1. Virtuális valóság
Habár a virtuális valóság komplett élvezetéhez egy VR szemüvegre van szükség, a 360°-os panorámavideók manapság valamennyi hagyományos eszközön is megtekinthetők, és interaktív élményeket kínálnak.
A virtuális valóság egyre népszerűbb marketingeszköz a turizmusmarketingben, és az iparág számos szektorában használják. A VR körséták például betekintést nyújtanak egy szálloda szobáiba és egyéb szolgáltatásaiba is, míg az utazási ügynökségek előszeretettel használják őket a különböző látnivalók bemutatására.
2. TikTok
Több, mint egymilliárd aktív havi felhasználójával a TikTok népszerűsége az Instagraméval vetekszik. A platform egyedi lehetőséget kínál a turizmusmarketingesek, hogy kiemelkedjenek versenytársaik közül, hiszen a videós formátum remekül adja magát az úticélok bemutatásához, és az emberek is évek óta vágynak arra, hogy végre újra szép, érdekes helyeket láthassanak.
Akárcsak más online tartalmak, a TikTok videók is hajlamosak virálissá válni és futótűzként terjedni a világhálón. Nem is feltétlenül muszáj mindig teljesen új videókat készíteni – a korábban Instagramon sikeres, még releváns felvételeket is feltöltheted a TikTokra.
Íme néhány további tipp a sikeres turizmusmarketinghez a TikTokon:
- Használj hashtageket ugyan úgy, mint ahogy azt az Instagramon is tennéd, hogy minél több releváns keresésre jelenhess meg.
- Jelöld meg tartózkodási helyedet is a feltöltésekben, mert a TikTok algoritmusa ezt is figyelembe veszi. Ez különösen hasznos az olyan felhasználók megcélzására, akik kifejezetten a közeledben keresnek maguknak szállást vagy látnivalókat.
- A TikToknak két videótípusa van: eredeti videók és felkapott (trending) videók. A felkapott videók egy már meglévő koncepció köré épülnek, és azt valósítják meg egyedi módon. Ez általában egy előre megszabott formátumban vagy zenére kell, hogy készüljön. Az eredeti videók ezzel szemben egyedi tartalmak.
3. Facebook hirdetések
2020-ban csupán néhány turisztikai cég próbálkozott a Facebook hirdetésekkel, és elképesztő eredményeket sikerült elérniük. Egyes márkák a befektetett összegek sokszorosát kapták vissza bevétel formájában. Ehhez persze némi kísérletezésre és kockáztatásra volt szükség, de a merészebb marketingeseknek sikerült új közönségeket elérniük.
2 milliárd aktív felhasználójával és precíz célzási, illetve újracélzási opcióinak köszönhetően a Facebook hirdetések a turizmusmarketing kulcsfontosságú elemei.
4. Remarketing
Habár a márkák hajlamosak komoly összegeket fordítani a marketingre, a Think with Google egyik felmérése szerint csupán a szabadidős utazók 14%-a foglal jegyet egy olyan légitársaság járatára, amelyre elsőként keresnek rá. Ha a szállodákat nézzük, akkor ez az arány mindössze 10%.
Mindez azt jelenti, hogy újra és újra emlékeztetned kell célközönségedet márkád jelenlétéről, mielőtt elérnének a döntés pillanatához. Szerencsére pont ezt a célt szolgálja a remarketing.
A remarketinggel olyan felhasználókat célozhatsz meg újra egyéni hirdetésekkel, akik korábban már érdeklődtek márkád iránt, de nem feltétlenül konvertáltak ügyféllé (például nem foglaltak szobát szállodádban). Egyes platformok, mint például a Google vagy a Meta lehetővé teszik, hogy kifejezetten ezeket a korábbi érdeklődőket célozd meg hirdetéseiddel. Az érdeklődés már garantált, így többségüknek csupán egy kis emlékeztetőre lesz szüksége a konverzióhoz.
5. A vélemények felügyelete
Az utazási és turisztikai szektor ügyfelei előszeretettel böngészik azokat a véleményeket, amelyeket korábbi ügyfelek, utazók fogalmaztak meg egy-egy úticélról, utazási irodáról vagy szálláshelyről. A TripAdvisor, a Google és más platformok lehetőséget adnak a felhasználóknak, hogy értékeljék és véleményezzék élményeiket, ezeket a visszajelzéseket pedig bárki elolvashatja majd a későbbiekben.
Míg a pozitív értékelések sokat dobhatnak hírneveden, addig a negatív vélemények pont, hogy eltántorítják majd az utazókat márkádtól.
Fontos tehát, hogy válaszolj ezekre a negatív visszajelzésekre (ahol teheted) és egyértelműen jelezni, hogy mindent megteszel annak érdekében, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő ilyen kellemetlenségek. Így a későbbi érdeklődők is látni fogják, hogy a szíveden viseled ügyfeleid elégedettségét.
6. Felhasználói tartalmak
A felhasználói tartalmak azok a képek, videók és megjegyzések, amiket a felhasználók publikálnak egy közösségi platformon vagy épp valamelyik blogbejegyzésed alatt hozzászólásai között. Ezeket a tartalmakat is felhasználhatod turizmusmarketingedhez, ugyanis sokkal hitelesebbé és megbízhatóbbá teszik márkádat és kínálatodat.
Étteremként például arra ösztönözheted vendégeidet, hogy fényképezzék le és osszák meg a nálad fogyasztott fogásokat, lehetőleg egy márkás hashtag kíséretében. Sokat segít továbbá, ha a tartózkodási helyüket is megjelölik, vagyis éttermedben „jelentkeznek be”, amikor publikálják a fotót. Ilyen tartalmakat többek között versenyekkel, nyereményjátékokkal is szerezhetsz vendégeidtől, ahol a nevezés feltétele akár egy megjelölt kép is lehet.
Ezek a képek, videók és szöveges beszámolók a hamisítatlan bizonyítékok arra, hogy az emberek jól érzik magukat szállodádban vagy épp éttermedben, a társadalmi bizonyíték pedig nagyon sokat segíthet hírneved megerősítésében.
7. Influencer marketing
Ha sikerül megegyezned egy közkedvelt influencerrel (vagy „véleményvezérrel”), hogy értékelje és mutassa be kínálatodat követőinek, akkor ezzel egy teljesen új, érdeklődő közönséghez juttathatod el márkád hírét. Az influencer marketing lényege, hogy az emberek bíznak ezekben a véleményvezérekben, és sokkal hajlamosabbak kipróbálni egy márkát, terméket vagy szolgáltatást, ha egy influencer ajánlja azt nekik.
Egy influenceren keresztül eljuttathatod ugyan tartalmaidat egy új közönség elé, azonban érdemes kellő kreatív szabadságot hagyni üzleti partnereidnek, hogy a saját stílusukban, a követőik számára megszokott módon mutathassák be márkádat.
8. Kiterjesztett valóság
A kiterjesztett valóságot (AR) gyakran emlegetik együtt a virtuális valósággal, azonban két eltérő technológiáról van szó. Az AR segítségével valós időben lehet elhelyezni digitális elemeket egy valódi környezetben. Ezt a technológiát az turisztikai cégek is előszeretettel használják.
Például képzelj el egy olyan alkalmazást, amivel elég csak rámutatni az utcán egy étteremre (a készülék kamerájával), és máris láthatóvá válik egy digitális ablak, amiben az étterem neve, értékelései, árkategóriája és egyéb adatai láthatók. Mindez valós időben, dinamikusan történik az alapján, hogy mit lát épp a kamera.
9. Mesterséges intelligencia
A turizmusmarketingben egyre többen alkalmazzák a mesterséges intelligencia technológiáját. Az ügyfélszolgálat egy gyakori példa erre, ahol sok helyen már 24/7 működő, folyamatosan tanuló chatbotok fogadják a felhasználók kérdéseit, illetve végeznek el egyszerűbb feladatokat, késedelem nélkül.
Például meg lehet érdeklődni tőlük, hogy milyen szobák állnak rendelkezésre egy adott időpontban (és akár le is lehet foglalni őket), vagy meg lehet érdeklődni a repülőjáratok menetrendjét is egy adott időszakban.
Ez nem csak az ügyfelek számára kényelmes, hanem az ügyfélszolgálatos alkalmazottak válláról is rengeteg terhet vesz le, és sokkal több idejük marad az összetettebb ügyek elintézésére.
10. Ügyfélszolgálati marketing
Ahhoz, hogy márkád kiemelkedjen a tömegből, manapság elengedhetetlen, hogy elsőosztályú élményeket kínálj ügyfeleid számára. Ez olyasmi, amiben a márkád és az ügyfeleid közötti összes interakció részt kell, hogy vegyen. A cél az, hogy olyan élményeket kínálj az embereknek, amik miatt szívesen térnek majd vissza hozzád, illetve javasolják másoknak is márkádat.
Ehhez személyre szabott ügyfélélményeket kell kialakítanod – minél aprólékosabban sikerül ez, annál jobb. Az összegyűjtött ügyféladatok (utazási szokások, demográfiai adatok stb.) sokat segíthetnek az egyedi üzenetek és ajánlatok összeállításában. Egy jelenti szerint az utazók 69%-a hűségesebb egy olyan szolgáltatóhoz, amely személyreszabott ügyfélélményeket biztosít számára.