Youtube marketing. Mire is jó, hogyan kezdj neki!?
A közösségi média rengeteg platformját használhatjuk kommunikációra, legyen az személyes vagy vállalati kommunikáció. Az emberek szeretnek videókat nézegetni, még az is, aki egyébként már nem néz TV-t, csak az Internetet használja (sok ilyen van). A videódban színesen, érdekesen, viccesen elmondhatsz magadról, cégedről, termékedről rengeteg mindent, ha valóban ütős lesz, még híressé is válhatsz… A YouTube, mint közösségi médium és mint a legismertebb videomegosztó nagyszerű lehetőségeket nyújt ilyen téren is, hiszen az oldal már rég nem csak zenehallgatásra és cuki gyerekek nézegetésére használható. Azonban mielőtt bárki kommunikációba kezdene a YouTube-on, érdemes pár kérdést feltennie magának.
Döntsd el, mik a céljaid a Youtube marketingeddel!
Az előzetes célkitűzések nagyon fontosak, ezért minden esetben ezzel kezdj. Mit szeretnél elérni a kommunikációs folyamattal? Látogatottságot szeretnél weboldaladnak? Növelni szeretnéd a bevételeidet? Szeretnéd felhívni valamire az emberek figyelmét? Valamilyen reakciót akarsz kiváltani belőlük? Társalgásra vagy vitára szeretnéd ösztönözni őket? A videó segít elérni a céljaidat? Vagy csak egyszerűen be szeretnél mutatni egy terméket vagy szolgáltatást? Ha tudsz válaszolni ezekre a kérdésekre, máris közelebb kerülsz a sikerhez.
Válaszd meg közönségedet
Mindenképp fontos meghatároznod, hogy kiknek szeretnél kommunikálni, és az alapján megválasztanod a kommunikáció hangnemét.
A 18 éven aluli magyar lakosság több mint fele használja a YouTube-ot nap mint nap, azonban az idősebb, 19-35 és 36 éven felülieknek csak a 28% és 12%-a nézi napi szinten az oldalt. Érdemes ilyen szempontok alapján behatárolni a célközönséget, így egyszerűbb feladat lesz annak megállapítása, hogy mit kommunikálsz feléjük.
Szeretnéd hosszú ideig fenntartani a közönséged érdeklődését?
A YouTube-ot egyszeri alkalommal szeretnéd használni, vagy esetleg egy hosszabb kampány része lenne? Lesz a videónak folytatása? Miről szól majd? Nem feltétlenül kötelező folyamatosan videókat feltöltened, szériában gondolkodni, habár egy jó széria felfuttathat egy YouTube csatornát.
Azonban a filmkészítés kapcsán is felmerülhet pár kérdés.
- Van-e hozzá elegendő felszerelésed/kelléked?
- Van-e hozzá megfelelő tőkéd?
- Saját magad készítnéd el videóidat vagy mást bíznál meg vele?
Amennyiben magad készíted a videókat rendszeresen, a beléjük fektetett tőke akár vissza is térülhet.
Miben méred a Youtube marketing sikerét?
Fontos megemlíteni, hogy nem minden a nézettség, így nem mérheted a sikert ez alapján. Persze fontos szám a megnézések száma, mivel ebből láthatod, hogy hány embert értél el vele. Azonban sajnos azt nem mutatják, hogy a nézők megértették-e az üzenetét, valamilyen cselekvésre (vásárlásra) késztette őket.
Mindenképp találj egy módszert annak kiderítésére, hogy mennyire volt hasznos a videód. Ilyen lehet például a leírásban vagy a videóban elhelyezett link, amellyel mérheted weboldalad, webáruházad látogatottságát.
Megfelelő rendezési/operatőri/vágói tapasztalattal rendelkezel?
Ha már a YouTubeon kommunikálsz, a videónak igényesnek és egyedinek kell lennie, amihez saját készítésű videó esetén kellő tapasztalattal kell rendelkezned. Legyen izgalmas, figyelemfelkeltő, különben videód a feledésbe merül. Amennyiben nem rendelkezel kellő szakmai tapasztalattal ezen a téren, viszonylag kedvező áron lehet már egy-egy videó leforgatásához fél-profi csapatokat fogadni, akik elegendően jó minőséget készítenek neked
internetes videó szinten.
Hogyan fogod kezelni a kommenteket?
Bármilyen videó esetében kaphatsz negatív kommenteket is, nem csak pozitív hangvételűeket, ezért készen kell állnod ezekre is. Bár le is tilthatod a megjegyzéseket, nem tanácsos, ugyanis a nézőtől megvonnod az interakció lehetőségét, ami a közösségi felületek egyik leghasznosabb funkciója, viszont ha engedélyezed a kommenteket, foglalkoznod kell velük. Visszajelzésként használhatod őket következő videóid fejlesztéséhez, és fenntarthatod vele a videó körüli kommunikációt, amivel feliratkozókat is szerezhetsz csatornádra.
A negatív kommentekkel a következőket teheted:
- Nem csinálsz semmit.
- Ügyvédeket állítasz az ügyre.
- Pénzzel oldod meg.
- Kritikusokat hívsz, akik segítenek kezelni a helyzetet.
- Leállítod a kommentelőt (törlöd a kommentet, tiltod), mielőtt elfajul a helyzet.
- Pozitív kommentekkel elveszed az élét a negatív kommenteknek.
Engedélyezed-e a videó beágyazását?
Ez sem tűnhet nehéz döntésnek, azonban mi történik, ha olyan oldalon jelenik meg a videód, ami rossz fényt vet rá? Ebben különbözhet sokak véleménye, hisz a negatív reklám is reklám, és végső soron csak többen látják majd a videót, így ezt magadnak kell eldöntened.
Engedélyezed-e videódat mobil eszközökön?
A mobil platformok egyre szélesebb skálájával egyre többen használják telefonjaikat és tabletjeiket internetezésre, videók nézésére. Sokan nem szeretik elérhetővé tenni tartalmaikat mobileszközön, mert így elvész annak az esszenciája, vagy nagy képernyőn sokkal élvezhetőbbnek tartják.
Az eszközök fejlődésével egyre többen fognak mobil platformokon filmet nézni, így nem érdemes letiltani ott a videókat.
Ezeket a kérdéseket talán már fel is tetted magadnak, de ezek csak a YouTube kommunikáció kezdetének legalapvetőbb gondolatai.
Mint minden platformot, a YouTube-ot sem szabad elhatárolni a többi kommunikációs csatornádtól, így valamilyen kapcsolatot fent kell tartanod köztük. Ha kihagyod, gyakorlatilag felesleges is működtetned, hiszen a témától függően előfordulhat, hogy rá sem találnak. Videódat oszd meg a
Facebookon, és persze, fontos, hogy keresőoptimalizáltan helyezd fel. Természetes, hogy amennyiben van weboldaladon video boksz, ott jelenjenek meg ezek a videók.
Ha cikkünk ellenére mégsem tudod, hogyan fogj bele Youtube kampányodba, keress minket, mi segítünk egy valóban kreatív videó kampány elkészítésében! Kapcsolatfelvételhez kattints ide!