Ha megkérdeznének, hogy minek neveznéd webhelyedet, akkor bizonyára egy eszköz, vagy marketing csatorna lenne a válaszod. Jó esteben. De vannak, akinek a weboldal nem más, mint egy katalógus, egy bemutakozó anyag. Gondoltál már valaha úgy erre az „eszközre”, mint egy munkatársadra? Elvégre webhelyed célja többek között az is, hogy kapcsolatot teremtsen az emberekkel és idővel konvertáló ügyfelekké változtassa őket.
De mit tehetsz te ezért? Mi mindent tehetsz azért, hogy webhelyed egy igazi üzletszerző, konverzió gyártó gépezet legyen? A következőkben pontosan erről lesz szó.
1. Ne feledkezz meg a designról
A webhelydesignnak nincsenek kőbe vésett szabályai, de van néhány meggyőző adat, ami a „helyes” irányba fordíthat, ha webhelyed vizuális felépítésén gondolkodsz.
A Google néhány évvel ezelőtt, egy tanulmány során kiderítette, hogy a felhasználók a másodperc töredéke alatt képesek eldönteni, hogy egy adott webhely szép-e számukra. Mi több, a „vizuálisan összetett” webhelyek általában a spektrum kevésbé szép oldalára kerültek az egyszerűbb webhelyekkel szemben.
Ez azt a népszerű elméletet erősíti, miszerint az egyszerűbb webhelyek jobbak. Mások ezzel szemben a kevésbé minimális verziókra esküsznek, ahol a designból hiányoznak a felesleges elemek, és csak a legszükségesebbek vannak jelen. Ilyenkor azonban ezek az elemek gyakran sokkal hangsúlyosabbak és kevés üres helyet hagynak az oldalon.
Egy másik elképzelés pedig a rendetlen, információval telepakolt kezdőlapokat tartja igazán hatékonynak, mondván azok több oldalmegtekintést és oldalon töltött időt eredményeznek.
Akármelyik verziót is választod a fentiek közül, ne feledkezz meg a logikus felépítés és egyértelmű navigáció kialakításáról. Minél kevesebb kattintással juthatnak el a felhasználók a kívánt oldalra, annál jobb felhasználói élményt biztosít webhelyed számukra.
Szállodai és éttermi weboldalak esetén a nagy nyitókép a hajtás felett, és ezen egy konverzióra ösztönző felület az, ami egyrészt trendi, másrészt kísérleteink szernint is a leghatékonyabban vonzza az ajánlatkérést.
A képre kattintva a weboldal is megnyílik!
2. A design és a márka kapcsolata
Márkád hangulatának és stílusának webhelyed designjában is szerepelnie kell. Ez vonatkozik az összes design elemre, beleértve például a képeket, a szöveget, a színeket, stb.
Persze bizonyos esetekben muszáj leszel eltérni ettől. Elképzelhető, hogy márkád egyik védjegye egy nagy, vastag betűtípus, ami jól mutat a plakátokon, de a webhelyen nem lenne tanácsos minden feliraton alkalmazni. A lényeg, hogy egyensúlyt találja az esztétikai érték és saját márkád iránt mutatott „hűséged” között.
Fontos tehát, hogy stílusaidat minden csatornádon (emailek, webhely, blog, stb.) össze tudd hangolni.
3. Keresőoptimalizálás
Hallottad már ezerszer, íme, itt van még egyszer: a legszebb, leghasznosabb webhely sem képes konvertálni, ha az emberek nem találnak rá.
Amikor az ember a SEO-ra gondol, akkor azonnal a rangsorolás jut eszébe. Tény, hogy a keresőoptimalizálás elsődleges célja láthatóság növelése a keresők számára, azonban van valami, amiről a legtöbben megfeledkeznek. Ha betartod az alapvető SEO előírásokat, akkor automatikusan javul a webhely minősége a felhasználók számára is, hiszen gyorsabbá és könnyebben navigálhatóvá válik.
Itt egy példa: alapvető SEO-s kritérium, hogy minden oldalnak saját, egyéni címmel kell rendelkeznie. Így nem csak a keresőmotorok, de a felhasználók is könnyedén eldönthetik, hogy miről szól az adott oldal. Az oldalak leírására szintén ez vonatkozik.
4. A webhelysebesség szerepe
A webhelysebesség szintén egy olyan tényező, aminek rendberakásával két legyet üthetsz egy csapásra.
A Google a webhelysebességet is figyelembe veszi a rangsorolásnál. De még ha nem is lenne így, tényleg egy lassú, már-már lomha webhelyet szeretnél prezentálni ügyfeleidnek, akik néhány másodperc várakozás után otthagyják azt és soha nem térnek vissza rá? A te webhelyed vajon elég gyors? Itt tesztelheted le!
5. A tartalom hatalma
Mai napig vitatott, hogy a tartalomkészítésnél a minőség vagy a mennyiség a fontosabb szempont. Íme egy harmadik gondolat: ami igazán lényeges, az a relevancia! Érdekli egyáltalán ügyfeleidet a tartalom, amit megosztasz velük?
Egy termékről vagy szolgáltatásról nem nehéz áradozni, arra bárki képes. Az igazi marketing az, amikor ezeket úgy kínálod fel ügyfeleid számára, hogy úgy érezzék, megoldást kínálsz problémáikra.
A tartalmak első sorban az olyan lehetséges ügyfelek miatt fontosak, akik még nem döntötték el, hogy vásárolni szeretnének-e tőled. Ők nem a termékeiddel és szolgáltatásaiddal kapcsolatos tapasztalataik miatt térnek majd vissza webhelyedre, hanem azokért a hasznos tartalmakért, amiket kínálsz nekik.
Az ügyfelek által leggyakrabban feltett kérdéseket többféle tartalomtípus segítségével is megválaszolhatod. Írhatsz útmutatókat, értékeléseket, rövid beszámolókat, híreket és egyéb szöveges tartalmakat is, de bizonyos esetekben a videók kínálhatják a legátfogóbb megoldást. Nincs jó vagy rossz tartalomtípus – minden attól függ, hogy mit szeretnél elérni vele és hogy milyen információt szeretnél prezentálni.
A címek egyszerre tartoznak a webhely felépítéséhez, a SEO-hoz és a tartalomhoz is, ezért most itt említjük meg őket. Fontos, hogy címeid egyértelműek legyenek, hogy a látogatók pontosan tudják, mire számíthatnak, ha rájuk kattintanak. Keltsd fel velük a figyelmüket, de ne ígérj bennük olyasmit, amit aztán a tartalom nem képes teljesíteni.
6. Buzdítsd látogatóidat
Néhány látogatónak csak egy egészen kicsike buzdításra van szüksége ahhoz, hogy beadja a derekát, legyen szó vásárlásról, feliratkozásról vagy bármilyen más cselekvésről, amire rá szeretnéd venni őket.
Ehhez hatékony, egyértelmű CTA-kra lesz szükséged. Persze ezt mondani sokkal könnyebb, mint megfelelően kivitelezni. A CTA-k egy webhelyen leggyakrabban gombokként jelennek meg, amelyek mérete, az oldalon való elhelyezése, felirata és általános stílusa is nagyban befolyásolja az elem hatékonyságát. Egy CTA legsikeresebb verziójának elkészítéséhez ajánlott A/B teszteket alkalmazni. Erről itt írtunk!
7. Élet a webhelyen túl
A konverziók számát nem csak a webhelyen zajló dolgok befolyásolják. Fontos például, hogy email-listát készíts meglévő és lehetséges ügyfeleidről, majd email marketing stratégiád alkalmazásával megerősítsd a velük ápolt kapcsolataidat. Itt ne felejtsd el a GDPR szabályait betartani. Erről itt írtunk.
Ne feledkezz meg a közösségi platformok erejéről, hiszen ezekkel olyan (érdeklődő) közönség elé juttathatod el webhelyed tartalmait, amelynek tagjai talán sosem találnának rád organikus keresés segítségével.