Tavaly ilyenkor egy kétségekkel és félelmekkel teli, új világ köszöntött ránk. Sokáig olyan volt, mintha csak álmodnánk, egy film lenne az egész. Valójában részesei voltunk a történelemnek, mely itt zajlik a szemünk előtt. 2018-ról már szinte semmi érdekes esemény nem jut az eszünkbe, de 2020-ra mindig emlékezni fogunk. 2020 megváltoztatta a világot, és ha egyszer vissza is térhetünk a korábbi életünkhöz, a COVID-19 járvány olyan változásokat hozott, melyek megmaradnak. Ez különösen érintette az online világot és az online marketinget is.
A végét várjuk, de vártuk egy éve is. Bezárkóztunk, a boltokban eltöltött órák helyett webshopok applikációit töltöttük le, az akciós ’pláza járás’ helyett hírlevelekre iratkoztunk fel. Sokan a csomagokat karanténba helyezték napokra, és hozzászoktak, nem azonnal van a kezükbe a termék, amit megvásároltak. Nem mondom, jó lesz egyszer megint szabadon boltokba járkálni, de rájöttünk, a Tesco és az Auchan házhozszállítás nem is olyan rossz dolog, minek mászkáljak egy karton tejjel és egy halom toalett papírral a kosaramban egy huzatos parkolóban? Kihozzák házhoz, kényelmesen átveszem, ez megmarad. Ez is, meg az a sok más online bolt is, amit megismertem ez alatt az egy év alatt.
A világ megváltozott. Online-abb lett, mint valaha. És itt nem csak erről az egy évről van szó, ez az időszak nem csak egy lépcsőfok, amivel feljebb léptünk. Nem, itt most sebességet váltottunk, minden gyorsabban fejlődik majd, mint eddig, olyan változások előtt állunk, amelyek nem jöttek volna el, csak sokkal lassabban. Erre minden cégnek, marketingesnek fel kell készülnie, arról szól ez a cikk, hogyan. De ne gondold azt, csak én véleked így, mutatok egy ENSZ kutatást mely sok országra kiterjedten vizsgálta a helyzetet: