Egy e-kereskedelmi webhely azonban nem csak az értékesítésben segíthet, hanem a brandingben és a márkahűség megerősítésében is – persze csak ha megfelelő webshop designt alkalmazol rajta.
Amikor valaki meghalja ezt a kifejezést, akkor általában egy webhely színeire, elrendezésére és a rajta használt betűtípusokra gondol. Kétségtelen, hogy ezek is fontos részei a designnak, azonban ez a téma sokkal mélyebb ennél – és tévedés azt gondolni, hogy ez csak a designer feladata, hiszen a marketinget is nagyban befolyásolja! Éppen ezért, ha kiszervezett marketingben gondolkodsz érdemes lehet már a webshop tervezése előtt felvenned velünk a kapcsolatot IDE kattintva, hogy együtt tudjuk megalkotni webáruházad!
Következzék addig is néhány hasznos webshop design tipp, amikkel sikeresebbé teheted webáruházadat!
1. Ne bonyolítsd túl
A webáruházak desingjának egyik legfontosabb alapelve az egyszerűség. Minél több elemet helyezel el egy oldalon (különböző színeket, eltérő betűtípusokat, felugró ablakokat, hirdetéseket, stb.), annál jobban elvonják ezek a figyelmet a főszereplőtől – a terméktől.
Egy jó webáruházban nincs helye ilyen figyelemelterelő dolgokra. Törekedj az egyszerű, letisztult designra, hogy látogatóid a termékeidre koncentrálhassanak.
2. Ügyelj a brandingre
Az emberek sokkal szívesebben vásárolnak megbízhatóbb márkáktól (főleg az interneten), mint olyan webhelyekről, amik első ránézésre csak a bankkártya-adataikat próbálják ellopni.
Ha szeretnéd kiérdemelni célközönséged bizalmát, akkor komoly hangsúlyt kell fektetned brandingedre, azaz a márkaépítésre. Brandingedben vonódik össze, hogy mi is céged valójáéban, hogy miről szól márkád küldetése, és hogy miben különbözöl versenytársaidtól. Mindez nagyon fontos ahhoz, hogy őszinte kapcsolatot építhess ki célközönségeddel, és persze, hogy minél több terméket értékesíthess.
Mindehhez tisztában kell lenned vele, hogy mi is márkád esszenciája, és ezt kell felhasználnod webáruházad designjában is. Meglepő módon ez nem mindig egyértelmű, de egyet se félj – csak tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, hogy megtudd, hogyan definiálhatod márkádat:
• Ha márkád egy személy lenne, milyen ember lenne?
• Hogyan tudnád három szóban összefoglalni márkádat?
• Mi teszi egyedivé márkád webáruházát? Miben különbözik a versenytársakétól?
• Mi az, amit mindenkinél jobban csináltok a piacon?
Ha sikerül egyértelmű válaszokat adnod ezekre a kérdésekre, akkor ez alapján körvonalazhatod majd márkádat, hogy aztán felhasználhasd mindezt webáruházad designjában is.
3. Képzeld magad online vásárlóid helyébe
Ha azt szeretnéd, hogy célközönséged képes legyen azonosulni webáruházad designjával, akkor úgy kell gondolkodnod, mint ők. Online vásárlóid valójában nem követelnek sokat webáruházadtól, csak legyen egyszerűen navigálható, logikusan felépített, és egyszerűen lehessen rajta vásárolni. Ezek a legfőbb szempontok, amelyekre törekedned kell webáruházad desingjában.
Szóval gondolkodj el rajta, hogy milyen vásárlási folyamat lenne a legegyszerűbb látogatóid számára. Milyen webhelyfelépítésben tudnának egyszerűen navigálni? Hogyan biztosíthatsz nekik zökkenőmentes rendelési folyamatot?
Ha vásárlóid helyébe képzeled magad, akkor könnyebb lesz megítélni, hogy mit várhatnak el webáruházadtól, hogy ezek alapján állíthasd össze annak designját.
4. Használd a megfelelő színeket
A színválasztás olyasmi, amit könnyű félvállról venni, pedig webáruházad designjának egyik kulcsfontosságú szempontja, és nem csak esztétikai okokból. A szín egy nagyon hatásos eszköz lehet, és ha megismerkedsz a színek pszichológiájával, akkor tudni fogod, hogy hogyan használd fel őket webáruházadban.
A különböző színekkel eltérő érzelmeket válthatsz ki látogatóidból, és akár még bizonyos műveletekre is ráveheted őket velük. Ha például azt szeretnéd, hogy többen vásároljanak kínálatodból, akkor a helyezz el piros „Vásárlás” gombokat termékeid adatlapjain vagy landing oldalain, hogy ez az elem jobban kitűnjön a többi szín közül. Bizonyos tanulmányok szerint ettől akár 34%-kal is növekedhet a konverziók száma egy webáruházban.
5. Használj jó minőségű képeket
A webdesign világában köztudott tény, hogy a képek segítenek több konverziót szerezni egy webhelynek, és ez fokozottan igaz a termékeket árusító webáruházakra.
Ha belegondolsz, ez logikus is, hiszen senki sem vásárolna olyan termékeket az interneten, amit sosem látott. Meg kell tehát mutatnod az embereknek azt, amit el szeretnél adni nekik.
Ehhez persze érdemes jó minőségű, profi fényképeket használni, és lehetőleg több szögből is megmutatnod velük termékeidet. Az emberek egy hagyományos üzletben kezükbe vehetik a legtöbb terméket, hogy közelebbről is megvizsgálják azokat. Egy online üzletben erre nincs lehetőségük, így a nagy felbontású, éles képek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a lehető legtöbb vizuális információt megkapják árucikkeidről.
Ha kell, kérj fel egy tapasztalt termékfényképészt, aki a lehető legjobb fényben tünteti majd fel termékeidet, hogy büszkén mutogathasd kínálatodat webáruházadban, illetve más online platformokon is.
6. Tedd átláthatóvá tartalmaidat
Sokan pazarolnak hosszú órákat munkaidejükből arra, hogy hosszú, részletes leírásokat készítsenek webáruházuk minden egyes termékéhez. A baj csak az, hogy ezeket szinte senki sem fogja elolvasni.
A legtöbb látogató átlagosan csupán a szöveg 20%-át olvassa el egy weboldalon. A többség sokkal szívesebben futja át a szöveget, hogy gyorsan rátaláljon az őt érdeklő információkra. Ha tehát szeretnéd a lényeget kommunikálni látogatóid számára, akkor átláthatóvá, átfuthatóvá kell tenned webáruházad tartalmait.
Az egyik legegyszerűbb módja ennek darabokra bontani szöveges elemeidet. Használj több bekezdést, és mindegyikben csak 2-3 mondatot, hogy rövid, emészthető darabokban adagolhasd mondanivalódat. A legfontosabb pontokat külön sorokba, vagy félkövér betűkkel emelheted ki.
A lényeg, hogy tartózkodj a hosszú, ömlesztett szövegtömböktől. Minél könnyebb elolvasni a tartalmaidat, annál többet lesz hajlandó befogadni belőle célközönséged, és annál valószínűbb, hogy meg tudod majd győzni őket a vásárlásról.
7. Alakíts ki egy professzionális képet márkádról
Webáruházadban arra kéred látogatóidat, hogy rendeléskor osszák meg velük személyes információikat. Az emberek azonban nem szívesen adják meg címüket vagy bankkártyájuk számát egy olyan webhellyel, ami nem tűnik hitelesnek.
Érdemes befektetni tehát egy olyan webhelybe, ami professzionális fényben tünteti fel márkádat, hogy elnyerhesd látogatóid bizalmát, ami elengedhetetlen webáruházad (és márkád) sikereihez.
A professzionális hatás egyik alapfeltétele az igényesség, Például ellenőrizd át kétszer is tartalmaidat, és javítsd ki az esetleges elírásokat szövegeidben. Mindemellett színeidnek, betűtípusaidnak és oldalaid bizonyos elemeinek az egész webhelyeden összefüggőknek kell lenniük, és ügyelned kell arra is, hogy a termékekről képeid minél jobb minőségűek legyenek.
Röviden: ha azt akarod, hogy vásárlóid komolyan vegyék márkádat, akkor ezt javarészt webáruházad designjával kell kiharcolnod.
8. Erősítsd meg látogatóid bizalmát társadalmi bizonyítékokkal
Ha valami, akkor a társadalmi bizonyítékok szilárdítják majd meg a látogatók márkádba vetett bizalmát.
Webáruházad megtervezésekor gondolkodj el azon, hogy miként mutathatnád látogatóidnak azokat a pozitív visszajelzéseket, amiket elégedett vásárlóid nyilatkoztak termékeidről. Például tedd lehetővé vásárlóid számára, hogy pontozzák termékeidet, illetve hogy véleményeket írjanak róluk.
Egy másik jó módszer elhelyezni elégedett vásárlóid nyilatkozatait termékoldalaidon, lehetőleg arcképpel és névvel, hogy igazán hitelesek és meggyőzőek legyenek (ehhez persze engedélyt kell kérned tőlük).
Mindez segít majd meggyőzni webáruházad bizonytalan látogatóit arról, hogy a te termékeidet érdemes választaniuk, hiszen sok más vásárló problémáit is sikerült megoldaniuk.
9. Biztosíts egyszerű navigációt kategóriáidban
Webáruházad designjában a felhasználói élményre is gondolnod kell – különösen arra, hogy vásárlóid gyorsan és könnyedén rátalálhassanak azokra a termékekre, amiket keresnek. Ha ezt nem sikerül biztosítanod nekik, akkor 2-3 kattintás után jó eséllyel végleg búcsút intenek majd webáruházadnak és márkádnak is.
Tedd egyszerűen navigálhatóvá kategóriáidat és termékoldalaidat. Kínálj keresési és szűrési funkciót is vásárlóid számára, hogy gyorsan szűkíthessék opcióikat igényeik szerint. Összességében gondolkodj logikusan, amikor a navigációt tervezed – minél egyszerűbben tudnak közlekedni látogatóid webáruházadban, annál többen jutnak majd el a rendelésig.
10. Biztosíts zökkenőmentes rendelési folyamatot
Ha már a rendelésnél tartunk: fontos, hogy miután az érdeklődők megtalálták a terméket (vagy termékeket), amit kerestek, akkor épp olyan egyszerűen meg is tudják rendelni azt.
Ha a rendelési folyamat lassú, nehézkes és átláthatatlan (vagy nem túl bizalomgerjesztő), akkor az utolsó pillanatban fogod elveszíteni azokat a látogatókat, akik teljesen készen álltak a vásárlásra. Biztosíts tehát gyors, egyszerű és zökkenőmentes rendelési folyamatot számukra!
Fontos például, hogy ne csak regisztrált felhasználóként, hanem vendégként is lehessen rendelni webáruházadból – sokan nem szívesen regisztrálnak csak azért, hogy egy pár zoknit rendeljenek az internetről.
Ügyelj arra is, hogy a folyamat minden egyes lépése teljesen egyértelmű és követhető legyen. Tudasd a felhasználókkal, hogy milyen adatokat kell megadniuk a rendeléshez, és hogy hol kell beütniük ezeket.
Az is elengedhetetlen, hogy minél több modern fizetési lehetőséget is kínálj vásárlóid számára, mert vannak, akik csak azért hagynak ott egy rendelést, mert nem fizethetnek vele a preferált módon. Manapság már alapvető elvárások a különféle online fizetési módszerek, de sokan lehet, hogy az utánvétet választanák. Adj minél több lehetőséget, hogy minél többen legyenek hajlandók nálad vásárolni!
11. Készíts reszponzív webáruházat
Ha esetleg még nem értesültél volna róla, az internetet ma már többen érik okostelefonokról, mint laptopokról vagy asztali számítógépekről. Ebből következik, hogy jó eséllyel több vásárló érkezik mobiljáról webáruházadra, mint bármilyen más eszközről.
Nincs igazán mit túlragozni ezen – ha azt szeretnéd, hogy minden látogató kényelmesen és gondtalanul tudja használni webáruházadat (tehát böngészni tudja kínálatodat és rendelni tudjon tőled), akkor reszponzív, vagy lehetőleg mobil-első módon kell kialakítanod azt. Ez nem csak abban segít majd, hogy minél több látogató használhassa webhelyedet – a Google is magasabbra emeli a keresési találatok között termékeidet, ha webhelyed jól működik mobileszközökön!