisztérium azzal érvel, hogy mivel ezek az analitikai és marketing platformokat harmadik felek üzemeltetik, nem lehet tudni, hogy milyen személyes egészségügyi információk jutnak el hozzájuk, és hogyan használják fel őket. Magyarországon egyelőre ilyenről nem tudni, azonban sok esetben az egészségügyi hirdetések irányelveknek való megfeleltetése igen nehéz lehet.