10 év alatt sok kéréssel, sok megoldandó feladattal találkoztam az online marketing területén. Nagy sikernek tartom, hogy a legtöbb ügyfelemmel hosszú távú kapcsolatot ápolunk: sokukkal már több éve, van, akivel gyakorlatilag pályafutásom kezdete óta állunk szerződésben, így természetesen sokszor előfordul, hogy a trendeknek, külső tényezőknek megfelelően is változtatnunk kell a stratégiánkon.
Bár hónapról hónapra folyamatosan elemezzük az eredményeket, ilyenkor hosszú távon, akár évekre visszamenőleg is vizsgáljuk, hogy mely eszközök hoztak szép eredményeket és melyek azok, amelyek erőforrásait nagyobb veszteség nélkül átstrukturálhatjuk. Ilyenkor találkozom rendszerint a kérdéssel ügyfeleimtől:
Szükség van még ennyi tartalomra a marketing stratégiában havonta?
Rendszeresen visszatérő kérdés ez, hiszen valóban a legtöbb iparágban a marketing stratégia combos részét képezik a tartalmak.
A válasz pedig (röviden) egyszerű, és szinte minden iparágra ráhúzható: Igen.
Jelenleg is éppen az egyik ügyfelem éves stratégiai tervezésében vagyunk, és igen, nála is felmerült ez a kérdés. Gyakorlatilag ez (is) indokolta a témaválasztásom a jelenlegi cikkhez, de úgy gondolom, a széles célközönségünk számára is hasznos információkat tudok mutatni a tartalommarketing fontosságáról.
Mit tehetek online marketing eredményeim javítása érdekében, ha van egy szabad órám?
Ezt a kérdést sok marketing auditon és marketing tanfolyamunkon szoktuk emlegetni. Az elméleti kérdésre a gyakorlati válaszunk pedig: írj még egy tartalmat.
És nem csak ügyfeleinknek mondjuk ezt. Nézd csak meg a blogunkat. Minden egyes kollégánk (na jó, kivételt képeznek ez alól programozó srácaink :) ) rendszeresen készít ide tartalmakat, írunk blogcikkeket, esettanulmányokat, rövidebb híreket a marketing világából. Több ezer cikk, bele se akarok gondolni hány millió karakter áll a mögött, hogy cégünk működik, és még a jelenlegi válságos helyzetben is kapjuk az ajánlatkéréseket – és tudjuk, hogy ez egy jó stratégiába ágyazva jó eséllyel nálad is működik majd.
Tehát írj még egy tartalmat. Holnap is.
Miért olyan fontos a tartalommarketing?
Ha röviden szeretnék rá válaszolni, azt mondanám azért, mert a tartalom mindennek a mozgatórugója. De fejtsük ki ezt bővebben is.
Tartalom nélkül nincs SEO.
Ha egy szó nem szerepel a weboldaladon, arra nem igen jelenhetsz meg a Google találati listáján. Ha pedig egy szó nem jó mennyiségben, nem jó helyen, nem jó kontextusban szerepel az oldaladon, nem jelenhetsz meg jó helyen a Google találati listáján.
A tartalommarketing a SEO-nak, vagyis a keresőoptimalizálásnak abszolút az alapját képezik, enélkül nem beszélhetünk SEO-ról, és eredményeket sem várhatunk.
Természetesen korántsem elég silány minőségű rövidke cikkeket feldobálni a weboldalra, ha komolyan foglalkozni akarunk a keresőoptimalizálással: az külön stratégiát érdemel, azonban az biztos, hogy elengedhetetlen. Minél több szó, minél több kifejezésváltozat kap saját aloldalt, saját leírást, annál több keresésre jelenhetsz meg – ami pedig természetesen annál több vásárlót hoz majd számodra a SEO-n keresztül!
A SEO pedig még mindig az egyik leghatékonyabb eszköz, amelyet kezelhetsz. Tény hogy munkás, tény hogy sok befektetést igényel, azonban időtállóbb és hatékonyabb mint bármi az online térben. Éppen ezért a legtöbb ügyfelünknek stratégiájában központi szerepet kap a SEO (és ezzel a tartalommarketing).
Tartalom nélkül nincs (vissza)hivatkozás.
Ez a pont lényegében a SEO-hoz tartozik, mégis külön szeretném megemlíteni, mert a SEO egy másik részét szolgálja ki.
A keresőoptimalizálás alapja a weboldalon elhelyezett tartalom, azonban ahhoz, hogy találati lista élére kerülhess, erre a tartalomra minőségi visszahivatkozásokat is gyűjtened kell. Erre persze van egy csomó megoldás, azonban a legjobb mindig az, ha ezek a linkek organikusan születnek: azért, mert a másik oldal szerkesztője érdemesnek találja tartalmad arra, hogy rá hivatkozzon!
Gondold csak el: egy darab főoldalból álló, vagy csupán néhány alapvető oldalból álló weboldalon a többi szerkesztő nem talál majd olyan információt, amit érdemes linkelni, amelyre érdemes hivatkozni – de a jó szakmai tartalmakat, a hasznos leírásokat jó eséllyel linkelni fogják, ami tovább segíti majd az eredményeid, plusz befektetés nélkül.
Tartalom nélkül nincs közösségi média marketing.
Nagyon sok cégvezető, tulajdonos hisz a közösségi média marketingben. Sőt, tovább megyek, van aki csak abban hisz. Nagyon sok olyan megkeresésünk érkezik, amelyben csak és kizárólag erre a területre keresnek szakembert.
Ezeket a felkéréseket persze egy jól feállított indokokkal könnyen átforgathatunk komplex stratégiába. Hiszen a közösségi média marketing sem lehet hatékony, ha nincs a webolalon a célközönség számára érdekes és értékes tartalom.
Természetesen a közösségi média felületek kezelése alapvetően is egy tartalomgyártás, hiszen a legkisebb poszt megírása, megszerkesztése is tartalomgyártásnak minősül, azonban fontos, hogy ezeken az oldalakon se csak és kizárólag önálló posztok szülessenek, hanem a webolalról is osszunk meg ott cikkeket, leírásokat, bejegyzéseket.
Hiszen a weboldal egy vállalat kirakata, ügyfélszolgálata, üzlete – így gyakorlatilag az online marketing célja, hogy a weboldalra tereljük a felhasználókat: ha pedig ott nincs semmi, amiért érdemes lenne átkattintani, akkor ez jóval nehezebb. Vannak természetesen olyan iparágak, ahol a közösségi média alapvetően is könnyen hozhat vásárlókat, azonban sok esetben fontos szempont az is, hogy egy-egy termék vagy szolgáltatás értékesítése, a leendő vásárló meggyőzése több információt igényel, amelyet szintén tartalmakkal adhatunk át számukra – olyanokkal, amelyek egy-egy posztban már nem férnek ki, vagy hosszuk és témájuk már “túl sok” egy közösségi média felületre.
Tartalom nélkül nincsenek jó hirdetések.
Marketing auditjaim során számos olyan vállalatot láttam már, ahol a hirdetések a weboldal főoldalára, vagy egy-egy, szinte egyáltalán nem releváns aloldalra mutatnak. De persze a hétköznapi életem során is sokszor látok ilyet: szembe jön egy hirdetés, akár termékről akár szolgáltatásról, amely felkelti az érdeklődésem. Rákattintok, és egy olyan oldallal találom szembe magam, amelyen egyáltalán nem, vagy csupán elvétve van információ arról a termékről/szolgáltatásról. Van, ahol az oldalon belül kutatva lehet találni releváns oldalt, van, ahol gyakorlatilag a képzeletemre bízzák a részleteket…
Nos, talán így már nem nehéz elképzelni, miért is mondom, hogy a tartalommarketingre a hirdetésekhez is szükség van: minden egyes kampány saját, úgynevezett landing oldalt érdemel, amelyről az adott termékről/szolgáltatásról minden fellelhető információt megtalálunk, minden kérdésre választ kapunk, és természetesen könnyen konvertálhatunk is.
Van azonban egy másik tényező is, amiért a hirdetésekhez szükség van a tartalommarketingre – ez pedig a Google Ads hirdetéseket érinti. A Google Ads hirdetésekkel egyfajta licitbe bocsátkozunk: elindítjuk a hirdetést, és megkezdődik a verseny a konkurencia és a mi oldalunk között. Melyik hirdetés jelenik meg elől a listán? Melyik hirdetésért kell kevesebbet fizetni?
Nos, itt több tényező szerepet játszik, de fontos szempont az is, hogy az aloldal releváns-e az adott hirdetésre. Mondok is egy példát, amit már sokaknak elmeséltem. Ha van egy weboldalam, amelyen bútorokat árulok, elindíthatok rá egy hirdetést a “piros cipő” kifejezéssel. A hirdetés elindulhat, de minden bizonnyal nagyon drága lesz: hiszen a weboldalamon semmi nyoma annak, hogy én piros cipőt árulnék, ezért a “verseny” során alul maradok majd.
Minél relevánsabb tehát a landing oldalon lévő tartalmam a hirdetésben megjelölt szavakra, annál jobb lesz a hirdetésem hatékonysága: olcsóbb lesz, és könnyebben kerülök majd a lista élére vele, tehát több vevőt is szerezhetek belőle.
Tartalom nélkül nincs ügyfélélmény.
Végül, de nem utolsó sorban beszéljünk egy kicsit az ügyfélélményről is mint tényezőről. Biztosan Te is találkoztál már olyan weboldallal, amely árult valamit, de kvázi nem nagyon lehetett megállapítani belőle, hogy mit. Ugye, milyen gyorsan elkattintottál onnan?
Nos, a vásárlók türelmetlenek, gyors megoldásokat keresnek, gyorsan akarnak tájékozódni. A legtöbb esetben nem akarnak telefonálgatni, e-mailben kérdezősködni hogy vajon az általad kínált termék/szolgáltatás valóban azt takarja-e amit keres: szeretné ezt ő maga megállapítani, az általad kínált tartalmakból. Ennek megfelelően minden terméked, termékcsoportod, szolgáltatatásod megérdemel egy jó leírást, egy jó tartalmat!
De tovább megyek: a tartalom segíthet benne, hogy leendő ügyfeleid lássák szakértelmed a témában. Hogy meggyőzd őket, Te vagy a jó szolgáltató, mert aki ilyen jó cikket írt a témában, az biztosan kivitelezni is képes azt, amit ígér. Ez a meggyőzés pedig már közvetlen konverziókhoz vezet!
Mennyi tartalomra van szükséged a hatékony online marketinghez?
A fentiek alapján talán már Te is belátod, hogy a tartalommarketing elhanyagolhatatlan tényező, ha az online marketingből szeretnél profitálni. Jön a 10 millás kérdés: na de mennyire?
Nos, erre sajnos nincs “alaprecept”, hiszen teljesen természetes, hogy ez iparáganként változhat. Általánosságban azt tudom mondani, hogy minél szélesebb körben értékesített terméked/szolgáltatásod van, minél több konkurenciád van és minél több termék/szolgáltatás típusod van, annál több tartalmat kell majd gyártanod.
Ha úgy gondolod, hogy ez a Te utad, és szeretnéd a tartalommarketingre alapozva felállítani online marketing stratégiád, ebben szívesen segítünk. Kattints IDE, kérd ajánlatunkat, és dolgozzuk ki együtt a jövőd marketingjét – személyre szabottan, a Te vállalkozásod egyediségeit figyelembe véve!