Néhány adat a Facebook-ról…
Hazánkban 2008-tól számoljuk a Facebook pályafutását. 2014-re a Facebook nálunk is piacvezetővé vált, és hamar lenyomta az “elődjeként” ismert iWiW-et, és a hazánkban kevésbé népszerű, mégis említésre méltó MyVIP-et. A Facebook-on a nők többségben vannak a mai napig, bár nem kiugróan: a felhasználók 48%-a tartozik a férfiak csoportjába.
De nézzük a korcsoportot… Ahogy az egy közösségi médiától várhatjuk, a fiatalok kiugró számban vannak jelen a Facebook-on is. 2014-ben a 25-30 éves korosztály használta leggyakrabban a közösségi média oldalt (1 140 000 felhasználó), számban közvetlen utánuk szerepelt az eggyel fiatalabb, 18-25 éves korosztály (1 060 000 felhasználó).
Sokan gondolják, hogy az idősebb korosztály kevésbé hajalmos ezen platform használatára, ez azonban nem igaz – sőt, egyre kevésbé mondható. Már 2014-ben is számos, 35 éven felüli felhasználó lépett be nap mint nap a Facebook-ra, sőt, a 65+-osok is képviseltették magukat!
De mi az ami változott? A fiatal korosztály elhagyja a Facebook-ot: az idősebbek viszont egyre aktívabbak!
Mára azonban a Facebook-on szereplő felhasználók összetétele változásnak indult. A fiatal korosztály körében (főként a 13-18 és a 18-25 éves korosztály esetében) a Facebook egyre inkább “ciki”-vé válik. A tizenévesek új közösségi média platformok után néznek, és elhagyják lassan a Facebook-ot…
Emellett azonban nem kell félnünk az említett közösségi média népszerűségének visszaesésétől: a Facebook nem hal meg, csak átalakul – egészen más korcsoport és érdeklődési kör jelenik meg rajta. Napjainkban az 55-65 közötti korcsoportból származó aktív felhasználók száma növekszik legdinamikusabban, utánuk közvetlenül a 45-55 évesek csoportja.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Érdemes még hirdetnem Facebook-on?
Hogyne lenne érdemes! Sőt, a kkv szektor jelentős részének ez a változás még kedvező is: a döntéshozók kerültek többségbe a Facebook-on. Természetesen van azonban olyan szektor, amely számára érdemes lesz új platformok után nézni: a fiatal korosztályt az eddig rendelkezésünkre álló adatok alapján már csak viszonylag rövid ideig érhetjük el ezen a platformon hatékonyan.
Miért távoznak a fiatalok? A Facebook az anyukák platformja lesz?!
A fiatalok többsége a Facebook-ot éppen azért kezdte el használni, hogy ott barátaikkal szórakozhassanak. Az akkoriban még nem kifejezetten nyílt közösségi média erre kiválóan alkalmas volt: az idősebb korosztály csak elvétve volt jelen, és akkor sem aktívan, és a felhasználók sokkal közvetlenebbül kommunikálhattak itt.
Ez azonban hamar átalakult: a Facebook hirdetéseivel, a korcsoport megváltozásával együtt sokkal nyíltabb lett: az adatvédelmi beállításokkal ugyan szűkíthetjük ezt, de erre, úgy tűnik, nem kalkulál a fiatal generáció.
Nem utolsó sorban pedig meg kell említenünk, hogy úgy tűnik, a Facebook ma már “ciki” a legfiatalabbak körében.
Hova lettek a fiatalok? Új trendek, közösségi médiák szárnyalnak a fiatal korcsoport körében…
Számos kisebb közösségi média üti fel a fejét nálunk is – amelyek éppen azzal “nyernek” a fiatalok körében, amivel a Facebook veszített. A Snapchat például még csak most tört be a piacra, de máris nagy erőkkel hódít: sikere a zárt közösségben rejlik, a titkos üzenetekben és a nyilvánosság kerülésében.
Az Instagram már nem újdonság hazánkban sem: a fiatalok nagy része ide “menekül” a Facebook világából: a képmegosztó közösségi média jóval egyszerűbb kommunikációt tesz lehetővé a tizenévesek számára.
Fontos szempont ezeknél az új közösségi médiáknál továbbá a személyes hangnem, az aktivitás generálása. A Facebook óriási információdömpingjébene erre már nem sok példát láthatunk – míg az új közösségi médiákon a legnagyobb márkák is minél személyesebb kampányokat indítanak. Népszerű ezek közül az Instagram oldalon a #hashtag-gel indított kampányok sokasága, amelyekkel a márka kapcsolatot teremt az olvasóval, és aktivitásra is hívja őt – nagy sikerrel!
Hogyan érhetjük el ezen túl a fiatalokat? Milyen közösségi médiákat, trükköket alkalmazzunk?
Úgy tűnik tehát, a tizenévesek körében a sima Facebook hirdetés lassan kevésnek bizonyul. Az Instagram hirdetések még viszonylag újdonságnak számítanak, így az út még nem kitaposott – egy azonban biztos: egy jól megtervezett Instragram játékkal és a rá indított Instagram hirdetéssel sokkal nagyobb sikereket érhetünk el – ha brandépítésről beszélünk.
Érdemes saját célközönséged irányába kutatást végezni, feltérképezni mely platformokat használják ők – és ahhoz mérten személyes, kreatív tartalommal és játékokkal megteremteni a kapcsolatot velük.