Szemmell látható, hogy míg egyes márkák, marketingesek számára nagyon hatékonyan működik a B2B tartalommarketing, addig más vállalatok képtelenek eredményeket szerezni vele. Szóval mitől lesz sikeres a tartalommarketing, és mik lehetnek azok a tényezők, amik korlátozhatják a hatékonyságát? Az alábbiakban ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg. Íme öt dolog, ami miatt a tartalommarketing működik és 5, ami miatt nem.
Ha úgy érzed, nincs energiád a cégvezetés mellett még ezzel is foglalkozni, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, és tegyük rendbe együtt online jelenléted!
5 ok, ami miatt a tartalommarketing működik
1. Megoldást kínálsz egy problémára
Ez ugyan a marketing egyik alapvető koncepciója, most mégis említést érdemel. A tartalommarketing akkor számít hatékonynak, ha sikerül olyan tartalmat készítened és eljuttatnod célközönségedhez, amely megoldást kínál egy problémájukra.
Az emberek egyre inkább kérdésekkel fordulnak a keresőmotorokhoz, amikre természetesen kielégítő válaszokat szeretnének találni. Nem csoda, hogy olyan sok keresés kezdődik „mikor”, „hogyan”, „hol” és hasonló kérdőszavakkal. Célközönséged olyan tartalmakat keres az interneten, amelyek választ kínálnak az ilyen kérdésekre – a legjobb választ. Ezek a tartalmak lehetnek útmutatók, listák, és hosszabb fejtegetések is – bármi, ami segít megoldani a problémájukat.
Erre kell tehát törekedned tartalmaiddal – hogy ott és akkor találhassanak rá célközönséged tagjai, ahol és amikor a legnagyobb szükségük van rájuk.
2. A saját közönségedet célzod meg
A marketing sikere abban rejlik, hogy képes vagy-e megfogalmazni és eljuttatni a megfelelő üzenetet a megfelelő személynek, a megfelelő időben és megfelelő platformon. A „csinálok néhány tartalmat, aztán valaki úgyis rátalál majd” mentalitás nem életképes a B2B tartalommarketingben. Ha azonban a megfelelő buyer personáknak készíted el célzott üzeneteidet, akkor sokkal több sikerre számíthatsz.
Ha személyre szabott tartalmakkal célzod meg ideális ügyfeleid fájdalmi pontjait, illetve válaszokat adsz kérdéseikre, akkor sokkal relevánsabb érdeklődőket (leadeket) szerezhetsz majd márkád számára, ami óriási megtérüléseket eredményezhet.
Egy tapasztalt tartalommarketinges először is elkészíti az ideális buyer personákat, ügyelve azok releváns fájdalmi pontjaira, és olyan tartalomtípusokat rendel hozzájuk, amelyeket hasznosnak találhatnak (az alapján, hogy a konverziós tölcsér mely szakaszában járnak éppen).
3. Hasznosítod az ügyféladatokat
Az óriási adathalmazok korát éljük. Minden marketinges igyekszik minél több adatot gyűjteni stratégiáihoz, hiszen tudják, hogy milyen elképesztő értéket is képviselnek ezek az adatok.
Az olyan szolgáltatások, mint például az ingyenes Google Analytics betekintést nyújtanak webhelyed látogatóinak viselkedésébe. Megnézheted például, hogy mely oldalakon hagyják el webhelyedet, hogy mennyi időt töltenek a böngészésével, vagy hogy mely tartalmaid mennyire hatékonyan konvertálnak. Ezeket a saját gyűjtésű adatokat további külső felektől származó adatokkal is kombinálhatod, hogy mét részletesebb rálátást nyerj célközönséged viselkedésére.
Mindezen információk birtokában pontosan úgy optimalizálhatod B2B tartalommarketing stratégiádat, hogy a lehető legjobb eredményeket érhesd el.
4. Feljebb kerülsz a rangsorban
A keresőmotorok feladata, hogy releváns tartalmakat találjanak a kereső felhasználóknak. Ezeket a keresőmotorokat SEO-val lehet meghódítani, tartalom nélkül pedig nem igazán lesz mit optimalizálni a keresésekre.
Éppen ezért a sikeres tartalommarketingesek nem csak márkájuk saját webhelyére támaszkodnak az organikus forgalom bevonzására. A tapasztalt márkák B2B tartalommarketingjük minden apró részletébe beépítik a SEO-t, ráadásul több csatornán is optimalizált tartalmat osztanak meg, hogy még nagyobb lefedettséget és még több elérést érjenek el ezekkel.
5. Demonstrálod hitelességedet, nem pedig csak beszélsz róla
Honnan tudják ügyfeleid, hogy tekintélyes szereplője vagy iparágadnak? Honnan fogják tudni, hogy hiteles információforrás vagy a szakterületeden?
Ha hatékonyan csinálod, a tartalommarketing segítségével a „legjobb válasszá” válhatsz célközönséged számára, és ezzel újra és újra bizonyíthatod nekik, hogy valóban értesz ahhoz, amiről beszélsz. Ezzel persze több megelőlegezett bizalomra is számíthatsz célközönséged részéről. Ez az erős bizalom biztosítja majd, hogy hatékonyabban befolyásolhasd célközönséged vásárlási döntéseit.
A szakértői, elismertnek tekintett tartalmaknak más előnyei is vannak. Az inPowered egyik kutatásából kiderült, hogy a szakértői tartalmak 88%-kal több márkatudatosságot eredményeztek, mint a márkás tartalmak, és 38%-kal fokozták a vásárlói megfontolást is.
A hiteles tartalmakkal többféleképpen is megerősítheted célközönséged márkádba vetett bizalmát. A SEO persze fontos része ennek, de nem szabad megfeledkezned arról sem, hogy a részletes tartalmak stratégiai felhasználása éppen olyan elengedhetetlen, mint az optimalizálásuk. A hitelesség továbbá influencer marketinggel, a munkavállalók által írt értékelésekkel és saját kutatási eredmények publikálásával is megerősíthető.
5 ok, ami miatt a tartalommarketing nem működik
1. Nincs elég erőforrásod hozzá
A tartalommarketing nem olyasmi, amit az ember egyszer „megcsinál”, és aztán késznek tudhatja. Azok a márkák, amelyek elkezdenek tartalmakat készíteni, de képtelenek tartani magukat egy konkrét ütemtervhez, elveszíthetik közönségük érdeklődését és az organikus forgalmuk jó részét is – ráadásul a keresőmotorok is észreveszik, ha egy webhelyre sokáig nem kerülnek fel új tartalmak.
Sok marketingesnek azonban nehezére esik rendszeresíteni B2B tartalommarketingjét. Egy-egy tartalom forrásainak felkutatása, elkészítése, kulcsszavazása és kereszthivatkozása órákig is eltarthat, és mindez más feladatoktól veszi el az időt és a költségvetést. Akár naponta, kétnaponta, vagy hetente tervezel új tartalmakat megosztani, a cél az, hogy mindig tartsd magadat ehhez az ütemtervhez.
2. A mennyiségre utazol a minőség helyett
3. Erősödik a versenymezőny
Bárhová is nézel manapság az interneten, mindenütt tartalmakkal találod szemben magadat. Tele van vele a közösségi médiás hírfolyamod, az email fiókod, az RSS olvasód, és persze a televízió is. Ebben az óriási hangzavarban a márkák és a médiaszolgáltatók egyaránt próbálják túlharsogni egymást, hogy akár csak egy pillanatra is megkaparinthassák célközönségük figyelmét. Még az is előfordulhat, hogy ha túlságosan beleéled magad a tartalommarketingbe, akkor előbb-utóbb saját magaddal versenyzel majd.
Ha például túl gyakran közölsz bejegyzéseket egy közösségi profilodon, követőid hamar ráunhatnak erre, és elveszítheted őket. Vagy az is előfordulhat, hogy újra és újra olyan tartalmakat készítesz blogodra, amik túlságosan hasonlítanak az előzőkhöz, és ezzel minden hasonló cikked SEO értéke csökken majd.
4. Nehezen látható a tartalmaid hatása
A tartalommarketing értéke nehezen mutatható ki, hiszen sok olyan mutató tartozik hozzá, aminek nincs közvetlen köze a bevételhez. Egy cég vezetőségét nem az érdekli, hogy hány átkattintást vagy oldalmegtekintést szereztél tartalmaiddal. Ezek a számok legfeljebb neked hasznosak, de semmit nem árulnak el arról, hogy üzletileg milyen előrelépést hoztak, vagy hogy hány új érdeklődőt sikerült bevonzanod tartalmaiddal.
Nehéz például bebizonyítani, hogy valaki azért vásárolt egy márkától, mert elolvasta a legújabb e-könyvét, vagy néhány cikkét egy termékről. Nem csoda, hogy sok márka nehezen látja a tartalommarketing értékét.
5. Türelmetlen vagy
A B2B tartalommarketing nem hoz azonnali eredményeket, mint egy hirdetés vagy egy akciós ajánlat. A tartalommarketing stratégiák célja, hogy minél több ponton elérjék célközönséged tagjait az ügyfélutazásuk során.
Persze előfordulhatnak rövidtávú, hamar érzékelhető sikerek egy jó tartalommarketing stratégiában, de ne feledd, hogy összességében egy határozottan hosszútávú módszerről van szó. Egy felhasználó nem egy-két cikk elolvasása után kezd majd el bízni márkádban – több időre (és tartalomra) lesz szükséged, hogy kialakíthasd ezeket a kapcsolatokat velük.