Mi az a breadcrumb?
A breadcrumb (magyarul „kenyérmorzsa” vagy „zsemlemorzsa”) egy rövid szöveges útvonal, ami általában az oldal tetején található, és azt jelzi a felhasználónak, hogy éppen a webhely mely részén tartózkodik. Az útvonal minden lépése (vagy „szintje”) egy hivatkozás, ami egy kattintással az adott szintre viszi a felhasználót.
De miről kapta nevét a breadcrumb navigáció? Bizonyára mindenki ismeri Jancsi és Juliska történetét, amelyben a ravasz fiú kenyérmorzsákat szórt a háta mögé az erdőben, hogy később Juliskával megtalálják visszavezető utat. Mivel a breadcrumb navigáció (vagy többes számban „breadcrumbs”) is ezen az elven működik, így végül ezt a hivatalos megnevezést kapta.
A breadcrumb navigáció a Google találatok között is megjelenik, ha használsz ilyen szerkezetet webhelyeden. Ezt megteheted strukturált adatjelöléssel vagy egy olyan beépülő modul használatával, mint a Yoast SEO (ha WordPress webhelyet használsz). A keresőtalálatok között látható breadcrumb navigációs sávok átláthatóan jelzik a felhasználóknak, hogy az adott oldal webhelyed mely részén található.
A breadcrumb navigáció különböző fajtái
Talán megfigyelted már, hogy a breadcrumb navigációnak több fajtája is létezik. Lássuk a három legnépszerűbbet ezek közül:
Hierarchia-alapú breadcrumb navigáció
Ez a breadcrumb navigáció legtöbb webhelyen használt típusa. Az ilyen breadcrumb sávok megmutatják, hogy hol jársz éppen a webhely szerkezetében, és hogy hány lépéssel juthatsz vissza a kezdőlapra. Például: Főoldal > Blog > Kategórianév > Cikk címe.
Tulajdonságalapú breadcrumb navigáció
A tulajdonságalapú breadcrumb navigációval általában webáruházak és más e-kereskedelmi webhelyeken találkozhatsz, és a sávban általában különféle terméktulajdonságok jelennek meg. Például: Főoldal > Termékkategória neve > Nem > Méret > Szín (egy ruhabolt webhelyén).
Előzményalapú breadcrumb navigáció
Az előzményalapú breadcrumb navigáció pontosan azt csinálja, amire a megnevezése utal: azt jelzi, hogy milyen útvonalon keresztül jutottál el arra az oldalra, ahol éppen tartózkodsz a webhelyen. Olyan ez, mintha az internetes előzményeid látnád egy sávban. Például Főoldal > Előző oldal > Előző oldal > Előző oldal > stb. > Jelenlegi oldal.
Miért érdemes breadcrumb navigációt használni?
A breadcrumb navigáció számos előnyt kínál webhelyed számára. Vess rájuk egy gyors pillantást:
1. A Google imádja őket
Nem csak a felhasználóid szeretik a breadcrumb navigációt, hanem a Google is. Ez a navigációs jelölés egy másik lehetőséget is kínál a Google számára, hogy felismerje webhelyed szerkezetét, de, hogyan ezt fentebb már említettük, a Google a konkrét találatokban is megjelenítheti a breadcrumb navigációt. Ha szeretnéd növelni az esélyeidet, hogy a breadcrumb navigációd a Google találatokba is megjelenjen, akkor strukturált adatokat kell hozzáadnod webhelyedhez, ahogy a Yoast SEO is teszi.
2. Javítják a felhasználói élményt
Az emberek nem szeretnek eltévedni. Amikor egy új helyre érkeznek, az emberek gyakran keresnek könnyedén azonosítható tárgyakat vagy tájékozódási pontokat – így van ez a webhelyeken is. Mindent meg kell tenned látogatóid boldogsága érdekében, és azért, hogy csökkentsd a böngészési súrlódást webhelyeden. A breadcrumb navigációs sávok segíthetnek feljavítani a felhasználói élményt, mert a felhasználói felületek ismerős elemei és az emberek azonnal láthatják rajtuk a kiutat. Így nem kell a „Vissza” gombot nyomkodniuk!
3. Javítják a visszafordulási arányokat
Szinte senki nem a kezdőlapra érkezik meg a webhelyekre – minden organikus keresésen (vagy hirdetéseken, email hivatkozásokon, közösségi médián megosztott bejegyzéseken, stb.) keresztül történik. Ez azt jelenti, hogy webhelyed bármely oldala szolgálhat belépési pontként a felhasználók számára. Szükséged van tehát egy útmutatóra, amely elkalauzolja a látogatókat webhelyed más oldalaira, ha az adott oldal nem elégíti ki az igényeiket. A breadcrumb navigáció javítja a visszafordulási arányokat, mert egy alternatív útvonalat kínálnak a felhasználóknak webhelyed böngészésére. Nem gondolod, hogy jobb a Főoldalra küldeni a felhasználókat, mint vissza a Google-ra?
Összegezve
Hiába használtak kenyérmorzsákat, Jancsi és Juliska csak eltévedtek az erdőben. Ne hagyd, hogy ez történjen webhelyed látogatóival! A breadcrumb navigáció egy könnyedén értelmezhető navigációs megoldást kínál látogatóid számára, így rögtön értelmezhetik, hogyan épül fel webhelyed. A Google ugyan ezért szereti őket!
Írta Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/breadcrumbs-seo/